W ciągu ostatniego tygodnia mieliśmy okazję intensywnie przetestować nową, IV generację Renault Master. Nasz egzemplarz – furgon L3H2 z silnikiem 2.0 dCi o mocy 170 KM – przejechał ponad 1500 kilometrów w bardzo zróżnicowanych warunkach: od autostrad, przez miejskie korki, aż po leśne drogi i polne dukty. Sprawdziliśmy go na każdej nawierzchni i w różnych scenariuszach użytkowania. Efekt? Master IV generacji to wyjątkowo udany samochód dostawczy, gotowy do ciężkiej pracy każdego dnia.
Komfort jak w osobówce
Już po kilku pierwszych godzinach za kierownicą nowego Mastera widać, że Renault postawiło na komfort i funkcjonalność. Kabina została gruntownie przeprojektowana. Fotel kierowcy jest nie tylko wygodny i obszerny, ale też zapewnia dobrą pozycję za kierownicą. Poprawiono wyciszenie wnętrza – teraz jazda przy wyższych prędkościach jest znacznie przyjemniejsza, choć w czasie deszczu przydałaby się jeszcze akustyczna przednia szyba – odgłos kropel uderzających o szkło jest dość intensywny.

W nowej kabinie znajdziemy mnóstwo schowków, półek i uchwytów, które sprawiają, że wszystko ma swoje miejsce. Kierowca może zabrać ze sobą nie tylko dokumenty i narzędzia, ale też wygodnie rozmieścić drobiazgi – od telefonu po kubek z kawą. Na nawet dwa. Szczegółowo opisujemy to w naszym teście Mastera, gdzie zamieściliśmy opinie oraz podsumowanie zalet i wad tego samochodu.
Nowoczesna technologia na pokładzie
Na pochwałę zasługuje również system multimedialny, który oparto na systemie Android Automotive. Ekran reaguje szybko, interfejs jest intuicyjny, a współpraca z telefonami – wzorowa. To nie tylko narzędzie do nawigacji czy muzyki, ale też centrum dowodzenia, które można łatwo dostosować do swoich potrzeb.

Dużym atutem Mastera jest cyfrowe lusterko wsteczne – wysokiej rozdzielczości, ze stabilizacją obrazu, które nawet na wyboistych drogach zachowuje ostrość i czytelność. W nocy z kolei świetnie spisują się reflektory – oświetlenie drogi jest równomierne i mocne, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo.

Dynamika i pewność prowadzenia
Silnik 2.0 dCi o mocy 170 KM to dobry kompromis między dynamiką a ekonomiką jazdy. Pracuje bardzo kulturalnie i dopiero powyżej 3000 obrotów słyszymy go bardziej w kabinie. Nawet z większym załadunkiem Master nie traci wigoru – przyspiesza płynnie, a elastyczność jednostki napędowej sprawia, że nie brakuje mocy przy wyprzedzaniu. Równie pozytywnie zaskoczyło nas zawieszenie – bardziej przypomina to z samochodów osobowych niż typowego „dostawczaka”. Na nierównościach zachowuje się stabilnie, a jednocześnie zapewnia pasażerowi i kierowcy wysoki komfort.
Pewność prowadzenia to kolejny atut – niezależnie od warunków, Master prowadzi się bardzo przewidywalnie. Dzięki temu w trudniejszych sytuacjach drogowych można na niego liczyć.
Spalanie i codzienna praktyczność
Testowany przez nas egzemplarz zaskoczył również pod względem spalania. W mieście Master zużywał średnio około 10 litrów na 100 km. Na autostradzie przy wyższych prędkościach spalanie wzrastało do nieco ponad 12 litrów, jednak po zmniejszeniu prędkości do 120 km/h, wynik spadał do około 8 l/100 km – bardzo przyzwoity rezultat jak na duże auto dostawcze.

W części ładunkowej doceniliśmy łatwy dostęp i przestrzeń, choć dodatkowe światło LED nad drzwiami bocznymi z pewnością byłoby praktycznym uzupełnieniem. Nieco humorystycznie – małym zgrzytem okazał się też niemal bezgłośny centralny zamek – z kilku metrów trudno stwierdzić, czy auto zostało zamknięte. Może producent pokusi się o dodanie cyfrowego dźwięku potwierdzającego?
Gotowy na wszystko
Nowy Renault Master IV generacji to rozsądny wybór nie tylko jako klasyczny samochód dostawczy. Dzięki bogatej ofercie wersji nadwoziowych i możliwościom adaptacyjnym, Master doskonale sprawdzi się jako baza pod kampera, zabudowę specjalistyczną czy mobilne warsztaty. Renault oferuje też kompleksowe pakiety serwisowe, które są dużym atutem dla firm – zarówno pod względem kosztów eksploatacji, jak i dostępności wsparcia.
Podsumowując – Renault Master IV to solidny, wygodny i przemyślany samochód dostawczy, który nie tylko spełnia oczekiwania, ale często je przewyższa. Dziękujemy Renault Polska za udostępnienie auta do testu – był to bardzo udany tydzień w trasie!
Przeczytaj pełen test:
Test: Nowy Renault Master 2.0 dCi 170 KM. Zalety, wady, polski cennik, opinie, jazda i spalanie
Najnowsze komentarze