Czy w tygodniku AUTO ŚWIAT francuski samochód może wygrać ze Škodą? Wydaje się to bardzo mało prawdopodobne. Czy Renault Megane Grandtour może zagrozić Škodzie Octavii Combi? Jak w takim towarzystwie wypadnie Ford Focus Tourer? Dla nas wydaje się to temat numeru (podwójnego), ale czy w pismie znajdziemy więcej odniesień do francuskich aut?
AUTO ŚWIAT nr 48-49 (1281) z 23.XI.2020
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 84 (z okładką i dodatkiem „Auta używane”)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C4 Cactus, 308, 3008, 5008, Captur, Clio, Megane, Lodgy, Vivaro-e
Pierwszych kilkanaście stron AUTO ŚWIAT poświęcił praktycznie wyłącznie (nie licząc reklam i innych materiałów, nazwijmy to, mało motoryzacyjnych) na samochody marek niemieckich. Potem jest „japończyk” i dopiero na stronie 21. pojawia się krótki tekścik o Oplu Vivaro-e, przy którym jednak nawet słowem nie zająknięto się ,że to bliźniak francuskich dostawczaków z napędem elektrycznym. Ba, nie ma nawet wzmianki o Grupie PSA.
Wspomniany na wstępie test porównawczy trzech kompaktowych kombi pochodzi z „Auto Bilda” i został opublikowany na stronach 22-27. Ford Focus, Renault Megane i Škoda Octavia z silnikami o mocy z przedziału 140-155 KM stanęły w szranki, a z przegranego leciały wióry. 140-konne Megane już za wydajność silnika teoretycznie może stać na przegranej pozycji, ale nie uprzedzajmy faktów.
Škoda ma największy bagażnik, Ford ustępuje jej pomijalnie, a Megane mieści w kufrze wyraźnie mniej od rywali. Pytanie tylko, według jakich norm podawane są te informacje. W cenniku Megane mamy dane wg normy VDA. W przypadku Škody tej informacji nie znalazłem – w PDF-ie z cennikiem jej nie ma, na stronie także nie.
Megane jest najniższe w porównaniu, i najkrótsze, ale jednocześnie ma największy rozstaw osi. Skrytykowano je za najmniejszą przestronność na kanapie i za wspomnianą pojemność bagażnika. Do tego zmniejszono liczbę punktów za fotele i pozycję za kierownicą, a także za jakość wykończenia. Gorzej niż u rywali wypadła też elastyczność i praca skrzynie biegów, komfort jazdy, układ kierowniczy, skuteczność hamulców. Meganka jest najlżejsza i ma najmniejszy silnik pod względem mocy, ale pali podobno najwięcej. Dosłownie przepaść punktowa dzieli Renault od Škody pod względem wyposażenie, choć z tabelki, prawdę mówiąc, wcale aż taka różnica dla mnie nie wynika. Podobnie rzecz się ma za noty w zakresie wyposażenie dotyczącego bezpieczeństwa.
Zresztą wystarczyło wybrać wersję R.S. Line u Renault i już byłoby lepiej – dopłata niewielka, a różnice w wyposażeniu zauważalne. I wciąż byłby to samochód niemal najtańszy w zestawieniu – droższy jedynie o 50 zł od Forda. Zresztą oceniano cenę po doposażeniu, więc zapewne Meganka nie przebiłaby ceny Focusa ST-Line, a miała lepsze wyposażenie, niż w wersji Intens. Co więcej – w teście różnica między autem o największej i najmniejszej mocy wynosi 15 KM. Gdyby wziąć do porównania wersję Megane R.S. Line 160, to różnica owa byłaby mniejsza. Tyle, że Meganka byłaby wówczas jedynym samochodem w stawce z automatem w cenie. U dużo trudniej byłoby ją „uwalić”. A tak uciułała zaledwie 457 punktów, co przy dorobku Forda (483) i Škody (491) jest wynikiem mizernym. Ale czy wolelibyście jeździć Škodą, czy Renault?
Pierwsza generacja Renault Megane została wspomniana w tekście poświęconym katalizatorom (strony 44-45). Ten element do tego samochodu jest – w porównaniu z innymi modelami przywołanymi przez AUTO ŚWIAT – stosunkowo tani.
Renault Clio II widać na jednym ze zdjęć zamieszczonych na stronie 48.
O podwyżkach cen samochodów AUTO ŚWIAT pisze na stronie 64. Wspomina tam m.in. Citroëny C3 i C4 Cactusa oraz Peugeoty 308, 3008 i 5008. Są też wzmianki o Renault Captur i Megane.
Clio II (chyba) i Megankę III można dostrzec na zdjęciu lory zamieszczonym na stronie II dodatku.
W materiale o korozji podwozi samochodów na stronie VIII dodatku wspomniano Dacię Lodgy, która mile zaskakuje odpornością na rdzę!
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym, podwójnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze