Citroën – sprawdź ofertę
Alfa Romeo Stelvio – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Renault Rafale E-Tech 4×4 300 KM: „celem był Księżyc, a dotarliśmy na Marsa”

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2024-12-02
w Wiadomości, Renault
Czas czytania 11 minut
1.4k
A A
36
Renault Rafale 4x4 300 KM

Renault Rafale E-Tech 4×4 o mocy 300 KM jest już dostępny w polskiej ofercie marki. Opracowanie topowego układu napędowego nazywanego przez markę „superhybrydą” wymagało wielu wyzwań. Z czym musieli się zmierzyć inżynierowie Renault?

Specjalistyczna wiedza i doświadczenie Renault w zakresie samochodów elektrycznych umożliwiły opracowanie innowacyjnego hybrydowego układu napędowego E-Tech. Projekt spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony ekspertów w dziedzinie inżynierii, projektowania i kontroli. Dziś zaprezentowano nowy układ napędowy E-Tech 4×4 300 KM, opracowany na bazie E-Tech 200 KM, ale zawierający szereg ambitnych ulepszeń. W szóstym odcinku przyjrzymy się wyzwaniom, z jakimi marka musiała się zmierzyć, aby stworzyć ten „superhybrydowy” układ napędowy.

Peugeot 408 – reklama

Nie do wiary do czego wykorzystała wnętrze Renault 5 E-Tech. Pierwszy raz w historii

Jesteśmy na Paris Air Show 18 czerwca 2023 roku, gdzie odbywa się pierwsza prezentacja nowego Renault Rafale E Tech 200 KM dla prasy. Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault, opisuje nowy flagowy model marki następującymi słowami: Rafale jest próbą spełnienia długoletniego marzenia Renault. Chcieliśmy udowodnić, że jesteśmy marką, która jest w stanie wznieść się na wyżyny i wejść w najwyższe segmenty rynku.renault rafale e tech 4x4 300 hp atelier alpine 1 Wiadomości

Renault Rafale 4×4 300 KM – „superhybryda”

Ta enigmatyczna zapowiedź miała się skonkretyzować w listopadzie 2024 roku nową wersją Rafale o wysokich osiągach, nazwaną E Tech 4×4 300 KM.

Renault Rafale stworzono z oczywistym zamysłem: model jest ucieleśnieniem ambicji Luki de Meo, by produkty Renault pozycjonować w wyższych segmentach rynku z uwagi na ich technologiczną doskonałość. Na potwierdzenie tej doskonałości Luca de Meo powołuje się na psychologiczną moc liczb i wskazuje pułap do osiągnięcia: 300 koni mechanicznych. Moc przyszłego silnika zaprojektowanego specjalnie do ekskluzywnej wersji Renault Rafale o wysokich osiągach.

Test: Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 esprit Alpine – kto mi zabrał skrzydła

Chcę, żeby wersja Rafale o wysokich osiągach była superhybrydą, żebyśmy nie zadowalali się półśrodkami, żeby to było arcydzieło inżynierii – powiedział Luca de Meo.

Dla inżynierów było oczywiste, że w wersji o wysokich osiągach Rafale powinno być wyposażone w napęd spod znaku E TECH, najnowocześniejszy pod względem technicznym i technologicznym. Nicolas Fremau, Alexandre Herrero, Corentin Kerouredan, Octavie Okamba-Diogo i Romain Saulnier, z których każde jest ekspertem w swojej dziedzinie, wspólnie podjęli się tego wyzwania.

Wyzwanie nr 1: sterowanie rozdziałem energii i układem przeniesienia napędu 4×4

Konstruktorzy silników z Technocentre nigdy nie robią niczego na pół gwizdka, ale ich prace nad „superhybrydą” o mocy 300 KM miały solidny punkt wyjścia: napęd E Tech 200 KM. Jakie modyfikacje należało wprowadzić?

Warto przeczytać!

renault clio v6 Wiadomości

Prawie nowe Renault Clio V6 do kupienia w Polsce. Przebieg to zaledwie 2000 km ale cena gigantyczna

2025-11-15
renault 4 9 Wiadomości

Renault 4CV jako taksówka w Japonii: niezwykła historia francuskiej legendy z lat 50.

2025-11-15

Nowe Renault 5 zdobywa tytuł Irlandzkiego Samochodu Roku 2026

2025-11-15

Producenci wracają do silników spalinowych V6 i V8. Co na to Europa?

2025-11-15

Nicolas Fremau, ekspert w dziedzinie hybrydowych układów napędowych odpowiedzialny za powstanie technologii E Tech, rozpoczyna od ustalenia stanu wyjściowego: Trzycylindrowy silnik spalinowy o pojemności 1,2 l, który stanowi element układu napędowego E Tech 200 KM, wykazuje szczytową efektywność sięgającą 43%. Aby dodać jeszcze 100 KM, jedynym rozwiązaniem było połączenie go z nową, większą turbosprężarką i rozszerzenie układu napędowego o dodatkowy silnik elektryczny. Aby zasilić ten silnik i uzyskać zasięg w trybie 100% elektrycznym wystarczający poza zaspokojenie codziennych potrzeb, należało zastosować większy akumulator trakcyjny i przekształcić układ napędowy w hybrydę plug in.renault rafale e tech 4x4 300 hp atelier alpine 5 Wiadomości

Dzięki modułowej konstrukcji platforma CMF-CD najnowszej generacji, zastosowana w Renault Rafale, umożliwia montaż silnika elektrycznego z tyłu samochodu oraz dodanie akumulatora trakcyjnego o pojemności 22 kWh pod podłogą. Taka konfiguracja zapewnia optymalne rozłożenie masy. Umiejscowienie silnika elektrycznego z tyłu „superhybrydy” ma dwie główne zalety: zapewnia przeniesienie momentu obrotowego na tylną oś, a tym samym napęd na cztery koła i umożliwia zachowanie konstrukcji E Tech 200 KM pod maską z przodu. To rozwiązanie techniczne jest bardzo cenione przez klientów w segmencie SUV ów wysokiej klasy. W ten sposób została ustalona specyfikacja techniczna nowej wersji. Przyszły model Renault Rafale 300 KM miał być hybrydą plug in z napędem na cztery koła.

Po wybraniu odpowiednich podzespołów mechanicznych należy zapewnić ich niezawodną współpracę. To dziedzina, w której specjalizują się zespoły odpowiedzialne za osiągi i kalibrację. Przy dopracowywaniu silnika mierzyliśmy się z dwiema trudnościami. Z jednej strony wyzwaniem były ograniczenia momentu obrotowego między przednim a tylnym zawieszeniem, z drugiej – konieczność uzyskania skutecznego przeniesienia napędu 4×4 przy braku połączenia mechanicznego między przednim a tylnym silnikiem – wyjaśnia na wstępie Alexandro Herrero.

Jak widzieliśmy w odcinku 3, poświęconym zarządzaniu energią w systemie E Tech, za inteligentne zarządzanie energią odpowiadają moduły elektroniczne. Aby odpowiednio skonfigurować oprogramowanie sterownika silnika, ustaliliśmy bardzo złożone reguły zarządzania energią z uwzględnieniem trzech kryteriów: prędkości, momentu obrotowego, poziomu naładowania akumulatora. Każdy parametr musiał zapewniać płynną dynamikę jazdy w każdych warunkach – dodaje.renault rafale e tech 4x4 300 hp atelier alpine 4 Wiadomości

Alexandre Herrero i Corentin Kerouredan w maksymalnym stopniu wykorzystali niesamowitą wszechstronność, jaką oferuje oprogramowanie sterujące silnikami i układem przeniesienia napędu. Dzięki temu każde z kół napędowych jest stale gotowe do pracy w celu zoptymalizowania właściwości jezdnych samochodu, a rozkład momentu obrotowego może się błyskawicznie zmieniać od 100% na przednie koła (napęd przedni) do 100% na tylne koła (napęd tylny) w zależności od parametrów wybranych przez kierowcę, od stylu jazdy i od warunków na drodze (zasadniczo napęd przedni jest preferowany do 70 km/h, a napęd tylny powyżej tej prędkości).

Nowy Renault Espace w najtańszym wydaniu. Wyposażenie i cena na listopad 2024

Możliwość mechanicznego odłączenia jednego z silników w dowolnym momencie (tryb hybrydowy lub w pełni elektryczny) zapewnia stałą optymalizację zużycia paliwa i energii. Oprogramowanie oblicza zapotrzebowanie samochodu na moc i energię w zależności od wielu zmiennych, takich jak poziom naładowania akumulatora, parametry jazdy (szybkość i przyspieszenie), drogi (nachylenie, prędkość), jak również masa samochodu (całkowita masa pojazdu z przyczepą wynosi 4 tony). Magia systemu E Tech polega na stałym znajdowaniu kompromisu pomiędzy osiągami napędu przedniego i napędu na cztery koła z jednej strony a maksymalną wydajnością obu źródeł energii z drugiej. Dzięki temu silnik spalinowy pracuje cały czas w okolicach punktu najwyższej wydajności. A to wszystko w sposób całkowicie nieodczuwalny dla kierowcy! Udało nam się uzyskać doskonały napęd połączony z wysoką wydajnością – cieszy się Corentin Kerouredan.

Wyzwanie nr 2: stworzenie jedynego w swoim rodzaju napędu hybrydowego plug in

Przekształcenie układu napędowego „full hybrid” w „plug in hybrid”, czyli z możliwością ładowania akumulatora, nie polega wyłącznie na dodaniu gniazda. Akumulator trakcyjny wchodzący w skład układu napędowego E Tech 4×4 300 KM jest nie tylko dziesięciokrotnie pojemniejszy od akumulatora E Tech 200 KM (22 kWh zamiast 2 kWh), lecz także zasadniczo różni się składem chemicznym. Skład i konstrukcja akumulatora są wypadkową wielu kryteriów, w szczególności zasięgu, zapotrzebowania na moc i częstotliwości ładowania i rozładowywania.

Aby zapewnić stale dostępną moc 300 KM, stworzyliśmy akumulator niklowo-manganowo-kobaltowy (NMC) o pojemności 22 kWh sprofilowany pod kątem mocy. Wraz z kolegami odpowiedzialnymi za układ napędowy musieliśmy pójść na pewne kompromisy, aby pogodzić osiągi z przewidywalnością zachowania na drodze, dużym zasięgiem i wysoką niezawodnością – wyjaśnia Octavie Okamba-Diogo, odpowiedzialna za syntezę prac związanych akumulatorami.

Idealna temperatura pracy akumulatora trakcyjnego wynosi 25°C. Z uwagi na rozmiar akumulatora, wynikający ze zwiększonego zapotrzebowania na moc, wyzwaniem stała się regulacja temperatury ogniw. Aby uzyskać skuteczne, szybkie i niejednorodne ogrzewanie akumulatora, konieczne okazało się zaprojektowanie aluminiowej maty grzewczej. Mata ogrzewa akumulator z prędkością 2°C na minutę z wykorzystaniem zjawiska oporu elektrycznego. Gdyby nie ta innowacja, ogrzewanie się akumulatora byłoby dziesięciokrotnie wolniejsze, co znacznie ograniczałoby jego osiągi – dodaje Octavie Okamba-Diogo.

Wyzwanie nr 3: parametryzacja sko mplikowanych układów mechanicznych i oprogramowania

Ze względu na liczbę technologii z możliwością parametryzacji w Renault Rafale E Tech 4×4 300 KM w wersji Atelier Alpine (4 silniki, 4 koła napędowe, 4 koła skrętne, hamowanie rekuperacyjne i automatycznie sterowane zawieszenie) wyzwaniem dla Romaina Saulniera i zespołu inżynierów było uproszczenie obsługi samochodu, tak aby kierowca mógł oddać się przyjemności jazdy. Kierowca ma do dyspozycji trzy menu, przy pomocy których może spersonalizować swoje doznania za kierownicą: „Multi Sense”, „E Save” i absolutną nowość – „Agility Control”.

Ile kosztuje Renault Austral w listopadzie 2024? Zmiany w cenniku kompaktowego SUV-a

Na ekranie systemu multimedialnego doznania z jazdy można spersonalizować przy pomocy czterech trybów Multi Sense: Eco, Comfort, Sport i Snow. Ustawienia obejmujące cztery różne parametry: opór kierownicy, szybkość reakcji silnika i zwrotność układu jezdnego oferują różnorodne wrażenia zarówno w trakcie bardziej dynamicznej jazdy w trybie „Sport”, jak i podczas pokonywania dróg o niskiej przyczepności ze skuteczniejszym przeniesieniem siły napędowej w trybie „Snow”.

Przycisk EV Mode umieszczony na środkowym podłokietniku umożliwia wybór jednego z trzech trybów jazdy: Hybrydowego (domyślnie), elektrycznego (wymuszenie jazdy w trybie w 100% elektrycznym z mocą do 160 KM i maksymalną prędkością do 135 km/h) i E Save (utrzymywanie poziomu naładowania akumulatora na poziomie powyżej 25% dzięki wykorzystaniu silnika spalinowego jako generatora).

Ile kosztuje nowe Renault Rafale E-Tech 4×4 300? Wersje, wyposażenie, cena

Menu „Dynamic Chassis” na ekranie systemu multimedialnego, dostępne wyłącznie w wersji Atelier Alpine, umożliwia kierowcy zmianę parametrów systemu 4Control Advanced, algorytmu amortyzacji i ESP w trzech trybach: Komfortowym (idealny do codziennych dojazdów, zwłaszcza w mieście), Dynamicznym (kompromis między zwrotnością a poziomem tłumienia drgań), Sportowym (utrzymanie toru jazdy i zapewnienie dużej przyjemności z jazdy).

Dzięki tym trzem trybom, łatwym do wybrania i w pełni zoptymalizowanym przez inżynierów Alpine Cars, kierowca ma pewność, że prowadzi Rafale E Tech 4×4 300 KM Atelier Alpine w najlepszej konfiguracji – wyjaśnia Romain Saulnier, odpowiedzialny za prace związane z parametrami użytkowymi.renault rafale e tech 4x4 300 hp atelier alpine 11 Wiadomości

Nowy poziom, „dotarliśmy na Marsa”

Renault Rafale E Tech 4×4 300 KM oferuje wszystko, co najlepsze w silnikach elektrycznych i hybrydowych plug in. W codziennym użytkowaniu może funkcjonować na życzenie użytkownika jako samochód z napędem w 100% elektrycznym o zasięgu do 105 km (w cyklu WLTP dla pojazdów elektrycznych). Taki zasięg zachęca do systematycznego ładowania samochodu z gniazdka. W dłuższych trasach zużycie paliwa należy do najniższych na rynku (0,5 l/100 km z akumulatorem naładowanym do 100% pojemności i 5,8 l/100 km z rozładowanym akumulatorem w wersji esprit Alpine, dane według WLTP), co umożliwia przejechanie nawet do tysiąca kilometrów na jednym baku. Dynamika jazdy w trybie Sport okazuje się wybitnie efektywna, z przyspieszeniem od 80 do 120 km/h w 4 sekundy, co stanowi najlepszy poziom w segmencie SUV ów, w tym klasy premium.

Silnik E Tech 4×4 300 KM kryjący się pod maską Renault Rafale spełnił zatem oczekiwania i wyniósł na nowy poziom doskonałość techniczną systemu E Tech pod względem dynamiki, sportowego charakteru i efektywności.

Przy tworzeniu układu napędowego E Tech 4×4 300 KM naszym celem był Księżyc, a dotarliśmy na Marsa – podsumował Nicolas Fremau.


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

corentin kerouredan Wiadomościoctavie okamba diogo Wiadomościrenault rafale e tech 4x4 300 hp atelier alpine 1 Wiadomościrenault rafale e tech 4x4 300 hp atelier alpine 2 Wiadomościrenault rafale e tech 4x4 300 hp atelier alpine 3 Wiadomościrenault rafale e tech 4x4 300 hp atelier alpine 4 Wiadomościrenault rafale e tech 4x4 300 hp atelier alpine 5 Wiadomościrenault rafale e tech 4x4 300 hp atelier alpine 6 Wiadomościrenault rafale e tech 4x4 300 hp atelier alpine 7 Wiadomościrenault rafale e tech 4x4 300 hp atelier alpine 8 Wiadomościrenault rafale e tech 4x4 300 hp atelier alpine 9 Wiadomościrenault rafale e tech 4x4 300 hp atelier alpine 10 Wiadomościrenault rafale e tech 4x4 300 hp atelier alpine 11 WiadomościRenault Rafale 4x4 300 KM
5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: RenaultRafale
Udostepnij489Tweet306Udostepnij86
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Zastępca redaktora naczelnego. Autorka artykułów, testów, relacji z wydarzeń motoryzacyjnych, poszukiwaczka ciekawostek. Miłośniczka podróży a w szczególności wędrówek górskich.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
36 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Fiat Pandina

    To najtańszy fabrycznie nowy Fiat Pandina w Polsce. Cena kusi a co z wyposażeniem?

    3127 udostępnienia
    Udostepnij 1251 Tweet 782
  • Nowy Renault Boreal doceniony przez dziennikarzy. Najlepszy kompaktowy SUV

    2092 udostępnienia
    Udostepnij 837 Tweet 523
  • 3-4 l/100 km? Weekend z Dacią Bigster 1.8 Full Hybrid

    1120 udostępnienia
    Udostepnij 448 Tweet 280
  • To najdroższa Dacia Bigster oferowana od ręki w Polsce, ale nadal tańsza niż podstawowa Toyota RAV4

    6465 udostępnienia
    Udostepnij 2586 Tweet 1616

Testy samochodów

Peugeot 508 SW II GT Hybrid 11 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 508 SW II GT Hybrid 225 KM – komfortowe hybrydowe kombi. Rachunek ekonomiczny jest nieważny? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2020-07-05
Nowy Peugeot 2008 1.2
Wiadomości

Test: Peugeot 2008 GT 1.2 130 KM – jak sprawuje się mini SUV z lwem? Szybki test

autor Małgorzata Kozikowska
2024-01-16
Renault Clio 3
Testy

Test: Renault Clio 1.5 dCi 70 KM – tysiąc kilometrów na jednym baku. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2021-07-09
10. Peugeot 3008 2.0 HDi test Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 3008 2.0 HDi 150 KM – oszczędne auto z dieslem i pierwszy crossover Peugeot. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2012-12-31
001. Renault Captur II TCe 100 – dojrzalszy i jeszcze bardziej atrakcyjny Wiadomości
Testy

Test: Renault Captur II TCe 100 KM Intens – dojrzalszy i jeszcze bardziej atrakcyjny. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2020-02-04

Najnowsze komentarze

  • Roman - Jak przyspieszał i ile palił Citroën Traction Avant V6 LA 15 CV?
  • Maciej - Stellantis rośnie na polskim rynku w październiku. Citroën, Opel i Fiat w górę
  • Arczi_NH - To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025
  • Anonimowo - Europa chce ratować swoją motoryzację. Oto szczegóły planu, ale czy on zadziała?
  • Inny Anonimowy - Nowy DS 3 ÉDITION FRANCE 2025 gwiazdą w Pałacu Elizejskim
  • Krzysztof - Te modele Peugeot z silnikiem HDi są długowieczne. Duże przebiegi to żaden problem
  • Anonimowo - Europa chce ratować swoją motoryzację. Oto szczegóły planu, ale czy on zadziała?

Zobacz też

Używany Peugeot 205 na aukcji WOŚP: youngtimer, który z powodzeniem posłuży jako daily

Stronniczy przegląd prasy: CAR nr 04/2018

To dopiero nagroda. Fiat Grande Panda w Kole Fortuny

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
36
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz