Przed oddaniem samochodu w ręce specjalistów zazwyczaj nurtuje nas pytanie: ile wydamy na renowacje? Kalkulacje doprowadzają nas do kolejnego dylematu: wybrać serwis autoryzowany czy niezależny? Z pozoru wydaje się to mało możliwe, ale renowacja 20-letniego Citroena Xantii w ASO niekoniecznie musi być tak kosztowna, jak mogłoby się początkowo wydawać.
Citroen Xantia pojawił się w naszej redakcji w 2018 roku. Ogłoszenie sprzedaży pojazdu zwróciło naszą uwagę ze względu na ciekawą historię właściciela, który podczas spotkania z nami z dumą opowiadał o licznych sukcesach w loteriach i quizach. Jednym z większych osiągnięć było zwycięstwo w konkursie Super Expresu, w którym nagrodą była właśnie Xantia. Pochodzący z rocznika 2000 Citroen kosztował nas zaledwie 2 tys. zł, ale nie da się ukryć, że wymagał zarówno opieki mechanika, jak i poprawy stanu wizualnego na zewnętrz oraz w środku. Stopniowo zaczęliśmy przywracać cieszący wyjątkowym komfortem jazdy model do kondycji przypominającej egzemplarz sprzed lat.
Na początku 2019 roku oddaliśmy Citroena do warsztatu cardetailingu, w którym przeprowadzono odświeżanie lakieru oraz czyszczenie wnętrza. W efekcie, nadwozie pojazdu odżyło, lakier Blue Mauritius znów pięknie prezentował swój granat, ale zmiany, jakich dokonano były tylko powierzchowne. Problem wgnieceń, rys i niedoskonałości karoserii pozostał. Co z tym można zrobić?
Usuwanie uszkodzeń bez śladów
Xantia wymagała intensywnych zabiegów dlatego powierzyliśmy auto w ręce specjalistów ze studia Smart Pro będącego częścią autoryzowanego serwisu Renault Kruba Group. Firma zajmuje się profesjonalnym remarketingiem i autodetailingiem. Dzięki zastosowaniu technologii SMART (z ang. Small Area Repair Technology), uszkodzenia powstałe podczas parkowania, transportu lub składowania pojazdów można usunąć bez żadnych śladów a więc bez stosowania szpachli i lakierowania. Z usług Smart Pro korzysta nie tylko Grupa Renault, ale również dealerzy innych marek m.in. Skody, Mercedesa i BMW, a także klienci prywatni. Studio zlokalizowane w Sękocinie Nowym stosuje bezinwazyjne usuwanie wgnieceń metodą PDR, polerowanie rys oraz eliminację odprysków na szkle, która pozwala uniknąć kosztownej wymiany całej szyby. Lista usług Smart Pro jest długa. Znajdziemy na niej nie tylko prace związane z renowacją nadwozia, ale również odświeżeniem samochodowych wnętrz wraz z czyszczeniem zabrudzeń, usługami tapicerskimi, czy uzupełnianiem brakujących elementów wyposażenia.
Firma zajmuje się wszystkimi samochodami: nowymi, kilkuletnimi używanymi oraz flotami pojazdów, ale w warsztacie pojawiają się często auta starsze, zabytkowe lub modele będące materiałem na ciekawego klasyka w przyszłości, takie jak nasz Citroën Xantia. Samochód, który powoli znika z naszych ulic, w przyszłości może stać się bardzo poszukiwany przez kolekcjonerów i spodziewamy się, że ceny modelu wkrótce wzrosną. Podobną sytuację obserwujemy m.in. na przykładzie Citroën BX. Starsze samochody wymagają troskliwego podejścia i cierpliwości. W Kruba Group to świetnie rozumieją. Każde auto przechodzi szczegółową analizę uszkodzeń.
Inspekcja uszkodzeń
Citroën został najpierw dokładnie umyty i osuszony dla lepszego uwydatnienia defektów. Za pomocą miernika zbadano grubość powłoki lakierniczej, aby ocenić, czy ktoś wcześniej nie próbował naprawiać pojazdu na własną rękę. Nieumiejętna ingerencja w karoserię może naruszyć fabryczną powłokę antykorozyjną oraz uniemożliwić naprawę technologią SMART. Przykładowo zanim kupiliśmy Xantię poprawiano progi, o czym poprzedni właściciel poinformował nas przy sprzedaży auta. Eksperci Renault Kruba Group znaleźli nieprawidłowości również na błotnikach, Citroën miał źle spasowaną maskę i liczne mniejsze i większe wgniecenia. Do tego doszły deformacje, pęknięcia i ubytki a na nadkolach widniały ogniska rdzy. Część defektów udało się usunąć bezinwazyjnie, ale nie wszystkie.
Każdą wgniotkę i zarysowanie Xantii zakreślono na biało. Po ich ilości widzieliśmy, że renowacja samochodu nie będzie łatwym zadaniem a suma tych w sumie drobnych uszkodzeń okazała się znacznie wyższa niż zakładaliśmy na początku. Podczas tej wstępnej kontroli kondycji auta, na karoserii Citroena pojawiało się coraz więcej białych oznaczeń, dochodziły kolejne i kolejne. Każdy element pojazdu sfotografowano, poddano ekspertyzie, aż w końcu pojawiła się ostateczna wycenę wymaganych napraw. I to od klienta zależy, na co się zdecyduje, to on ma ostateczny głos w sprawie zakresu prac.
Ile kosztuje renowacja 20-letniego samochodu?
Część uszkodzeń Xantii udało się usunąć technologią PDR. Wyciąganie wgnieceń (a jak widać na załączonych zdjęciach było ich naprawdę sporo), łącznie wyceniono na 1907 zł. Polerowanie rys, usuwanie odprysków i lakierowanie rantu drzwi dodało do rachunku 468 zł a spasowanie maski silnika kolejne 185 zł. To jednak nie koniec prac, jakim poddano samochód. Czyszczenie wnętrza i pranie tapicerki sprawiło, że kabina redakcyjnego Citroena znów zaczęła pachnąć świeżością, co zdecydowanie zwiększyło przyjemność podróżowania. Cena usługi wyniosła w przypadku Xantii 210 zł.
Zadrapania na lusterkach, zderzakach, ubytki na drzwiach i rdza na błotnikach okazały się zbyt poważnymi wadami i nie kwalifikowały się do bezinwazyjnej metody usuwania niedoskonałości. Potrzeba było długiej pracy lakierniczej, cierpliwego zdejmowania elementów karoserii, uzupełniania ubytków i lakierowania wielu elementów. Ta praca dodała do rachunku 5043 zł.
Czy warto?
Okazuje się, że wiele niewielkich uszkodzeń, które psują wygląd samochodu, można usunąć stosunkowo łatwo i niedrogo. Dlatego zawsze warto pojechać na ocenę stanu nadwozia i zdecydować o zakresie napraw. Efekty potrafią być niesamowite a czas realizacji usług w Kruba Group jest wyjątkowo krótki. Sami musimy zdecydować, jak bardzo zależy nam na konkretnym egzemplarzu i ile jesteśmy w stanie przeznaczyć na renowację. Nowoczesne technologie pozwalają na ograniczenie czasu naprawy oraz zmniejszenie wydatków w warsztacie.
Czy w przypadku naszego Citroëna Xantia było warto? Jak najbardziej tak, efekt końcowy przerósł nasze najśmielsze oczekiwania – auto wygląda prawie jak nowe i prezentuje się tak, jakby niedawno po raz pierwszy wyjechało z salonu dealerskiego. Powierzchnia pojazdu jest gładka, ubytki zniknęły, nie ma śladu po rdzy czy wgłębień na karoserii. Lakier ma jednolity, błyszczący kolor, który sprawia, że Xantia cieszy oczy.
W kolejnych tekstach przybliżmy Wam tajniki tych prac i pokażemy jak wyglądały poszczególne etapy.
Materiał powstał we współpracy z firmą Renault Kruba Group, która oferuje sprzedaż używanych samochodów wszystkich marek, autoryzowany serwis, naprawy powypadkowe, remarketing flot oraz car detailing.
Centrum remarketingu i autodetailingu KRUBAGROUP, Koncesjoner Renault i Dacia, mieści się przy Alei Krakowskiej 3 w Sękocinie Nowym pod Warszawą (Janki), tel: 22 177 99 99, email: [email protected]
Najnowsze komentarze