Używane samochody są bardzo popularne w Polsce. Coraz więcej osób decyduje się na zakup takiego auta z silnikiem benzynowym i szuka informacji o tym, które silniki są trwałe i niezawodne. Wśród nich bardzo pozytywnie wyróżnia się Renault 16V K4M. Sposób zaprojektowania, budowy i przemyślana konstrukcja sprawiają, że jest to jednostka trwała i niezawodna.
Przez długie lata w ofercie silników benzynowych Renault dominowały proste konstrukcje wolnossące, koszty ich obsługi kształtowały się na niskim poziomie, dodatkowo doskonale dogadywały się z instalacjami gazowymi. Jednym z nich jest bardzo ceniony 1.6 16V – K4M.
Wielu kierowców nadal poszukuje niewysilonych, wolnossących silników benzynowych licząc na niskie koszty obsługi serwisowej, brak problemów z rozbudowanym osprzętem. Ogromną zaletą większości benzynowych jednostek napędowych opracowanych przez inżynierów Renault jest wzorowa współpraca z instalacjami gazowymi.
1.6 16V K4M dostępny był między innymi w Renault Kangoo II, Scenic II, Megane II, Clio III, był także bazowym silnikiem w gamie ostatniej generacji Laguny. W zależności od wersji generował 95-113 KM. Zastosowano szesnastozaworową głowicę, wielopunktowy wtrysk paliwa, hydrauliczną regulację luzu zaworowego i rozrząd napędzany paskiem. Renault w typowy dla siebie sposób określiło interwał wymiany oleju na 30 tysięcy kilometrów, tą wartość oczywiście warto skrócić co najmniej o połowę. Zestaw z paskiem rozrządu wedle katalogu podlega wymianie co 5 lat lub 120 tysięcy kilometrów – jest trwały, niemniej jednak profilaktycznie wymianę warto przeprowadzać nieco częściej, co 80-100 tysięcy kilometrów, wiąże się z wydatkiem około 600 złotych. Niewielka cena za święty spokój.
W codziennej eksploatacji silnik sprawuje się bez zarzutów, zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 6.5-9 litrów w średnim rozrachunku, po montażu sekwencyjnej instalacji gazowej około 8-12 litrów na każde 100 km (w zależności od wielkości auta). Poza okazjonalnymi problemami z zapychającym się zaworem recyrkulacji spalin, wystarczy rutynowe czyszczenie, trudności sprawiać mogą cewki zapłonowe. Producent zastosował cztery cewki, każda obsługuje osobny cylinder. Ich usterka objawia się nierówną pracą silnika i spadkiem mocy – problem rozwiązuje wymiana elementu. Ostatnią typową bolączką 1.6 16V jest defekt koła zamiennych faz rozrządu – wówczas pojawiają się niepokojące dźwięki, grzechotanie. Naprawa to wydatek około 600 złotych.
Benzynowa jednostka 1.6 16V K4M nadal jest doskonałym wyborem, nie zachwyca co prawda osiągami i elastycznością. Gwarantuje jednak doskonałe zaopatrzenie w części zamienne, prostą budowę i ogólną trwałość konstrukcji dającą duże szanse na bezproblemową eksploatację przez długie lata.
Silnik „lubi się” z LPG a przy stale rosnących cenach benzyny, to właśnie autogaz może być argumentem do zakupu danego silnika. Ten z Renault sprawdzi się tutaj bardzo dobrze.
Najnowsze komentarze