Samochody Citroën, Alfa Romeo, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Opel, Peugeot oraz innych marek koncernu Stellantis mogą być tankowane e-paliwami, wyprodukowanymi w rafineriach z wychwyconego dwutlenku węgla.
Po miesiącach testów w centrach technicznych w całej Europie Stellantis potwierdził, że 24 rodziny silników w europejskich pojazdach sprzedanych od 2014 roku, reprezentujących 28 milionów pojazdów na drogach, są gotowe do korzystania z zaawansowanego e-paliwa bez żadnych modyfikacji układu napędowego, . Testy zostały przeprowadzone przy użyciu zastępczego e-paliwa dostarczonego przez Aramco, jedną z wiodących na świecie zintegrowanych firm energetycznych i chemicznych.
Niskoemisyjne e-paliwo to syntetyczne paliwo wytwarzane w reakcji CO2, wychwyconego bezpośrednio z atmosfery lub z zakładu przemysłowego, z odnawialnym wodorem. Zastosowanie niskoemisyjnego paliwa eFuel może potencjalnie zmniejszyć emisję dwutlenku węgla z istniejących pojazdów spalinowych o co najmniej 70% w cyklu życia w porównaniu z paliwami konwencjonalnymi.
„Naszym priorytetem jest zapewnienie bezemisyjnej mobilności dla wszystkich, z naciskiem na elektryfikację, podczas gdy nasza współpraca z Aramco jest ważnym i uzupełniającym krokiem w tej podróży dla istniejących flot na drogach. Badamy wszystkie rozwiązania, aby wzmocnić naszą ambitną strategię stania się firmą o zerowej emisji dwutlenku węgla do 2038 roku. Wprowadzenie e-paliw może mieć ogromny i niemal natychmiastowy wpływ na redukcję emisji CO2 istniejącej floty pojazdów, oferując naszym klientom łatwą i ekonomicznie efektywną opcję zmniejszenia śladu węglowego – tak prostą, jak wybór innej pompy paliwa na stacji, bez dodatkowych modyfikacji ich pojazdów” – powiedział Ned Curic, dyrektor ds. inżynierii i technologii w Stellantis..
„Cieszymy się, że możemy współpracować ze Stellantis, jednym z wiodących światowych producentów samochodów, w celu oceny wydajności naszych formuł paliwowych, które zostały zaprojektowane w celu odwzorowania oczekiwanych charakterystyk eFuel w istniejących silnikach pojazdów tej firmy. Wyniki testów utwierdzają nas w przekonaniu, że paliwo syntetyczne może być rozwiązaniem typu „drop-in” w istniejących pojazdach, a gdy jest produkowane na drodze niskoemisyjnej, może odgrywać ważną rolę w ograniczaniu emisji dwutlenku węgla w sektorze transportu i wspieraniu uporządkowanej transformacji energetycznej” – powiedział Amer Amer, główny technolog Aramco Transport.
Zobacz: nowe samochody Peugeot. Promocje
Dzisiaj głównym problemem we wprowadzeniu e-paliw jest wysoki koszt procesu technologicznego, w tym koszt pozyskania dwutlenku węgla. Po przemysłowym wdrożeniu tych technologii koszty powinny zacząć spadać.
źródło: Stellantis, edycja redakcja
Najnowsze komentarze