I choć rzeczywiście Algieria, pod względem powierzchni, jest duuużo większa, niż Polska, to jednak liczbą ludności przewyższamy ten arabski kraj o kilkanaście procent. Oznacza to, że Algierczycy kupili jeszcze więcej samochodów w przeliczeniu na jednego mieszkańca, niż to się może wydawać na pierwszy rzut oka, przy samej analizie wolumenu sprzedaży.
No właśnie – ile aut Grupa Renault sprzedała w Algierii w roku ubiegłym? Otóż było to 75.042 samochody, z czego 55.800 stanowiły pojazdy oferowane pod własną marką, zaś aż 19.242, to sprzedaż marki Dacia.
Stosunkowo niewiele samochodów Renault, to lekkie auta użytkowe – tych sprzedano 7.625, czyli raptem 13,66% całego wolumenu. Dla porównania w Polsce było to 23,68%, co z jednej strony oznacza, że przedsiębiorczość u nas kwitnie (przynajmniej w stosunku do Algierii), z drugiej zaś, że potencjał rynku samochodów osobowych dla osób prywatnych jest w Afryce dużo wyższy.
Warto dodać, że sprzedaż Renault w tym segmencie dynamicznie rośnie – w porównaniu do roku 2010 aż o 45%!
Niekwestionowanym liderem lekkich samochodów użytkowych Renault jest w Algierii Kangoo – aż 4.189 aut sprzedanych w tej kategorii, to właśnie dostawcze wersje tego popularnego kombivana. To niemal 55% wszystkich użytkowych Renault sprzedanych w Algierii! Drugie miejsce zajmuje oczywiście Master z wynikiem 3.241 aut (trzeci najpopularniejszy samochódw tego segmentu w Algierii). Widać więc wyraźnie, że to te dwa modele ciągną sprzedaż – inne modele sprzedano w łącznej liczbie zaledwie 195 sztuk.
Wróćmy jednak do globalnej sprzedaży Renault w Algierii. Z udziałem rynkowym na poziomie 25,7% Francuzi radzą sobie w tym arabskim kraju bardzo dobrze, choć w gamie marki wiodącej wyraźnie brakuje modelu, który reprezentowałby Renault w dynamicznie rozwijającej się niszy rynkowej – dużych pick-upów. Jednakże, podobnie, jak w Turcji, czy Chinach, gros sprzedaży stanowią modele z nadwoziem trójbryłowym. W przypadku Renault stanowiły one aż 86,36% całkowitej sprzedaży samochodów osobowych, co przekłada się na wynik 48.175 samochodów. 58,48% z tego (czyli 28.171 sztuk) stanowił Renault Symbol, u nas znany jako Thalia. W Polsce w ubiegłym roku sprzedano 990 Thalii…
Znakomite wyniki w Algierii notuje także Dacia. 19.242 samochody tej marki sprzedane w ubiegłym roku pozwoliło na uzyskanie ponad sześcioprocentowego udziału w tamtejszym rynku. Świetnie sprzedawał się oczywiście Duster (2.791 sztuk), co sprawiło, że stał się szybko liderem segmentu aut klasy SUV i 4×4.
W efekcie Dacia osiągnęła w Algierii sprzedaż na poziomie 2,6-krotnie większą, niż w Polsce, chociaż akurat Duster u nas sprzedawał się zauważalnie lepiej. To jednak wynika w dużej mierze z wysokiej w Algierii popularności Logana, jako auta z nadwoziem sedan.
Na rynku algierskim działa w tej chwili 64 autoryzowanych dealerów, co oznacza, że w ciągu ostatnich sześciu lat (od roku 2005) przybyło ich 38. Wiele punktów ma powierzchnię przekraczającą 1.000 m². Wprowadzono szereg nowych na tym rynku ofert obsługowych, m.in. Renault Pro+, Renault Minute oraz wyspecjalizowane serwisy blacharskie. Wielką wagę przywiązuje się do obsługi posprzedażnej, co dziwić nie może przy takim wolumenie sprzedaży i jego rosnącej dynamice. Na znaczeniu zyskuje też Salon Samochodowy w Algierze.
Renault Algérie niedawno wprowadził się też do nowego obiektu w Oued Smar.
KG
zdjęcia: Auto Utilitaire
Najnowsze komentarze