Stellantis zaprezentował nową platformę STLA Large zaprojektowaną z myślą o luksusowych i terenowych samochodach segmentu D i E. Koncern obiecuje zasięg 800 km. W latach 2024-2026 na nowej płycie podłogowej zadebiutuje 8 nowych modeli. W pierwszej kolejności będzie to nowy Dodge i Jeep a następnie Alfa Romeo, Chrysler i Maserati.
Po zaprezentowaniu nowej płyty podłogowej STLA Medium, która posłużyła do produkcji Peugeot 3008 III generacji przyszła kolej na kolejną platformę opracowaną z myślą o samochodach elektrycznych Stellantis. Francusko-włoski gigant zaprezentował architekturę STLA Large, która stanowi podstawę dla nadchodzących pojazdów segmentu D i E z napędem elektrycznym.
Nowa architektura ma zapewnić dynamiczną jazdę, wydajność ładowania a także efektywną jazdę terenową z oceną „Trail Rated”. W pierwszej kolejności planowane są pojazdy marki Dodge i Jeep dla Ameryki Północnej. Następnie Stellantis wprowadzi na światowy rynek nowości z spod znaku Alfy Romeo, Chryslera i Maserati. W latach 2024-2026 na rynek trafi osiem nowych pojazdów w oparciu o STLA Large. Nadchodzące nowości obejmą szeroki zakres produktów od samochodów osobowych, przez crossovery aż po SUV-y.
Sportowe, luksusowe i terenowe
STLA Large to jedna z czterech globalnych platform „BEV”, przedstawionych podczas EV Day w 2021 roku, które stanowią podstawę przyszłych produktów Stellantis. Architektury te są kluczem do osiągnięcia celów planu strategicznego Dare Forward 2030. STLA Large będzie produkowana w kilku fabrykach w Europie i Ameryce Północnej i będzie dostępna nie tylko w wariancie elektrycznym, ale także hybrydowym i spalinowym. STLA Large posłuży do opracowania pojazdów rodzinnych, sportowych, terenowych z napędem 4×4, skończywszy na modelach luksusowych.
Zobacz także: Jak produkuje się samochody dostawcze w Gliwicach? Byliśmy w fabryce Stellantis
Elastyczny charakter platformy umożliwia inżynierom i projektantom dostosowanie rozstawu osi, całkowitej długości, szerokości, wysokości oraz prześwitu samochodów. Można zastosować różnorodne moduły zawieszenia i układy napędowe, aby spełnić specyficzne wymagania dotyczące osiągów pojazdu, właściwości jezdnych i komfortu. Pojazdy mogą różnić się długościami zwisów przednich i tylnych a inżynierowie Stellantis zwrócili uwagę na jak najlepsze wykorzystanie przestrzeni w kabinie.
Platforma została zoptymalizowana pod kątem masy i sztywności, aby uzyskać wysokie osiągi. Kluczowe elementy zapewniające komfort i osiągi, takie jak układ ogrzewania/chłodzenia kabiny, układ kierowniczy, wspomaganie hamowania i napęd, zaprojektowano tak, aby zminimalizować zużycie energii i zwiększyć zasięg.
Akumulator o pojemności od 85 do 118 kWh
STLA Large została skonstruowana jako natywna platforma BEV z opcją architektury elektrycznej 400 V i 800 V. Elektryczne moduły napędowe (EDM) „trzy w jednym”, które zawierają silnik, falownik i przekładnię redukcyjną, można skonfigurować w układach z napędem na przednie, tylne i wszystkie koła. Falownik mocy wykorzystuje technologię półprzewodników z węglika krzemu, aby zminimalizować straty mocy. Wydajność układu napędowego można zwiększać w trakcie eksploatacji pojazdu za pomocą bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania.
Stellantis zapowiada, że STLA Large może korzystać z mechanizmów różnicowych o ograniczonym poślizgu i ma potencjał do przenoszenia ekstremalnej mocy, która zdaniem koncernu przewyższy każdy istniejący Hellcat V8.
Początkowo pojazdy otrzymają akumulatory o pojemności od 85 do 118 kWh. STLA Large może zapewnić całkowity zasięg 800 km dla sedanów a napęd pozwoli na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 2 sekund. Szybkie ładowanie zwiększy pojemność 800-woltowego akumulatora o 4,5 kWh na minutę.
Kluczowe cechy STLA Large:
- Całkowity zakres długości: 4,764-5,126 mm
- Całkowity zakres szerokości: 1,897-2,030 mm
- Zakres rozstawu osi: 2,870-3,075 mm
- Zakres prześwitu: 140-288 mm)
- Maksymalna średnica opony: 32,6 cala (858 mm)
Cztery globalne platformy BEV firmy Stellantis – Small, Medium, Large i Frame – zostały zaprojektowane i skonstruowane z myślą o wydłużonym cyklu życia poprzez wymienność składu chemicznego ogniw akumulatorowych, EDM, falowników mocy i oprogramowania sterującego. Platforma STLA Large obsługuje technologie elektryczne i programowe nowej generacji – STLA Brain, STLA SmartCockpit i STLA AutoDrive.
Najnowsze komentarze