Koncern Stellantis zaprezentował szczegóły dotyczące nowej platformy STLA Medium, która jest przeznaczona dla różnych modeli segmentu C i D: sedanów, crossoverów i SUV-ów. Pierwszym modelem, który wykorzysta konstrukcję, będzie Peugeot 3008 III generacji.
Stellantis zamierza produkować w oparciu o STLA Medium nawet 2 mln samochodów rocznie w fabrykach na całym świecie. Cel jest możliwy do osiągnięcia dzięki elastyczności konstrukcji. Firma skupiająca pod swoimi skrzydłami m.in. marki Fiat, Peugeot, Citroën i Opel zapowiedziała, że platforma jest dostosowana do montażu aut o różnych rodzajach nadwozia oraz rozstawie osi.
Nawet 700 km zasięgu
Pojazdy elektryczne produkowane na STLA Medium będą oferowane z akumulatorem o pojemności do 98 KWh. Stellantis zapowiada nawet 700 km zasięgu na jednym ładowaniu z pakietem Performance oraz ok. 500 km z pakietem Standard. Zgodnie z informacjami, jakie przekazał producent, zużycie energii może być mniejsze niż 14 kWh/100 km. Właściciele będą mogli naładować baterię od 20% do 80% w 27 minut, w tempie 2,4 kWh na minutę.
Zobacz także: Nowy Peugeot 3008 III i kolejny przeciek. Przód pojazdu bez kamuflażu
Pojazdy oparte na STLA Medium będą dostępne z napędem na przód lub wszystkie koła a moc silników, jakie zastosuje koncern wyniesie od 160 do 285 kW. Jakie to będą pojazdy? Pierwszym modelem, który zainauguruje platformę będzie Peugeot 3008, ale francusko-włoski gigant wykorzysta konstrukcję w kolejnym C5 Aircrossie, Grandlandzie, DS 9 i wielu innych samochodach. Nowa architektura daje projektantom swobodę tworzenia pojazdów z:
• Rozstawem osi od 2700 do 2900 mm
• Długości 4,3-4,9 m
• Prześwitem ponad 220 mm, aby zapewnić możliwości terenowe i osiągi
• Kołami o średnicy do 750 mm
Inżynierowie i eksperci ds. produkcji firmy Stellantis skupili się na tym, by instalacja modułowego, jednowarstwowego akumulatora o wysokiej gęstości energii była jak najbardziej wydajna. Położyli nacisk na przestrzeń wewnątrz pojazdu i poprawili prowadzenie dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości. System ogrzewania i chłodzenia kabiny, układ kierowniczy, wspomaganie hamowania i napęd, zostały zaprojektowane z myślą o ograniczeniu zużycia energii do minimum. Korzyści te, w połączeniu z zastosowaniem lekkich, wytrzymałych materiałów, zapewniają pojazdom większy zasięg i lepsze właściwości jezdne.
Produkcja pojazdów na STLA Medium pozwoli na zmniejszenie kosztów akumulatorów oraz zwiększenie wolumenu produkcji. Wymiary zewnętrzne akumulatora są tu takie same dla wszystkich wariantów magazynowania energii, podobnie jak sposób montażu i chłodzenia.
STLA Small, Medium, Large, Frame
STLA Medium to pierwsza z czterech globalnych platform przeznaczonych dla pojazdów elektrycznych Stellantis określonych w strategii Dare Forward 2030, który zakłada popularyzację samochodów na prąd oraz zmniejszenie emisji CO2.
Zobacz także: Fiat 600e oficjalnie! Nowy model z polskiej fabryki (informacje, wyposażenie, cena)
Wszystkie cztery platformy STLA (Small/Medium/Large/Frame) zostały zaprojektowane tak, aby były modułowe i elastyczne pod względem rozstawu osi, szerokości, zwisu, prześwitu i zawieszenia. Wydajność i funkcje pojazdów opartych na tych konstrukcjach mają być modyfikowane i ulepszane dzięki wdrożeniu architektury STLA Brain, STLA SmartCockpit i STLA AutoDrive. Planowane są m.in. bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania i ulepszenia sprzętowe. Platformy są również dostosowane do przyszłych typów baterii, w tym baterii bezniklowych i kobaltowych oraz baterii półprzewodnikowych.
Najnowsze komentarze