W obliczu planowanych przez Komisję Europejską dodatkowych ceł na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach, Stellantis ogłosił przeniesienie części produkcji chińskich pojazdów elektrycznych do swoich europejskich zakładów.
W maju Stellantis zapowiedział sprzedaż pojazdów elektrycznych chińskiego producenta Leapmotor w europejskich salonach od września. Teraz dyrektor generalny, Carlos Tavares, potwierdził, że niektóre modele będą montowane w zakładach Stellantis w Europie. Tavares stwierdził też, że planowane cła z Brukseli są konieczne, aby skorygować brak konkurencyjności europejskich producentów w porównaniu z chińskimi rywalami.
Zobacz: wiadomości ze świata motoryzacji
Przed ogłoszeniem przez Komisję Europejską planu nałożenia dodatkowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne, niektóre chińskie grupy motoryzacyjne już planowały przeniesienie produkcji do Europy. Największy chiński producent EV, BYD, zamierza rozpocząć produkcję samochodów na Węgrzech w przyszłym roku i rozważa lokalizacje na drugi zakład w Europie. Inny producent, Chery, planuje wytwarzać nawet 150.000 samochodów rocznie w fabryce w Barcelonie od 2029 roku.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów. Opinie, pomiary, spalanie
Decyzje dotyczące ceł podkreślają różnice w podejściu europejskich producentów samochodów. Niemieckie firmy, takie jak Mercedes i BMW, które mają duże udziały na chińskim rynku, sprzeciwiają się protekcjonizmowi, obawiając się odwetu ze strony Chin. W przeciwieństwie do nich, francuskie i włoskie grupy, takie jak Stellantis i Renault, od dawna ostrzegały przed napływem tańszych chińskich modeli, które mogłyby zdominować europejski rynek.
Zobacz: Historia motoryzacji. Najciekawsze artykuły
Carlos Tavares uważa, że cła są jedynie krótkoterminowym rozwiązaniem, które da europejskim producentom czas na opracowanie tańszych alternatyw. Jednak, jak zauważył inny europejski przedstawiciel branży motoryzacyjnej, sytuacja może przypominać zakłócenia w europejskim przemyśle lotniczym spowodowane przez tanie linie lotnicze, takie jak Ryanair.
Decyzje dotyczące przenoszenia produkcji i dodatkowych ceł są częścią szerszej strategii mającej na celu poprawę konkurencyjności europejskich producentów samochodów.
źródło: Financial Times, AFP
Najnowsze komentarze