Stellantis zamierza odnawiać używane samochody oraz używane części i wprowadzać je ponownie na rynek, nawet wielokrotnie. To założenia działalności hubów gospodarki obiegu zamknięty. Zmienią one sposób działania producenta samochodów, ponieważ po okresie użycia auta mają być zabierane z rynku, odnawiane i wprowadzane do własnej sieci sprzedaży koncernu.
Stellantis ogłosił w dniu dzisiejszym rozpoczęcie fazy selekcji personelu wewnętrznego, który zostanie zatrudniony w działalności swojego pierwszego hubu gospodarki obiegu zamkniętego w Mirafiori. To jeden z elementów strategii dekarbonizacji koncernu, której celem jest osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla do 2038 roku.
Utworzono dedykowany zespół projektowy, który koncentruje się na umiejętnościach zawodowych zdobytych dzięki zapleczu technicznemu i doświadczeniu pracowników. Wraz z rozpoczęciem fazy selekcji pierwsze 200 osób spośród personelu Stellantis we Włoszech zostanie zrekrutowanych i zaangażowanych w działania produkcyjne oraz zarządcze. Dalszy wzrost zatrudnienia będzie możliwy wraz ze zwiększeniem produkcji w hubie. W razie potrzeby osobom zatrudnionym zapewnione zostaną odpowiednie szkolenia, aby osiągnąć wymagania dotyczące umiejętności niezbędnych dla danych stanowisk.
Działalność hubu będzie prowadzona w dwóch obszarach:
- regeneracja części (reman), czyli używane, zużyte lub uszkodzone komponenty są demontowane, czyszczone i regenerowane zgodnie ze specyfikacją OEM, taka sama wydajność i gwarancja jak oryginalne części zamienne, większa wygoda bez obniżania jakości. Celem jest przedłużenie żywotności części (silników, skrzyni biegów, akumulatorów wysokiego napięcia) i zaoferowanie zrównoważonej i dostępnej alternatywy (pod etykietą SUSTAINera) w ramach oferty części zamiennych Stellantis;
- regeneracja pojazdów (Repair + Reman), aby ponownie wprowadzić pojazdy na rynek wtórny;
demontaż pojazdów po zakończeniu ich cyklu życia: pojazd staje się cennym zasobem zarówno dla odzyskania oryginalnych komponentów w dobrym stanie (w celu ponownego wprowadzenia do oferty SUSTAINera części zamiennych Reuse), jak i dla odzyskania materiałów do recyklingu (Recycle) w celu powrotu do pętli produkcji materiałów.
Działania te pokazują zaangażowanie Spółki w zmianę modelu produkcji i konsumpcji przechodząc z gospodarki linearnej – charakteryzującej się podejściem „weź – zrób – wyrzuć” – na gospodarkę cyrkularną, która zakłada ponowne wielokrotne wykorzystanie zasobów i produktów aż do ich całkowitego zużycia. Mają one służyć jak najdłużej, minimalizując w ten sposób odpady, zmniejszając zapotrzebowanie na nowe surowce, zużycie energii i emisje.
Jednostka biznesowa Circular Economy jest kolejnym ważnym krokiem w realizacji planu strategicznego Stellantis Dare Forward 2030, ponieważ jej zakres zakłada osiągnięcie ponad 2 mld euro przychodów do 2030 roku, dążąc do czterokrotnego zwiększenia przychodów z wydłużenia życia produktów oraz 10-krotnego zwiększenia przychodów z recyklingu w porównaniu z rokiem 2021.
źródło: Stellantis
Najnowsze komentarze