Stellantis N.V. i Leapmotor ogłosiły dziś, że Stellantis planuje zainwestować około 1,5 miliarda euro w nabycie około 20% udziałów w Leapmotor, czyniąc Stellantis znaczącym udziałowcem. Umowa przewiduje również utworzenie Leapmotor International, spółki joint venture 51/49 kierowanej przez Stellantis, która ma wyłączne prawa do eksportu i sprzedaży, a także produkcji produktów Leapmotor poza Wielkimi Chinami. Będzie to pierwsza w branży globalna współpraca w zakresie pojazdów elektrycznych między wiodącym producentem samochodów a chińskim producentem OEM NEV.
Partnerstwo ma na celu dalsze zwiększenie sprzedaży Leapmotor w Chinach, największym rynku na świecie, przy jednoczesnym wykorzystaniu ugruntowanej globalnej obecności handlowej Stellantis w celu znacznego przyspieszenia sprzedaży marki Leapmotor w innych regionach, począwszy od Europy. Stellantis zamierza wykorzystać wysoce innowacyjny, efektywny kosztowo ekosystem pojazdów elektrycznych Leapmotor w Chinach, aby pomóc w osiągnięciu podstawowych celów elektryfikacji Dare Forward 2030, z możliwością dalszego badania wzajemnie korzystnych synergii. Spółka joint venture spodziewa się rozpocząć dostawy w drugiej połowie 2024 roku.
Obie firmy uważają, że oferta produktów elektrycznych Leapmotor jest komplementarna z obecną technologią i portfolio kultowych marek Stellantis i zapewni klientom na całym świecie bardziej przystępne cenowo rozwiązania w zakresie mobilności. Stellantis będzie miał dwa miejsca w zarządzie Leapmotor i wyznaczy dyrektora generalnego spółki joint venture Leapmotor International.
„Wraz z postępującą konsolidacją wśród zdolnych start-upów pojazdów elektrycznych w Chinach, staje się coraz bardziej oczywiste, że garstka wydajnych i zwinnych graczy EV nowej generacji, takich jak Leapmotor, zdominuje główne segmenty w Chinach” – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis. „Uważamy, że nadszedł idealny moment, aby objąć wiodącą rolę we wspieraniu globalnych planów ekspansji Leapmotor, jednego z najbardziej imponujących nowych graczy na rynku pojazdów elektrycznych, który ma podobny do naszego, przedsiębiorczy sposób myślenia. Dzięki tej strategicznej inwestycji możemy zająć się białą plamą w naszym modelu biznesowym i skorzystać z konkurencyjności Leapmotor zarówno w Chinach, jak i za granicą. Chcę podziękować panu Zhu Jiangmingowi i zespołom z obu stron naszych wspaniałych firm za ich przywództwo i współpracę w tworzeniu tej nowej możliwości dla nas obu”.
„Dziś jest to wielki kamień milowy w historii Leapmotor i cieszę się, że mogę być świadkiem tej chwili razem z panem Tavaresem i jego zespołem” – powiedział założyciel i dyrektor generalny Leapmotor, Zhu Jiangming. „Leapmotor, opracowany dzięki naszym wewnętrznym, kompleksowym możliwościom technologicznym, wprowadza na rynek najlepsze w swojej klasie produkty EV w najbardziej konkurencyjny kosztowo sposób. Wierzymy w korzystne partnerstwa tworzone przez silnych graczy w szybko zmieniającym się środowisku. Współpracując ze Stellantis, będziemy nadal innowacyjni i kreatywni w zakresie technologii i synergii biznesowych oraz wprowadzimy samochody elektryczne Leapmotor na rynek globalny”.
Koncentrując się na rynku średniej i wysokiej klasy, będącym największym i najszybciej rozwijającym się segmentem w Chinach, Leapmotor dostarczył około 111 000 jednostek NEV w 2022 r., co stawia go na pierwszym miejscu wśród chińskich producentów samochodów NEV. Oczekuje się, że w ciągu najbliższych trzech lat plan produktowy Leapmotor obejmie pełen zakres segmentów od A do E, w oparciu o jedną architekturę techniczną z trzema wysoce skalowalnymi platformami z układami napędowymi BEV i Range Extender EV.
Leapmotor był pierwszą na świecie firmą zajmującą się wyłącznie pojazdami elektrycznymi, która wdrożyła technologię Cell-to-Chassis na dużą skalę, a jej „czterolistna koniczyna” Leap 3.0, centralnie sterowana nowa architektura elektryczna i elektroniczna, zapewnia płynną i wydajną współpracę w ramach podstawowych komponentów inteligentnych pojazdów elektrycznych. Unikalny model integracji pionowej maksymalizuje skalowalność, umożliwiając Leapmotor szybkie reagowanie na potrzeby klientów.
Założona na początku 2021 roku, ale łącząca ponad stuletnie doświadczenie, firma Stellantis posiada 14 kultowych marek motoryzacyjnych i dwie firmy zajmujące się mobilnością, których celem jest zapewnienie wszystkim czystej, bezpiecznej i przystępnej cenowo swobody mobilności, wykorzystując działalność przemysłową w ponad 30 krajach z klientami na ponad 130 rynkach. W 2022 r. Stellantis dostarczył ponad 6 milionów pojazdów z przychodami netto w wysokości 179,5 mld euro i zyskiem netto w wysokości 16,8 mld euro. W pierwszej połowie 2023 r. Spółka osiągnęła przychody netto w wysokości 98,4 mld euro i zysk netto w wysokości 10,9 mld euro oraz jedną z najwyższych skorygowanych marż zysku operacyjnego (AOI) w branży na poziomie 14,4%.
Najnowsze komentarze