Cztery francuskie samochody można dostrzec na okładce aktualnego „Auto Świata”, choć ich zdjęcia nie są zbyt duże. Niemniej jednak wprawne oko wyłuska bez trudu Citroëna C4, Peugeota 308, Peugeota 307 CC i Renault Megane CC. Te dwa pierwsze stanowią zapowiedź testu porównawczego pięciu kompaktów, a dwa następne – przegląd kompaktowych aut typu coupe-cabrio. No cóż – ciepło się zrobiło, więc nie ma się czemu dziwić ;-)
„Auto Świat” nr 19 (1019) z 4.V.2015
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,8 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault Citroen
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C4, DS, Evasion, 206, 307, 308, Espace, Kangoo, Laguna, Megane
Renault wspomniano w krótkim tekście (strona 9.) poświęconym Salonowi Samochodowemu w Szanghaju. Swoją drogą zaskoczyło mnie stwierdzenie „Jedynie Porsche i Land Rover po naszych pytaniach zapowiedziały, że skierują sprawę do swoich działów prawnych”. Czy faktycznie „Auto Świat” zwrócił się do producentów, czy może raczej zrobił to niemiecki „Auto Bild”, a nasi jedynie podkładają się – jako klon – pod to zapytanie?
Pewnej manipulacji doszukuję się też w tekście „Nie wszyscy z 5 gwiazdkami” zamieszczonym na tej samej stronie. Bezpośrednio pod tym tytułem pojawiło się zdjęcie z crash-testu Renault Espace, które oczywiście otrzymało 5 gwiazdek od EuroNCAP, ale tytuł dla czytających coraz bardziej hasłowo Polaków może sugerować coś innego – że Espace właśnie tych pięciu gwiazdek nie zdobył.
Pochodzące z „Auto Bilda” porównanie pięciu aut kompaktowych, w tym dwóch francuskich, znajdziecie na stronach 16-21. W szranki z Audi A3 i BMW 1 stanęły „plebejskie” Citroën C4, Ford Focus i Peugeot 308, wszystkie napędzane dieslami o mocy rzędu 110-120 KM, przy czym tylko w BMW ta jednostka napędowa miała trzy cylindry.
Nikogo chyba nie zdziwi, że najwyżej oceniono Audi – wszak pochodzi ono z jedynego słusznego koncernu. Ale drugie miejsce, tylko oczko niżej wypunktowane, niż „władca pierścieni”, zajął Peugeot, którego pochwalono nie tylko za wygląd, ale też za „szykowny kokpit”, choć nie zabrakło krytyki za nie do końca widoczne zegary i obsługę klimatyzacji za pomocą dotykowego ekranu. Doszukano się też ciasnoty na kanapie z tyłu. Za to w niemal samych superlatywach opisano silnik 1.6 BlueHDi, pochwalono też niewielką masę własną – niższą, niż u wszystkich konkurentów. A wszystko to przy największym w porównaniu bagażniku i rozsądnym poziomie cenowym.
Ale żebyśmy nie oszaleli z radości okazało się też, że Citroën C4 znalazł się na miejscu ostatnim. Napędzany takim samym silnikiem, jak Peugeot, jest cięższy, ale… mniej pali i jest podobno gorzej wytłumiony. Zawieszenie uznano za „nieharmonijne” i niefrancuskie, a układ kierowniczy za „ciastowaty”. W efekcie o 20 punktów mniej od Peugeota i ostatnie miejsce.
Peugeota 308 GT wspomniano na stronie 25., pod koniec testu Hyundaia i30 Turbo.
Julek pyta na stronie 40., czy mechanik sugerujący mu profilaktyczną wymianę panewek w Renault Kango 1.5 dCi nie chce go przypadkiem naciągnąć na koszty. „Auto Świat” sugeruje, ze to niezły pomysł z tą wymianą.
Renault Lagunę pierwszej generacji można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 45. O ile dobrze widzę, lawetę z tąże Laguną ciągnie Renault Espace.
Citroëna C3 pierwszej generacji wymieniono na stronie 47. w roli rywala dla opisywanego w dziale Z drugiej ręki Suzuki Swifta III.
Wśród czterech kompaktowych aut typu coupe-cabrio opisanych na stronach 48-51 opisano dwa francuskie – Peugeota 307 CC i Renault Megane II CC. To propozycje, które zadebiutowały sporo wcześniej, niż pozostałe dwa pokazane modele (Opel Astra TT i VW Eos), ale też dzięki temu (choć nie tylko) można je kupić taniej. A w tekście wspomniano też Peugeota 206 CC.
307-kę CC uznano za dopracowane auto z niezłą gamą jednostek napędowych. Dach składa się szybko, silniki są wydajne, ale pomarudzono na rzekomo haczącą skrzynię biegów, zbyt mocne pochylenie przedniej szyby i drobne usterki, wśród których wspomniano elektronikę i zużycie elementów podwozia. Zaletą jest bogate wyposażenie. Ogólna nota – 3,5 gwiazdki na 5 możliwych.
Megane CC, to także samochód ze sporą gamą silnikową i relatywnie obszernym bagażnikiem. Jest autem zwrotnym i w dodatku podaż jest całkiem spora, a ceny atrakcyjne. Skrytykowano jakość materiałów wykończeniowych i instalację elektryczną. Pochwalono jedynie 22-sekundowy czas otwierania/zamykania dachu. Ogólna nota – również 3,5 gwiazdki. A to o pół gwiazdki wyżej, niż niemiecka konkurencja zaprezentowana w tym samym materiale!
W relacji z targów Techno Classica Essen (strony 54-56) pojawiły się wzmianki o Citroënach i Peugeotach, pokazano też fotkę Citroëna DS Break.
Citroëna Evasion i Renault Espace wspomniano na stronie 57. w tekście przypominającym wydanie „Auto Świata” sprzed dwóch dekad. Ów Evasion wygrał wówczas porównanie siedmiu dużych minivanów!
I to już wszystko o naszych ulubionych samochodach w aktualnym numerze „Auto Świata”.
Krzysiek Gregorczyk.
Najnowsze komentarze