„Auto Świat” nr 24 (773) z 07.VI.2010
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: blisko 4,2 grosza
Warto kupić? Można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C4, C4 Picasso, C5, DS3, DS4, DS5, DS High Rider, 207, 307, 308, 406, Clio, Espace, Megane, Scenic, Vel Satis, sportowe
Bartek z Lublina napisał do „Auto Świata” w sprawie kiepskiej obsługi w salonach dealerskich różnych marek w swoim mieście. Zadowolony z podejścia sprzedawców był dopiero po wizycie w salonie Renault (ciekawe, w którym, bo przedstawicieli Renault jest w Lublinie dwóch). List Bartka opublikowano na stronie 4.
Na tej samej stronie Markofka prosi o porównanie trzech minivanów, w tym Renault Scenic’a.
A już na stronach 6-7 zaprezentowano Citroëna C4 nowej generacji, na którego faktyczny debiut przyjdzie nam poczekać jeszcze nieco ponad 3,5 miesiąca – do salonu samochodowego w Paryżu. Już dość dawno powiesiliśmy kilkanaście pierwszych zdjęć nowej C4-ki, a niedługo potem dorzuciliśmy do tego kolejne 24 fotografie, chyba nawet czyniąc to jako pierwsi w Polsce.
W aktualnym „Auto Świecie” znaleźć można jedynie część fotek z naszej pierwszej publikacji i trochę tekstu, na szczęście całkiem sensownego. Autor podpisany RS wspomniał, że w stylistyce auta można doszukać się podobieństw do koncepcyjnego DS High Rider (protoplasta DS4), a przy okazji wspomniał o innych parach – C3 i DS3 oraz C5 i przyszłego DS5, które pewnie też będą do siebie dość podobne.
W tekście znalazły się też wzmianki o potencjalnym wyposażeniu, jakie będzie można zamówić do C4-ki oraz o tym, że od chwili debiutu oferowana będzie wersja hybrydowa z silnikiem elektrycznym wspomagającym motor wysokoprężny.
Jako jednego z trzech konkurentów wymieniono Peugeota 308. Pokazano też starą (aktualnie oferowaną) C4-kę i wspomniano o C4 Picasso.
I znowu Octavia… Tym razem na czele tabelki obrazującej sprzedaż samochodów kompaktowych w Polsce w ciągu pierwszych czterech miesięcy br. Cieszy mnie, że owa Škoda nareszcie trafiła do właściwego segmentu, ale martwi podejrzenie, że importer zrobi wszystko, żeby Octavia była na czele wszelkich zestawień, więc gotów jest pozycjonować ten model w zależności od potrzeb…
Wśród 10 najpopularniejszych kompaktów znalazł się tylko jeden francuski – to Renault Megane, na którego zdecydowało się od stycznia do kwietnia włącznie 1.958 klientów. W efekcie Meganka zajęła siódme miejsce w omawianej tabelce, którą znaleźć możecie na stronie 16.
Krótką relację z Rajdu Portugalii opublikowano na stronie 19. Oczywiście nie mogło zabraknąć zdjęcia zwycięskiego samochodu – Citroëna C4 WRC – ale na ilustrację wybrano auto dość niefortunnie, bo pokazano to, którym jechał Sebastien Loeb…
Nieco niżej zmieściła się też wzmianka o bolidach Renault i Red Bull-Renault po Grand Prix Turcji, niefortunnym dla Red Bulla, ale dość znośnym dla Roberta Kubicy.
W środku numeru wszyto kolejny poradnik na temat tego, jaki samochód kupić dysponując kwotą 30 tys. zł. I tu już Octavia jest nie wśród kompaktów, tylko w segmencie D… A jakie jeszcze auto poleca „Auto Świat”?
W segmencie B zaproponowano Renault Clio III 1.2 i Peugeota 207 1.4 i warto podkreślić, że wcale nie dominują tu auta niemieckie, a Škody Fabii nie ma wcale! Clio „wyceniono” na 4,5 gwiazdki (na 6 możliwych), 207-ka dostała pół gwiazdki mniej, czyli tak, jak Punto, Polo i Swift.
Wśród kompaktów króluje oczywiście Golf, ale pojawiło się też Renault Megane 1.6 – z zaledwie 3,5 gwiazdkami. Dziwi mnie natomiast obecność w tym towarzystwie BMW 3, choć w wersji coupe, to jednak moim zdaniem pochodzącego z segmentu wyżej.
Klasę D reprezentuje wśród „naszych” Peugeot 406 2.0 HDi oceniony na cztery gwiazdki, podobnie jak Vectra, Mondeo i Avensis. Kuriozum stanowi obecność w tym segmencie Škody Octavii.
Podobnym nieporozumieniem jest obecność Škody Superb wśród przedstawicieli segmentu E. Osobiście, gdybym miał wydać ponad 28 tys. zł na tę Zieloną Kurę, to wolałbym za porównywalne pieniądze kupić Toyotę Camry z tego samego rocznika. W tym samym segmencie wspomniano zresztą o Renault Vel Satisie, ale „wyceniono” go tylko na 3,5 gwiazdki.
W gronie samochodów sportowych i rekreacyjnych wymieniono Peugeota 307 CC 2.0 ocenionego na 4 gwiazdki, czyli tak, jak BMW Z3 i Hyundaia Coupe.
Minivany pomieszano z vanami kompaktowymi i na dodatek dorzucono do tego jeszcze kombivany. Najwyraźniej nie da się jeszcze kupić Roomstera za 30 tys. zł, bo się nigdzie nie pojawił, ale zapomniano o całej gamie Picasso od Citroëna, za to pokazano Berlingo (4 gwiazdki). Renault Scenic (4,5 gwiazdki) pojawił się obok czterogwiazdkowego Espace’a, ale i tak najwyżej oceniono Corollę Verso.
Jak myślicie – jakie auto mogło wygrać porównanie trzech samochodów segmentu B, w którym „Auto Świat” postawił naprzeciwko siebie Citroëna C3, Peugeota 207 i Seata Ibizę? No nie zgadliście! Naprawdę hiszpański temperament nie dał rady francuskiej elegancji nowej C3-ki! Owszem – pokonał Peugeota 207, który jest już nienajświeższą, ale wciąż świeżo wyglądającą konstrukcją, uległ jednak nowej Cytrynce! Szok, prawda?
Żeby było ciekawiej (?) przetestowano autka napędzane silnikami wysokoprężnymi, co winduje ich ceny do dość wysokich poziomów rzędu 55-60 tys. zł. Cenowo najmniej opłacalnym zakupem, zwłaszcza po uwzględnieniu najgorszego w zestawieniu wyposażenia, okazuje się Seat, najtaniej wyjdzie kupić 207-kę. Jednak to C3 uzyskuje najwyższą notę w kategorii Nadwozie, choć przegrywa (minimalnie) z Seatem w dziale Napęd i zawieszenie oraz Koszty. Jakim cudem? Z powodu 5-letniej gwarancji Ibizy, choć ogranicza ją przebieg 150 tys. km. Za to na obowiązkowe przeglądy przyjeżdżać trzeba dwa razy częściej, niż Peugeotem i o 1/3 częściej, niż Citroënem. Dziwi mnie również fakt, że wyżej oceniono wyposażenie z zakresu komfortu Seata, niż Peugeota, choć to do Ibizy trzeba dokupić elementy, które w 207-ce są seryjnie. A że dokupić można więcej, to już druga sprawa. Chodzi m.in. o seryjną w Peugeocie klimatyzację, radioodtwarzacz, czy jego sterowanie z kierownicy.
Ostatecznie C3-ka uzbierała 395 punktów i wygrała porównanie pokonując Ibizę o 3 punkty i 207-kę o 10, a całe porównanie znajdziecie na stronach 40-43.
Zdjęcia zrobione w samochodach Renault ilustrują dwie z kilku Porad zamieszczonych na stronach 50-51.
Citroën DS3 uzyskał trzecią nagrodę w segmencie aut małych i kompaktowych plebiscytu Design Award 2010, czyli konkursu stylistycznego. Możecie się o tym przekonać zaglądając na stronę 54.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto Świecie” w tym tygodniu. Można ten numer kupić, ale nie jest to obowiązkowe ;-)
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze