„Auto Świat” nr 3 (804) z 17.I.2011
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: przeszło 4,17 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą lub choćby wzmiankują: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakim modelom poświęcono choćby odrobinę miejsca: Berlingo, C3, C3 Picasso, C4, C4 Picasso, C5, DS3, Nemo, 107, 207, 308, 3008, 407, 4007, 504, 508, 5008, 607, Partner, Clio, Espace, Fluence, Kangoo, Koleos, Laguna, Megane, Modus, Scenie, Twingo, Duster, Logan, Sandero, sportowe
W swoim „wstępniaku” na stronie 3. Redaktor Sewastianowicz chwali się, że dziennikarze „Auto Świata” jako pierwsi w Polsce przetestowali Peugeota 508. Cóż – nie wiem, czy rzeczywiście, bo również „Motor” i „Auto motor i sport”, które ukazały się tego samego dnia, opisują to auto, i wszystkie publikują zdjęcia samochodów na polskich numerach rejestracyjnych. Ale niech będzie.
Citroëna Berlingo można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 11.
O Peugeocie 504 prezydenta Iranu wystawionym na sprzedaż pisaliśmy na początku roku. Podobną informację znajdziecie na stronie 15. aktualnego „Auto Świata”. Gwoli ścisłości dodajmy, że podobno w połowie stycznia pojawił się nowy oferent gotowy wydać na ten samochód dwa miliony dolarów.
Na tej samej stronie znajdziecie też tabelkę z wynikami rocznej sprzedaży nowych samochodów dziesięciu najpopularniejszych w naszym kraju marek. Renault zajmuje pozycję siódmą z wynikiem 18.517 sztuk, zaś dziesiątkę zamyka Peugeot z rezultatem 13.983 sprzedanych aut osobowych.
O wyścigach na lodzie rozgrywanych w ramach cyklu Trophee Andros można poczytać na stronie 17. Warto tam zajrzeć, bo nie na zdjęciach nie zabrakło Renault Clio i Dacii Duster.
W coraz bardziej zatłoczonych miastach są ludzie, którzy zastanawiają się nad wyborem autka segmentu A, czyli czegoś naprawdę małego. Wybór jest spory, a „AŚ” próbuje podpowiedzieć, na który z czterech przykładowych modeli warto się zdecydować. W szranki stanęły niby bliźniacze Peugeot 107 i Toyota Aygo, oraz Fiat Panda i Hyundai i10. 107-ka uzbierawszy 433 punkty pokonała o 8 oczek Toyotę, ale o 2 oczka przegrała z Fiatem Pandą. Konkurencję zdeklasował – z dorobkiem 450 punktów – Hyundai. Czemu Peugeotowi przypadło dopiero trzecie miejsce?
107-ka okazała się najoszczędniejsza w całym teście, ale jednocześnie pozwala na odrobinę szaleństwa na krętych drogach. Do tego ma naprawdę skutecznie hamulce, choć ustępują one nieco Hyundaiowi. Niestety Peugeot stracił sporo punktów za nieduży bagażnik. Skrytykowano też ładowność, ergonomię, skrzynię biegów, i komfort jazdy. A cały test znajdziecie na stronach 18-22.
Z kolei na strony 24-25 warto zajrzeć, jeśli interesuje Was Peugeot 508. Oczywiście znalazła się tam informacja, że ten model zastępuje jednocześnie 407-kę i 607-kę, a w pracach projektowych wnętrza brał udział Polak.
Pochwalono najnowszego Peugeota za znakomite wykończenie i użyte do tego materiały, uznając je wręcz za niespotykane w tej klasie. Skrytykowano lokalizację elektrohydraulicznego hamulca ręcznego oraz… zbyt głośne bipery informujące o niezapiętych pasach, czy jeździe z otwartymi drzwiami. No jak dla mnie – bomba. Krytyka elementów bardzo istotnych z punktu bezpieczeństwa, choć chwilę wcześniej marudzono, że lokalizacja hamulca pomocniczego utrudnia jego użycie, co pogarsza owo bezpieczeństwo!
Za konkurentów uznano Forda Mondeo, Renault Lagunę i Volkswagena Passata, a samą 508-kę oceniono na maksymalne pięć gwiazdek! Tylko napęd i koszty (do nieznajomości których się przyznano…) oceniono na 4 gwiazdki, zaś karoserię, komfort i prowadzenie uznano za bardzo dobre i w efekcie ocena końcowa okazała się najwyższa możliwa.
O silnikach wysokoprężnych 1.5 dCi oraz 1.9 dCi produkowanych przez Renault, a spotykanych jeszcze w Daciach, Nissanach i Suzuki, traktuje dodatek specjalny zamieszczony na stronach 27-33. Nie będę tu streszczał tego, co o tych popularnych motorach napisano, ograniczę się jedynie do podania modeli, w jakich te jednostki napędowe występują.
I tak:
1.5 dCi znajdziecie w Daciach Logan, Sandero i Duster oraz Renault Twingo, Modusie, Clio, Megane, Scenie, Fluence, Lagunie i Kangoo.
1.9 dCi montowano w Renault Clio, Megane, Scenic’u, Kangoo, Lagunie i Espace.
Mniejszy silnik oceniono na 3,5 gwiazdki w sześciogwiazdkowej skali, silnik większy otrzymał pół gwiazdki więcej.
Peugeota 5008 i Renault Grand Scenie’a wymieniono jako potencjalnych konkurentów dla testowanego na stronach 36-37 Forda Grand C-Maxa.
Kolejne samochody w sekcji najlepsze/najgorsze w klasach, tym razem pod względem maksymalnego momentu obrotowego, wymieniono na stronie 38. W zestawieniu pojawiło się jedno auto francuskie – Peugeot 207 SW 1.6 HDi, który okazał się mieć najwyższą wartość ocenianego parametru wśród samochodów segmentu B – aż 270 Nm.
Artykuł poświęcony zagłówkom w fotelach i ich ocenie w ramach testów zderzeniowych EuroNCAP zamieszczono na stronach 40-41. Wymieniono tam w tabelce również samochody francuskie: Citroëny Berlingo, Nemo, C3, C3 Picasso, C4, C4 Picasso, C5, DS3, Peugeoty 308, 308 CC, 3008, 5008 i Renault Grand Scenic’a, Kangoo, Koleosa, Megane oraz Dacię Sandero.
Fragment Renault Scenic’a można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 44.
Z kolei Peugeota Partnera widać na fotce ilustrującej artykuł na stronie 45.
Problem z Renault Laguną i jej zatartym silnikiem opisano w dziale Interwencje na stronie 49.
Peugeotem 4007 Redakcja zachęca – na stronie 58. – do odwiedzin na Autoswiat.tv.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto Świecie” w tym tygodniu. Myślę, że można ewentualnie kupić.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze