„Motor” nr 03 (2900) z 12.I.2009
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 1,90zł
Koszt 1 strony: ponad 3,6 grosza
Warto kupić: można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Renault (+Dacia)
Jakim modelom poświęcono choćby odrobinę miejsca: C4 Picasso, Clio, Espace, Megane, Nova, sportowe
Muszę jednakże pochylić czoła przed Redaktorem Naczelnym „Motoru”. W swoim „wstępniaku” zamieszczonym na stronie 3. Redaktor Burmajster napisał m.in.: Ani wyższe mandaty, ani trzy razy więcej fotoradarów nie spowodują, że powstaną chodniki dla pieszych, pijani nie będą prowadzić samochodów, kierowcy autobusów będą wyspani i poprawi się stan techniczny ciężarówek. Otóż to! Ta opinia doskonale wpisuje się w felieton, jaki opublikowaliśmy przed sześcioma dniami, a który wywołał Wasze burzliwe reakcje.
W zawiązaniu do poprzedniego numeru pojawił się list czytelniczki „Motoru”, użytkującej Dacię Nova. Pani Alina C. Z Katowic do tej pory nie miała problemów z serwisowaniem swojego rzadko spotykanego w Polsce samochodu (co przeczy temu, co napisał „Motor”), ale teraz zaczęły się schody – właścicielka nie jest w stanie zdobyć sprzęgła do swojego auta.
O samochodach oferujących najlepszą widoczność z wnętrza „Motor” napisał parę słów na stronie 21., a my podaliśmy te informacje już ponad tydzień temu. Najlepszym autem w tej kategorii okazał się Renault Espace, zaś drugie miejsce zajął Citroën C4 Picasso.
Renault Clio znajduje się na zdjęciu ilustrującym zamieszczony na stronach 14-15 artykuł zatytułowany Portret polskiego kierowcy.
A na strony 24-27 zapraszamy wszystkich zwiedzionych postawionym na wstępie pytaniem o to, co mogło wygrać w „Motorze” – Renault Megane Coupe, czy Volkswagen Scirocco. Dodajmy, że oba auta napędzane były silnikami benzynowymi o mocach rzędu 160-180 KM, a porównanie przeprowadzili Niemcy…
Podejście testujących oba auta dziennikarzy widać w drobiazgach. Obrazuje to doskonale na przykład stwierdzenie z przodu jest tu bardzo przestronnie, jeszcze przestronniej niż w Scirocco! Widać wyraźnie, że to niemieckie auto jest wzorcem i każdy lepszy wynik przyjmowany jest ze zdziwieniem. A co ciekawsze szerokość wnętrza z tyłu w Volkswagenie powinna być określana mianem „wąskość” ;-) Megane Coupe góruje tym parametrem nad Scirocco aż o 10 cm!!! W dodatku z tyłu jest w nim po prostu niewygodnie, co uczciwie przyznaje „Motor”.
Podobnie jest z przedziałem bagażowym – wynik Megane jest lepszy o 85 litrów, co stanowi blisko 30% całkowitej pojemności kufra Volkswagena (292 litry).
Megane jest zauważalnie lepiej wyposażone. To, czego brakuje, i tak jest tańsze, niż w Volkswagenie, choć „Motor” próbuje nam w żywe oczy wciskać prawdę zupełnie odmienną! Przyznano obu autom jednakową liczbę punktów w tej kategorii, choć wszystkie wymienione opcje, za wyjątkiem lakieru metalizowanego, są w niemieckim aucie droższe (o ok. 10-40%).
Summa summarum i tak Megane wygrało!!! Pokonało Scirocco wprawdzie tylko 1 punktem, ale jednak. Wprawdzie bez liczenia kosztów Volkswagen okazał się lepszy, choć nie jestem pewny, czy Renault nie powinien otrzymać więcej punktów za wymiary wnętrza, wykończenie i ergonomię (znowu to stare pokrętło od Frani włączające światła w Volkswagenie…), osiągi (zauważalnie większa prędkość maksymalna Megane), czy hamulce – na wszelki wypadek nigdzie nie opublikowano na ich temat żadnych danych, a jedynie w tabelce z punktami przyznano o jeden punkt więcej Volkswagenowi. Po doliczeniu kosztów (w tym brakującego punktu za koszt wyposażenia dodatkowego) Scirocco przegrało, a różnica powinna wynieść więcej, niż 1 punkt.
Na stronie 40. znalazł się materiał na temat tego, że agresywna jazda niewiele skraca czas potrzebny na pokonanie określonego odcinka drogi. Wypowiedzieli się na ten temat specjaliści ze Szkoły Jazdy Renault, co i my już dawno opublikowaliśmy.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisał w tym tygodniu „Motor”. Możecie sobie zakup tego tygodnika spokojnie darować.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze