Okładka tygodnika MOTOR po raz pierwszy od dość dawna może zainteresować miłośników motoryzacji spod znaku Stellantis. Można na niej bowiem dostrzec zdjęcia Citroëna C4 Picasso, Peugeota e-3008, a do tego Alfy Romeo Stelvio. Czyżby tym razem warto było MOTOR kupić? Ja to zrobiłem, jak zawsze po to, by sprawdzić to dla Was.
MOTOR nr 38 (3665) z 18.IX.2023
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,49 zł
Koszt 1 strony: blisko 9,4 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4 Picasso, 308, 3008, 5008, e-3008, e-5008, 5 EV, Austral, Clio, Captur, Espace, Kangoo, R4, Rafale, Zoe, Bigster, Duster, Astra, Grandland X
Wspomnianego na okładce pierwszego SUV-a coupe sygnowanego lwem, czyli najnowszą odsłonę Peugeota 3008, MOTOR zaprezentował szerzej na stronach 6-7. Samochód będzie dostępny zarówno z silnikami spalinowymi, jak i w wersji całkowicie elektrycznej nazywanej e-3008. Jest jednocześnie pierwszym modelem koncernu bazującym na nowej platformie STLA Medium, która pozwala na stosowanie bardzo różnych rodzajów napędów. Zmian jest jednak więcej – to m.in. zawieszenie, nowy i-Cockpit® i przekonstruowane wnętrze, w tym niezależny od źródła napędu co do pojemności bagażnik mieszczący 520 litrów.
W materiale wspomniano też nowego Peugeota 5008/e-5008.
Na stronach 8-9 MOTOR analizuje sytuację w Aliansie Renault-Nissan-Mitsubishi. Wspomniano tam także markę Dacia, pokazano prototypowe Renault 5 EV, wspomniano Nissana Micrę, bliźniacze modele Clio i Captura w gamie Mitsubishi (Colt, ASX), oraz nowe francuskie modele (Austral, Espace, Rafale, a także auta elektryczne (Renault Zoe, Nissan Leaf).
Interesujące nas samochody pojawiły się też w dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 10. Wspomniano tam Lancię Ypsilon, Renault 5 EV, Alfę Romeo Giulię, Maserati GranCabrio, miejskiego elektrycznego SUV-a Alfy Romeo, Dacię Bigster, Dacię Duster, Nissana Juke’a, Peugeoty e-3008 i 5008 oraz Renault 4.
Z kolei na stronie 11 znajdziecie aż trzy interesujące nas krótkie materiały. Pierwszy dotyczy najnowszej siedmiomiejscowej wersji Renault Kangoo. Drugi – rozpoczęcia produkcji Fiata 600e w Tychach. Trzeci, to podsumowanie sprzedaży dziesięciu najpopularniejszych w Polsce marek nowych aut w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy br. Dacia zajmuje w tym rankingu miejsce dziewiąte, a Renault dziesiąte.
Peugeot 308 i Opel Astra wystąpiły w roli potencjalnych rywali dla opisanej na stronach 12-15 nowej Toyoty Prius. Oba modele są tańsze od japońskiego konkurenta.
Starcie trzech SUV-ów segmentu D napędzanych przeszło 200-konnymi silnikami MOTOR zamieścił na stronach 16-21. W szranki stanęły Alfa Romeo Dtelvio, Lexus NX oraz Volvo XC60. Stelvio dysponuje największą mocą i wygrywa klasyfikację do czasu uwzględnienia sekcji Koszty. Przewaga Alfy jest do tego momentu dość wyraźna. Niestety chyba w przypadku wyposażenia Lexus był lekko forowany. I już nie chodzi mi o porównanie z Alfą, ale i z Volvo, które w tej kategorii uzyskało najmniej punktów. Alfie „dokopano” też za systemy bezpieczeństwa i za wyposażenie dodatkowe, w efekcie czego ostatecznie uległa Lexusowi – o dwa oczka – i zremisowała z Volvo.
Z kolei na stronach 24-31 przetestowano łatwość obsługi sześciu systemów infotainment. Jeden z nich znajduje się w samochodzie francuskim, konkretnie w Renault Australu. Pochwalono go za szybkie reakcje, za zarówno wirtualne, jak i fizyczne przyciski, za rozdzielczość pionowo zorientowanego wyświetlacza, ale skrytykowano za relatywnie niewielkie wykorzystanie obsługi głosowej asystenta Google. Ostatecznie system zamontowany przez Renault uplasował się na przedostatnim miejscu.
W dziale Używane na stronie 36. MOTOR odpowiada na pytanie swojego czytelnika dotyczące Opla Grandlanda X z 2-litrowym dieslem. Chodzi przede wszystkim o to, jaki to jest silnik. MOTOR odpowiada, że raczej od PSA, choć wcześniej używane były silniki Fiata o podobnej (minimalnie mniejszej) pojemności skokowej.
Minivany niemalże zniknęły z salonów sprzedaży, ale na rynku wtórnym cieszą się wciąż sporym zainteresowaniem, głównie wśród rodziców niedużych dzieci. MOTOR opisał na stronach 42-45 Citroëna Grand C4 Picasso z silnikiem 1.6 THP. Wnętrze i jakość wykończenia oceniono na maksymalną notę 5 punktów. Cztery oczka przyznano za silnik, dynamikę i zużycie paliwa. Ocena mechanika w serwisie, to także 4 oczka, podobnie jak i pomysły udane i irytujące. Sytuacja rynkowa przyniosła używanemu minivanowi Citroëna tylko 3 punkty – to za ograniczoną podaż benzyniaków, bo klienci z reguły wybierali znakomite diesle. Za trwałość podzespołów i typowe usterki MOTOR przyznał tylko 2 punkty, więc ostateczna nota, to tylko 3 oczka na 5 możliwych do uzyskania.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze. Możecie kupić to wydanie.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze