„WRC Magazyn Rajdowy” nr 12 (87) z XII.2008
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 7,95 zł
Koszt 1 strony: niemal 9,7 grosza
Warto kupić? tak
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Talbot
Jakim modelom poświęcono miejsce: sportowe: C2, C4, 206, 207, 308, Clio, Megane, Sunbeam
Na stronach 4-5 opublikowano wielkie zdjęcie Sebastiena Loeba na tle Citroëna C4 WRC tuż po zakończeniu Rajdu Japonii. Rajdu, w którym Loeb co prawda zajął trzecie miejsce, ale jednocześnie zapewnił sobie tytuł Mistrza Świata i to po raz piąty z rzędu, co nie udało się dotąd nikomu!
Kolejne wzmianki dotyczące samochodów francuskich są trochę niestandardowe – to relacja z wirtualnych mistrzostw w rajdach. Znajdziecie ją na stronie 10., a wspomniano w niej o Citroënie C4 WRC, Peugeocie 207 S2000 i Renault Clio S1600.
Poniżej na tej samej stronie znaleźć można kilka wypowiedzi Andrzeja Górskiego, w tym dywagacje na temat tego, czy ruszy nowy Puchar Peugeota, czy też nie.
Strona 11 przynosi artykuł na temat startu Radka Typy (w Citroënie C2R2) w finale Pirell Star Driver. Radek został sklasyfikowany na trzecim miejscu wśród załóg startujących w samochodach napędzanych na jedną oś i na dwunastym w generalce.
Peugeota 308 wspomniano na stronie 14. w krótkiej relacji z 42. Rajdu Żubrów. Właśnie takim autem wystartował 82-letni Longin Bielak, który uplasował się na czwartym miejscu w klasyfikacji generalnej!
Z przedstawicielami importerów porozmawiali dziennikarze „Magazynu Rajdowego WRC”. Tematem było potencjalne zaangażowanie w sporty samochodowe. Zacytowano m.in. słowa Agaty Szczech z Renault Polska: Koncentrujemy się na bezpieczeństwie ruchu drogowego i ekologii. Oznacza to brak wsparcia dla sportów samochodowych ze strony Renault Polska. Szkoda, bo przecież – jak przypomniał miesięcznik – 11 lat temu po mistrzowski tytuł kraju sięgnął Janusz Kulig w Renault Megane Maxi…
Na szczęście Citroën zamiera rozwijać swój program C2R2 Teams’ Challenge, a Peugeot chciałby stworzyć pucharowe zmagania w oparciu o model 207 RC. Jest więc nadzieja, że francuskich aut na polskich trasach rajdowych będzie coraz więcej.
I właśnie o planach Citroën Polska związanych z C2R2 Teams’ Challenge możecie poczytać na stronie 16. A podsumowanie zakończonego już sezonu znajdziecie w materiale Mocne wejście klasy R2B do Mistrzostw Polski.
Również na stronie 18. znajdziecie wzmianki o samochodach francuskich. Podsumowanie wyników w europejskich zmaganiach, w tym wicemistrzostwo załogi Sołowow/Baran i ich triumf w FIA Central European Zone Rally Trophy (w klasie S2000), to główne przykłady coraz wyższego poziomu, jaki reprezentują polscy kierowcy.
Na tej samej stronie znajdziecie krótką notatkę na temat zakończenia kariery sportowej przez Simona Jean-Josepha i jego zaangażowaniu przez Citroën Sport. SJ-J jest teraz szefem działu klienckiego Citroën Sport, o czym zresztą pisaliśmy przed niemal trzema tygodniami.
O planach sportowych Citroën Polska i Peugeot Polska wspomniał w swoim felietonie zamieszczonym na stronie 18. Eryk Mełgwa.
Na następnej stronie pojawiła się krótka notatka o przyszłorocznych planach Kronos Racing. Wygląda na to, ze w dalszym ciągu w 207-kach S2000 będą jeździli Nicolas Vouilloz i Freddy Loix.
Straszna wpadka przydarzyła się Redaktorom „Magazynu Rajdowego WRC” na stronie 22. W relacji z Cynamonowego Slajdu wspomniano wprawdzie o zwycięstwie Grzegorza Różyckiego w klasyfikacji kierowców niepełnosprawnych, ale nie opublikowano żadnego zdjęcie ZX-a, którym startowaliśmy!!! ;-) Dobrze chociaż, że napisali, czym jechaliśmy :-) Naszą relację z tej imprezy znajdziecie tutaj.
A teraz znowu o poważniejszych zmaganiach – na tejże samej stronie 22. grudniowy „Magazyn Rajdowy WRC” napisał o planach wystawienia drugiego zespołu Citroëna w Rajdowych Mistrzostwach Świata, a ciut niżej – o Wales Rally GB, który będzie nas pasjonował już w nadchodzący weekend. Wystartują tam bowiem cztery Citroëny C4 WRC – Sebastiena Loeba/Daniela Elena’y, Daniego Sordo/Marca Martí, Conrada Rautenbacha/Davida Seniora i Sébastiena Ogiera/Juliena Ingrassia’ego. A dla nas najważniejsze jest to, żeby Loeb i Sordo uzbierali łącznie nie mniej, niż siedem punktów – to zapewni Citroënowi tytuł mistrzowski w Klasyfikacji Konstruktorów.
I w ten sposób wkroczyliśmy w strefę relacji z najważniejszych imprez motosportu ostatnich tygodni. Na stronach 26-31 opublikowano materiał dotyczący Rajdu Japonii, który wprawdzie przyniósł dublet Fordom, ale taka była taktyka Sebastiena Loeba – dojechać do mety na jak najwyższym miejscu, ale bez podejmowania zbędnego ryzyka. I tak się stało – najniższy stopień podium pozwolił Loebowi na zdobycie piątego z rzędu tytułu Mistrza Świata i to na jedną eliminację przed końcem tegorocznego sezonu! Czegoś takiego nie dokonał nikt! Co więcej – do Loeba należy mnóstwo innych rekordów w WRC, ale to nic dziwnego – wszak Francuz może się poszczycić przeszło 40-procentową skutecznością. To znaczy, że wygrał przeszło 40% rajdów, w których wystartował!!! Ten facet jest po prostu niesamowity!
W Japonii Citroën zdobył tylko 6 punktów. Dani Sordo miał problemy techniczne i choć mógł, to nie dojechał do mety Rajdu Japonii. Dzięki temu w Walii ma prawo pojechać samochodem z całkowicie nowym silnikiem. Ma to zwiększyć szanse Hiszpana na punkty dla zespołu. Sebastien będzie miał pod maską motor, który ma już za sobą dwa rajdy – Nowej Zelandii i Japonii. Ale to znaczy, że jednostka jest właściwie dotarta ;-)
Przy okazji warto wspomnieć o pewnej statystyce, jaką podano (wraz z innymi) w „Magazynie Rajdowym WRC”. W tym sezonie Sebastien Loeb wygrał już 107 odcinków specjalnych! Drugi w tej klasyfikacji jest Jari-Matti Latvala, który był najszybszy na… 46 próbach! Nawet razem z trzecim w zestawieniu Mikko Hirvonenem (43) nie osiągnęli nawet 85% wyniku Loeba! Nieźle, nie? ;-)
Od strony 32. zmieniamy cykl z WRC na IRC. Dwie strony poświęcono na relację z Rajdu du Valais rozegranego w ostatni weekend października. To właśnie tam cztery pierwsze miejsca przypadły załogom w Peugeotach 207 S2000, a przy tym Nicolas Vouilloz sięgnął po tytuł mistrzowski w tych zmaganiach.
Podsumowanie Mistrzostw Europy jest tematem artykułu zamieszczonego na stronach 34-39. Mnóstwo tam samochodów francuskich, głównie Peugeotów 207 S2000, ale i Citroënów C2 S1600 i C2R2 MAX. Przypomniano przy okazji wicemistrzowski tytuł Janusza Kuliga i trzecie miejsce Leszka Kuzaja (obaj m.in. w Peugeotach 206 WRC) w roku 2002.
W podsumowaniu sezonu RME zwrócono uwagę na dominację samochodów klasy S2000. Wygrały one 125 ze 144 rozegranych odcinków specjalnych i nie da się ukryć, że doskonale radziły sobie Peugeoty 207 S2000. Nicolas Vouilloz był najszybszy na 35 próbach, Freddy Loix na 16, a do tego doszły jeszcze wyniki innych załóg w takich autach.
Dość obszerny wywiad z Michałem Sołowowem, Wicemistrzem Europy’2008, zamieszczono na stronach 40-42. Oczywiście nie mogło się obyć bez zdjęć samochodu Michała, Peugeota 207 S2000.
Wiele wzmianek o Peugeocie 207 S2000 pojawiło się także w wywiadzie z Tomkiem Kucharem, jaki opublikowano na stronach 44-47 grudniowego „Magazynu Rajdowego WRC”. Ciekawie brzmią zwłaszcza wypowiedzi zawodnika na temat tego, jak kupuje się francuską rajdówkę i ile na nią trzeba poczekać. No i oczywiście ile wydać…
Ciekawy wywiad z Radkiem Typą na temat jego rozterek, doświadczeń, finansów i startu w Pirelli Star Driver zamieszczono na stronie 48-49. Radek był chyba największym pechowcem tegorocznego C2R2 Teams’ Challenge, jeśli chodzi o liczbę awarii. Na szczęście zawodnik wie, że to nie Citroën jako taki, tylko jego konkretny egzemplarz miał te problemy. Czy jednak przy C2 Radek zostanie na przyszły sezon? Obawiam się, że niestety nie…
Krótkie wzmianki o Peugeocie znajdziecie też w ciekawym wywiadzie z dziennikarzem studenckiego Radia Luz, w którym pojawia się cykliczny program Odcinek Specjalny prowadzony przez Karola Ferenca. Właśnie z Karolem przeprowadzono wspomniany wywiad.
Między innymi o Peugeocie 206 RC wynajmowanym do startów w Pucharze PZM opowiedział Paweł Hankiewicz, triumfator grupy N tego cyklu. Całość znajdziecie na stronach 53-54.
Peugeota 206 CC możecie znaleźć na stronie 60. „Magazynu…” w artykule poświęconym filmowaniu rajdowemu.
Rzadko spotykana rajdówka, Talbot Sunbeam Lotus, to samochód, którym młody Henri Toivonen startował w 29. Lombard RAC Rally przed 28 laty. Co więcej – Fin wygrał ten morderczy rajd!
Jedno z pytań skierowanych do Tomka Czopika zamieszczonych na stronie 65. dotyczy Peugeota 207 S2000.
I tak dobrnęliśmy do końca – nie licząc ogłoszeń o sprzedaży różnego rodzaju samochodów rajdowych, bądź o sportowym zacięciu, to już wszystko, co o autach francuskich znalazłem w grudniowym numerze „Magazynu Rajdowego WRC”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze