Nowa Dacia Sandero to najpopularniejszy samochód w Europie. Od dłuższego czasu jest najchętniej kupowany przez klientów. Powód? Ze 100-konnym silnikiem, zasilanym fabryczną instalacją LPG, 5-biegową szkrzynią manualną, wyposażony między innymi w automatyczną klimatyzację, kamerę i czujniki cofania i nawigację, oferuje znakomity stosunek możliwości do ceny. Ile pali i jak sprawuje się na drodze? Przez ponad tydzień mieliśmy okazję to testować zarówno w mieście jak i na autostradach oraz drogach podmiejskich oraz na drogach polnych. I chyba już wiemy, co sprawia, że jest tak popularny.
Nowa Dacia Sandero trafiła do nas w wersji Expression. Jej cena detaliczna zaczyna się od 66.600 zł. Kolor szary wymaga dopłaty 2.500 zł. Mieliśmy też koła aluminiowe Randa 16” (+1200 zł), pakiet Media NAV (+1600 zł), podgrzewane fotele (+700 zł), pakiet Parking Plus (system wspomagania parkowania przód/tył, kamera cofania, system kontroli martwego pola +1900 zł). Klimatyzacja automatyczna wymaga dopłaty 1200 zł. Ale i bez tych dodatków Dacia Sandero wydaje się być bardzo atrakcyjnie wyposażona. W wersji Expression nie ma natomiast bezkluczykowego dostępu, więc jesteśmy „skazani” na zwykły klucz z pilotem.
Największy plus Sandero? Lekkie prowadzenie i dynamiczny silnik. Te 100 KM napędza auto wyjątkowo sprawnie.
Dacia Sandero – wymiary
Dacia Sandero – wymiary |
Wartość |
Szerokość całkowita z lusterkami zewnętrznymi (mm) |
1848-2007 (złożone-rozłożone) |
Wysokość pojazdu nieobciążonego bez relingów (mm) |
1499 |
Prześwit pojazdu (mm) |
162 (nieobciążony) |
Wysokość progu załadunku (mm) |
741 |
Wysokość bez obciążenia z otwartą klapą tylną (mm) |
1985 |
Długość całkowita (mm) |
4088 |
Szerokość całkowita (mm) |
1753 |
Wysokość całkowita (mm) |
1499 |
Zwis tylny (mm) |
666 |
Rozstaw osi (mm) |
2604 |
Zwis przedni (mm) |
819 |
Pojemność przestrzeni bagażowej min. (dm³) |
328 |
Pojemność przestrzeni bagażowej maks. po złożeniu kanapy (dm³) |
1108 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) |
50 / 40 (LPG) |
Maksymalna masa całkowita zespołu pojazdów (kg) |
2705 |
Maksymalna masa przyczepy bez hamulca (kg) |
600 |
Maksymalna ładowność (kg) |
477 |
Maksymalna masa przyczepy z hamulcem (kg) |
1100 |
Maksymalna masa całkowita pojazdu (kg) |
1605 |
Minimalna masa pojazdu gotowego do jazdy (bez opcji) (kg) |
1128 |
Dacia Sandero wygląda nowocześnie

Na zewnątrz Dacia Sandero jest po prostu dopracowana. To już nie ta mydelniczka, którą znamy z pierwszej generacji. Wręcz przeciwnie – kształty są mocne, zdecydowane, całkiem eleganckie. Przód wygląda masywnie, reflektory zarysowane mocno, nawet okrągłe światła przeciwmgielne ładnie wkomponowano zderzak. Z boku sylwetka ma znakomite proporcje a tył to po prostu klasyczny hatchback. Nowoczesna, spójna, zgrabna sylwetka – tak można podsumować nadwozie. Co ważne, tutaj nie widać oszczędności.

I właśnie to jest pierwszy argument za wyborem tego samochodu – przez wygląd Dacia Sandero wygrywa – nie wygląda na swoją cenę.
Wnętrze przyzwoite i wygodne, chociaż elementy z poprzedniej epoki są

Wnętrze Dacii Sandero to przede wszystkim klasycznie skomponowana deska rozdzielcza. Przed kierowcą znajdują się nadal klasyczne zegary z niewielkim cyfrowym wyświetlaczem pośrodku. Ekran nawigacje znajduje się pośrodku i jest jakby dołożony – widać tutaj, że całość projektu pochodzi sprzed kilku lat. Pochylono go lekko ku dołowi i nie ma co się po nim spodziewać cudów. Ani rozdzielczość, ani grafika nie są zbyt nowoczesne. Dopiero podłączenie telefonu (co znakomicie działa bezprzewodowo) zmienia system w superfunkcjonalne rozwiązanie. Deska rozdzielcza i podłokietniki w drzwiach z przodu wyłożone są szarym materiałem ze wzorem – miękkim i przyjemnym w dotyku. To ożywia wnętrze.

W testowanej przez nas wersji mieliśmy automatyczną klimatyzację, którą łatwo steruje się pokrętłami. Poza tym podłokietnik, pełna elektryka i to w zasadzie tyle. Pod względem ilości miejsca jest przyzwoicie jak na klasę B, z tyłu raczej nie poszalejecie, ale czwórka dorosłych bez problemu tym autem pojedzie bez problemu a piątka przy lekkim ścisku również.

Co istotne, montaż plastików jest staranny. I chociaż jakość materiałów pozostaje standardowa, naprawdę ciężko mieć do czegoś zastrzeżenia. Jest – można by powiedzieć – wystarczająco. Jeśli mielibyśmy się czegoś czepiać to pewnej monotonii kolorów. Jest ciemny plastik i to tyle.
Pewnego rodzaju niekonsekwencje znajdziemy jeśli chodzi o złącza USB – obok ekranu nawigacji po lewej stronie jest złącze USB A, ale w konsoli środkowej na dole już popularne USB-C.
Więcej zdjęć wnętrza znajdziecie pod artykułem.
Bagażnik 328 lub 1108 litrów

Bagażnik w Dacii Sandero ma przyzwoitą pojemność 328 litrów. Jest głęboki i widać w nim pewne oszczędności – niezbyt gruby materiał go pokrywający nie przykrywa gołej blachy i ją po prostu widać. Dla osób ceniących schludność polecamy dodatkowy dywanik lub gumowe korytko. Po złożeniu siedzeń przestrzeń bagażowa powiększa nam się do 1108 litrów.
Jak jeździ Dacia Sandero Expression 1.0 TCE 100 KM?

Silnik 1.0 ECO-G ma 100 KM gdy zasilany jest przez LPG i benzynę. Autogaz to podstawowy argument zakupowy, gdy myślimy o Sandero. Całość jest bardzo mocno zintegrowana z systemem samochodu, auto samo przechodzi w tryb jazdy na bazie, samo się przełącza gdy go zabraknie, nam pozostaje jedynie tankować i dbać o przeglądy. Zasięg możliwy do przejechania widać na komputerze pokładowym. Jednostka ta ma trzy cylindry, ale szczerze mówiąc dopiero wejście na wysokie obroty daje nam o tym znać – nie ma tu ani nadmiernych wibracji ani jakichś innych objawów mniejszej ilości cylindrów. Co więcej, jednostka ta ma bardzo dobre opinie wśród użytkowników i mechaników, co nie znaczy, że fabryce nie zdarzały się jakieś jednostkowe wpadki.
Jazda Dacią Sandero jest bezproblemowa. Wsiadamy, wkładamy kluczyk, uruchamiamy samochód i w drogę. Mamy tu do dyspozycji pięć biegów, ten ostatni jest bardzo długi – przez co nawet na autostradzie obroty nie są zbyt wysokie – do czego jeszcze wrócimy w odrębnym materiale. Pod względem wyciszenia jest standardowo, trochę tu widać a właściwie słychać niską cenę samochodu i jeśli ktoś lubi ciszę oraz dobre audio, to jednak warto by wyciszyć drzwi, podłogę czy sufit.

Biegi wchodzą bez większych oporów, silnik jest dynamiczny i jazda czy to samemu czy w dwie lub trzy osoby plus większy bagaż nie robi na nim wrażenia. Prędkość maksymalna samochodu to teoretycznie 177 km/h na gazie, ale my nie próbowaliśmy oczywiście tego sprawdzać.

Prędkości obrotowe silnika na V biegu
- 90 km/h – 1900 obr
- 120 km/h – 2500 obr
- 140 km/h – 3000 obr
Komfort jazdy jest na przyzwoitym poziomie. Na szczęście nie ma tu ani znanego z Toyoty twardego dobijania i wycia napędu, nie jest też tak twardo jak np. w Skodzie. Wygodę podnoszą przyjemne i stosunkowo miękkie siedzenia, które nie męczą też na dłuższych trasach. Stabilność samochodu pozostaje bez zarzutu. Nie ma jednak żadnych fajerwerków – ot po prostu auto, które jeździ z punktu A do punktu B.
Dacia Sandero – najpopularniejszy samochód Europy, ale dlaczego?
Czemu więc Dacia Sandero jest najpopularniejszym samochodem Europy? To przede wszystkim znakomity stosunek możliwości do ceny, suma drobnych zalet takich jak dobry wygląd, niski koszt eksploatacji, tani serwis, 5-letnia gwarancja, jeśli korzystasz z ASO, wygodne wnętrze, prostota obsługi no i fabryczne LPG.
Dacia Sandero nie jest najlepsza, ale z całą pewnością oferuje dużo za rozsądną kwotę. Jest autem jakiego Europa potrzebuje. Prostym, łatwym w obsłudze, ze znakomitym stosunkiem ceny do możliwości.
- Skonfiguruj Dacię Sandero teraz (cena zaczyna się od 61.300 zł)
- Zobacz jakie Dacie Sandero są dostępne w Polsce od ręki
- Sprawdź testy samochodów Dacia
W oddzielnym materiale przedstawimy raport z jazdy po mieście i autostradzie a niniejszy test zostanie zaktualizowany.
Dane techniczne napędu Dacia Sandero 1.0 ECO-G 100 KM
Parametr |
Wartość |
Silnik |
Eco-G 100 |
Moc maksymalna [kW (KM)] |
74 (101) |
Maksymalny moment obrotowy [Nm] |
170 |
Rodzaj skrzyni biegów |
Manualna |
Rodzaj napędu |
Przedni |
Liczba biegów do przodu |
5 |
Pojemność skokowa [cm³] |
999 |
Liczba cylindrów |
3 |
Norma emisji spalin |
EURO 6 |
Protokół homologacji |
WLTP |
Typ wtrysku paliwa |
Pośredni wielopunktowy |
Rodzaj paliwa |
Benzyna + LPG |
Dziękujemy firmie Renault Polska za udostępnienie samochodu do testu.
Najnowsze komentarze