Używany samochód, taki jak Renault Laguna III, może być bardzo oszczędny, jeśli zamontujemy instalację LPG.
Koszty życia nieustannie rosną a sytuacja nieprędko się poprawi. W takich okolicznościach wielu kierowców zmotoryzowanych szuka oszczędności, jedną z nich w dłuższej perspektywie od lat był montaż instalacji gazowej. Tą drogą poszedł też Pan Jerzy, właściciel Renault Laguny III.
Egzemplarz Pana Jerzego pochodzi z pierwszych lat produkcji trzeciej generacji Laguny, od nowości eksploatowany jest w Polsce – co tłumaczy także wybitnie ubogie wyposażenie. Pierwszy właściciel zamówił wariant kombi z wolnossącym benzynowym silnikiem 2.0 16V o mocy 140 KM, który współpracuje z precyzyjną manualną sześciobiegową przekładnią.
Przez ostatnie lata właściciel nie narzekał na kulturę pracy jednostki, oferowaną moc czy elastyczność. Jedynym problemem, który coraz bardziej daje się we znaki jest zużycie paliwa. Wolnossący silnik w miejskich realiach zużywa 11-13 litrów na każde sto kilometrów, poza miastem przy wybitnie wstrzemięźliwej jeździe wynik ten potrafi spaść poniżej 8 litrów. Takie wartości przy obecnych cenach sprawiają że podróż z Łodzi nad morze uchodzi do znaczącego wydatku. Początkowo mechanicy zniechęcali Pana Jerzego do montażu instalacji gazowej do tego silnika, konstruktorzy nie wyposażyli go w hydrauliczną regulację luzu zaworowego.
Presja kosztów zrobiła jednak swoje. Pod maskę Laguny trafiła sekwencyjna instalacja gazowa z butlą o użytkowej pojemności 40 litrów. W trosce o kondycję wtryskiwaczy benzyny i gniazd zaworowych firma montująca instalację zaprogramowała naprzemienny cykl pracy wtryskiwaczy gazu, które co kilkadziesiąt cykli ustępują pola wtryskiwaczom seryjnym – ma to zadbać o gniazda zaworowe oraz wtryskiwacze benzyny, czy będzie to skuteczna metoda? Czas pokaże. Koszt instalacji wyniósł niecałe 3400 złotych.
Niemniej jednak różnice finansowe widoczne są od razu. Cena gazy oscyluje wokół trzech złotych za litr, ogromną różnicą względem benzyny kosztującej 6.30-6.60 za litr czuć od pierwszych kilometrów. Obecnie koszty jazdy kształtują się zgoła inaczej. W typowo łódzkich korkach Laguna zużywa 13.5 litra gazu na sto kilometrów. Podróż autostradą z maksymalną dopuszczalną prędkością kończy się wynikiem oscylującym między 12 a 13 litrów, natomiast oszczędna podróż drogami krajowymi oznacza spalanie 9 litrów gazu.
Różnice w wydatkach na paliwo są ogromne, bo autogaz to paliwo tańsze o połowę od benzyny. Nietrudno policzyć, że instalacja zwróci się bardzo szybko…
Najnowsze komentarze