Citroën C-Elysée i Peugeot 301 to bliźniacze konstrukcje z fabryczną instalacją LPG i popularny wybór dla osób szukających taniego w eksploatacji i komfortów zawieszonego auta. Samochody te mają sporo zalety: używane egzemplarze nie są drogie, łatwo można nabyć auto ze znaną historią z polskiego salonu a jazda na gazie kosztuje dużo mniej niż na benzynie. Ile to pali?
Przepis na sukces? Weź samochód klasy B, dodaj nieco długości w formie sedana i masz produkt na rynki wschodzące. Citroën C-Elysée i Peugeot 301 nie były najlepiej wyglądające ani największe ani nawet nawet najbardziej nowoczesne. Wręcz przeciwnie, koncern PSA poszedł drogą na skróty i użył wszystkiego co miał w magazynach. Stworzono ciekawą propozycję, która mimo kilku wad broniła się całkiem dobrze.
Minusem Citroëna C-Elysée i Peugeot 301 może być stosunkowo wąskie nadwozie (1748 mm), bo mimo słusznej długości (4443 mm) wymiary bazowe pochodzą z segmentu B. W pięć osób da się jechać (przetestowaliśmy), ale będzie to mało przyjemne – trzy osoby na kanapie z tyłu zostaną ściśnięte jak sardynki. Za to na nogi miejsca raczej nie zabraknie, bo rozstaw osi to ponad 2,6 metra. Konstrukcja sedana wymusza ograniczenie przestrzeni bagażowej, chociaż pojemność jest bardzo duża – 506 dm3.
Zobacz: nowe samochody Citroën
Zaletą dla miłośników francuskiego komfortu będzie z całą pewnością miękkie zawieszenie z długim skokiem. Ma to swoje konsekwencje, szybka jazda tym autem szczególnie przy wietrze wymaga pewnej uwagi i koncentracji. Wyciszenie jest niezłe, ale znowu – wychodzą konstrukcyjnie efekty użycia auta klasy B i tutaj można trochę poprawić.
Samochód oferowano między innymi z silnikiem benzynowym 1.6 VTi o mocy 115 KM, który wyposażano w fabryczną instalację gazową. Pali ona w typowych warunkach mniej więcej 7 litrów gazu na trasie do 10 w mieście. W ekstremalnych przypadkach miejskich i korkach spalanie może wzrosnąć do 11-12 litrów.
Pod maską C-Elysee montowano też silniki benzynowe 1.2 VTi o mocy 72 KM, 1.2 PureTech 72 i 82 KM a także wyjątkowo oszczędne diesle 1.6 HDi i BlueHDi. Te ostatnie to również ciekawy wybór.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów
Citroën C-Elysée i Peugeot 301 nie są samochodami dla każdego – ale z całą pewnością dadzą tanią eksploatację i przyjemną jazdę w typowym francuskim stylu jaki lubimy.
Najnowsze komentarze