Używany samochód dostawczy za grosze? Dzisiaj powoli klasykiem staje się Renault Express. Może jednak pełnić nadal rolę taniego auta do firmy, o ile uda się go kupić w sensownym stanie.
Pocztowcy, monterzy, serwisanci i cała rzesza drobnych przedsiębiorców – wszyscy korzystają z niewielkich dostawczaków stworzonych tylko do pracy. Francuscy producenci od dziesięcioleci wypuszczają na rynek użytkowe modele bazujące na popularnych osobowych przebojach, taka strategia nadal okazuje się skuteczna. Na przełomie lat 80-tych i 90-tych w cenniku Renault dostępna była pierwsza generacja modelu Express, dziś wciąż spotykanego na portalach aukcyjnych za symboliczną kwotę.
Zobacz: Aktualności ze świata Renault. Codziennie
Renault Express pierwszej generacji powstało w pierwszej połowie lat 80-tych, w czasach w których na europejskich – i nie tylko – drogach brylował model 5. Miejski pojazd z charyzmą po dziś dzień pamiętany jest nie tylko przez miłośników marki, nic więc dziwnego, że Renault postanowiło skorzystać z jego renomy i technologii. Takie posunięcie było także najbardziej opłacalne.
W Europie produkcję ulokowano w hiszpańskich i francuskich zakładach, w Ameryce Południowej zaś w Urugwaju. Na starym kontynencie Express I dostępny był od 1985 aż do 2000 roku – lifting przechodził w 1991 i 1994 roku, każda z modernizacji wprowadzała jedynie delikatny powiew świeżości, nie wprowadzano żadnych rewolucyjnych poprawek czy zmian. Podobieństwo do dawcy mechaniki i części architektury widać w przedniej części nadwozia do słupka B. Kanciasta forma zdradza epokę z której pochodzi Express, prostota paneli nadwozia w czasach świetności przekładała się na niskie koszty produkcji, natomiast po latach w ogromnym stopniu ułatwia pracę blacharzowi. Niestety to właśnie dramatycznie zła ochrona antykorozyjna jest największym jego problemem. Rdza atakuje także bezwypadkowe egzemplarze. To właśnie stan karoserii, a raczej stopień jej rozkładu jest kluczowym kryterium przy zakupie Express I. Za słupkiem B dospawano foremną zabudowę – miało być tanio i możliwe funkcjonalnie. Na rynku spotkamy zarówno dostawcze warianty dwuosobowe a także odmiany z drugim rzędem siedzeń.
Zobacz: Testy samochodów Renault. Opinie, pomiary, spalanie
Archaiczna i prymitywna deska rozdzielcza wykonana została z twardego plastiku. Funkcja zdecydowanie przoduje nad formą, do dyspozycji mamy wiele schowków i półek. W kwestii wyposażenia dodatkowego niekiedy znajdziemy egzemplarz z elektrycznie sterowanymi szybami, radiem, zegarkiem i ABS. Na pokładzie są oczywiście pasy bezpieczeństwa. Przednie fotele są, nic więcej nie można o nich napisać, Express to narzędzie do przemieszczania się w ramach roboczych zadań.
Prostotę widać zwłaszcza w palecie napędowej. Wszystkie silniki benzynowe to czterocylindrowe wolnossące konstrukcje doskonale znane z innych modeli Renault – po dziś te konstrukcje uchodzą za trwałe i wybitnie odporne na trudy i znoje eksploatacji. Wybierać możemy między 1.2 8V 55 KM, 1.4 8V 58 KM, 1.4 16V 90 KM, 1.0 40 KM, 1.1 45 KM – do każdego z nich dostępne są wszelkie części zamienne w symbolicznych cenach. Oferowane diesle to 1.6 D 54-60 KM, 1.9 D 64 KM to stara szkoła budowy jednostek z zapłonem samoczynnym. Zastosowano nieskomplikowany układ zasilania z pompą rotacyjną, nie znajdziemy tutaj doładowania – co ma niebagatelne przełożenie na trwałość i wytrzymałość.
Zobacz: Nowe samochody Renault. Promocje
Każdy silnik oferowany w roboczym Express wytrzyma zdecydowanie więcej niż karoseria, która boryka się ze rdzawym intruzem. Warte uwagi egzemplarze kupimy już za kilka – kilkanaście tysięcy złotych, ale wybór jest mały.
Zobacz ogłoszenia o sprzedaży używanego Renault Express
Najnowsze komentarze