Jak zwykle po każdym rajdzie formatu WRC zamieszczamy oficjalną informację prasową rajdowego zespołu Citroëna. Nie inaczej jest i tym razem.
Sébastien Loeb, Daniel Elena i zespół Citroën Total World Rally Team zakończyli sezon takim samym akcentem, jakim rozpoczęli go w styczniu – najwyższym miejscem na podium. Tegoroczny Rajd Hiszpanii – Katalonia był 76. rundą Rajdowych Mistrzostw Świata wygraną we wspólnej karierze francusko-monakijskiej załogi oraz 90. triumfem Citroëna w formacie WRC. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, jadący przez cały weekend regularnie i konsekwentnie, zajęli na mecie trzecie miejsce. Zakończenie ostatniego rajdu w kalendarzu ukazuje w pełnym świetle wyjątkowy sezon Citroëna, uwieńczony ósmym tytułem Mistrza Świata Producentów* oraz – po raz pierwszy – podwójnym zwycięstwem w klasyfikacji kierowców, w której po raz dziewiąty z rzędu triumfuje Sébastien Loeb, a drugie miejsce zapewnia sobie Mikko Hirvonen.
Sébastien Loeb i Daniel Elena w drugim etapie rajdu zyskali półminutową przewagę nad Jari-Matti Latvalą, dzięki czemu do ostatniego trzeciego etapu przystąpić mogli ze względnym spokojem. Ponieważ trasy odcinków specjalnych Riudecanyes, Santa Marina i La Serra d’Almos były prawie suche, obydwa DS3 WRC fabrycznego zespołu Citroën Total World Rally Team rozpoczęły rywalizację na pierwszej niedzielnej pętli z twardymi oponami Michelin Pilot Sport na wszystkich kołach.
Na pierwszych oesach błyszczał występujący na własnym terenie Hiszpan Dani Sordo. Loeb, jadąc równo i uważnie, kontrolował różnice czasowe dzielące go od najbliższego konkurenta, Latvali. Po 46 kilometrach walki okazało się, że dziewięciokrotny Mistrz Świata stracił tylko 2,3 s. ze swojej znaczącej przewagi nad Finem. „Dani jedzie naprawdę bardzo szybko. Na pewno chce potwierdzić, że na takiej nawierzchni czuje się doskonale. Co do mnie, staram się utrzymać dobry rytm i nie popełnić błędu. Wyniki są niezłe, ale taka jazda nie sprawia mi prawdziwej satysfakcji. Przyznam, że czuję się lepiej wtedy, gdy sytuacja zmusza mnie do pełnego ataku bez oglądania się na ostrożność” – relacjonował po pierwszej pętli Loeb.
Tymczasem Mikko Hirvonen w podobny sposób bronił zajmowanej trzeciej pozycji przed atakami Otta Tänaka i Madsa Østberga. „Panuję nad sytuacją; utrzymujemy dziś przed południem stałe, równe tempo” – mówił podczas przerwy Hirvonen. – „Na najdłuższym odcinku trafiliśmy na deszcz. Tänak popełnił tam drobny błąd, który nam nieco ułatwia sprawę. Przykładam się do walki, ale nie ryzykuję”.
Ciężkie chmury nad Costa Daurada skłoniły zespół Citroëna do wypuszczenia obu aut fabrycznych na drugą pętlę na kombinacji opon o twardej i miękkiej mieszance. Na OS16 Sébastien Loeb stracił cztery sekundy po przebiciu koła niedaleko przed metą. Oczekiwany na OS17 deszcz ostatecznie ominął trasę rajdu; spadło tylko parę kropli. W tej sytuacji Loeb i Mikko umiejętnie oszczędzali łatwe do zniszczenia miękkie opony, tracąc w kontrolowany sposób znaczną część posiadanej przewagi. Pozostający do mety ostatni odcinek specjalny, liczący 4,11 km, nie przyniósł zmian klasyfikacji w czołówce rajdu.
„Do wszystkich kieruję moje wielkie podziękowania. Jestem szczęśliwy, że kończę ten sezon i zasadniczą część mojej kariery zawodniczej zwycięstwem” – powiedział na mecie Loeb. – „Także tym razem wygrana nie przyszła sama; trzeba ją było wywalczyć, co w nieprzewidywalnych warunkach meteorologicznych okazało się trudnym zadaniem. Teraz możemy wszyscy razem cieszyć się ze wspólnego sukcesu. Dziękuję! Dziękuję za wszystko, co przeżyliśmy razem jako zespół. Na pewno zamyka się pewien etap, ale to nie jest koniec. Przed nami inne, nowe wyzwania”.
Mikko Hirvonen, mogący pochwalić się ukończeniem wszystkich rajdów tego sezonu i zdobyciem w dziesięciu z nich miejsca na podium, także wypowiadał się z poczuciem wykonanego zadania: „Po raz kolejny zrobiliśmy postęp w jeździe po nawierzchniach asfaltowych, a to był mój główny cel na ten weekend. Zdobycie tytułu Rajdowych Mistrzów Świata w barwach Citroëna jest jeszcze przed nami; na razie sądzę, że możemy być zadowoleni z tego, co udało nam się osiągnąć. Czekamy na więcej w nadchodzącym sezonie 2013”.
„Był to niezwykle skomplikowany rajd. Pierwszy etap, wytyczony trasami szutrowymi, odbył się w trudnych, nieprzewidywalnych warunkach pogodowych” – podsumował Yves Matton, Dyrektor Citroën Racing. – „Był to bardziej dzień przetrwania niż prawdziwej rajdowej jazdy. Na naszych oczach zaskakująco wielu zawodników odpadło z walki, jednak Sébastien i Mikko pokazali sportową inteligencję i ominęli wszystkie pułapki. Wiedzieli, że warto okazać cierpliwość, bo później, na odcinkach asfaltowych, będą faworytami. Ta skuteczna strategia przyniosła im sukces. Radziliśmy sobie na szutrze i na asfalcie, na mokrej i suchej drodze. Jesteśmy szczęśliwi, że dzięki naszemu zwycięstwu firma Michelin, nasz partner w zakresie ogumienia, odnosi swoje 250. rajdowe zwycięstwo”.
Nieoficjalna klasyfikacja końcowa na mecie Rajdu Hiszpanii:
1. Loeb / Elena Citroën DS3 WRC 4h14:29,1
2. Latvala / Anttila Ford Fiesta RS WRC +7,0
3. Hirvonen / Lehtinen Citroën DS3 WRC +1:46,8
4. Østberg / Andersson Ford Fiesta RS WRC +1:56,4
5. Nikara / Kalliolepo Mini JCW WRC +16:07,9
6. Breen / Nagle Ford Fiesta RRC +18:10,4
7. Atkinson / Prévot Mini JCW WRC +19:14,7
8. Andersson / Axelsson Proton Satria Neo S2000 +20:16,1
9. Sordo / del Barrio Mini JCW WRC +25:40,6
10. Nowikow / Minor Ford Fiesta RS WRC +25:46,6
Klasyfikacja oficjalna Kierowców w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2012 po rundzie 12/13:
1. Sebastien Loeb – 270
2. Mikko Hirvonen – 213
3. Jari-Matti Latvala – 154
4. Mads Østberg – 149
5. Petter Solberg – 124
6. Jewgienij Nowikow – 88
7. Thierry Neuville – 53
8. Ott Tänak – 52
9. Martin Prokop – 46
10. Sebastien Ogier – 41
11. Dani Sordo – 35
12. Nasser Al-Attiyah – 28
13. Chris Atkinson – 28
14. Andreas Mikkelsen – 13
15. Armindo Araujo – 11
16. Jarko Nikkara – 10
17. François Delecour – 8
18. Dennis Kuipers – 8
19. Craig Breen – 8
20. Pierre Campana – 6
21. Matti Rantanen – 6
22. Henning Solberg – 6
23. Jari Ketomaa – 6
24. Patrik Sandell – 4
25. Yazeed Al Rajhi – 4
26. Ken Block – 4
27. Matthew Wilson – 4
28. P-G Andersson – 4
29. Eyvind Brynildsen – 1
30. Ricardo Trivino – 1
31. Abdulaziz Al-Kuwari – 1
32. Peter Van Merksteijn – 1
33. Sebastien Chardonnet – 1
34. Manfred Stohl – 1
35. Mathieu Arzeno – 1
36. Luca Pedersoli – 1
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze