Latvala miał na starcie do ostatniej rundy pięć punktów przewagi nad Solbergiem, ale wczoraj przebił oponę i do dzisiejszego etapu ruszał z szóstą pozycją startową. Petter był drugi, ale musiał odrobić te pięć oczek, a to wcale nie musiało być proste. Ponieważ z walki odpadł Ogier, Latvala awansował. Zresztą prześledźmy chronologicznie, co działo się dziś w Walii…
OS8 – Radnor 1 – 15,09 km
Obaj pretendenci do drugiego miejsca w mistrzostwach uzyskali dokładnie taki sam czas na pierwszej dzisiejszej próbie. Latvala i Solberg pojechali bardzo równo uzyskując czas 7:31,5 na nieco ponad 15-kilometrowym odcinku. Sebastien Loeb stracił do nich 2,1 sekundy, ale wydarzeniem była wspomniana na wstępie rolka Ogiera. Co ciekawe Francuz obrócił się na dachu tylko raz, a jednak uszkodzona została klatka. Wszystko przez zbyt szybkie wejście w śliski zakręt…
Petter Solberg został nowym liderem klasyfikacji generalnej, a Latvala awansował na piątą pozycję. Wciąż było nieźle, choć Fina tracił do Norwega 65,2 sekundy. Czy to wystarczy?
Dani Sordo finiszował z czwartym czasem tracąc do zwycięzców niespełna 4 sekundy. Miał nad Latvalą już tylko 14,2 sekundy przewagi, a jeśli stopnieje ona za bardzo, Fin niebezpiecznie zbliży się do Pettera…
Kimi Räikkönen finiszował z siódmym czasem i powolutku zbliżał się do Madsa Østberga, czy jednak Fin odrobi 40 sekund? Iceman jednakże awansował na dziewiątą pozycję generalki korzystając z odpadnięcia Ogiera.
OS9 – Monument Hill 1 – 10,09 km
Petter walczył! Mr Hollywood wygrał dość pewnie drugą dzisiejszą próbę pokonując o 2,9 sekundy Sebastiena Loeba i oddalając się od niego w łącznych wynikach na 3,2 sekundy. Odcinkowe podium dość niespodziewanie uzupełnił Mikko Hirvonen (+3,9).
Sordo (czwarty, +4,1) wyprzedził Latvalę (+5,5), co dobrze wróżyło Solbergowi.
Kimi pojawił się na mecie z dziewiątym czasem przegrywając o 0,4 sekundy z Østbergiem.
OS10 – Four Ways Crychan 1 – 26,08 km
Najdłuższy dziś odcinek miał mieszaną nawierzchnię – rozpoczynał się mniej więcej 10-kilometrową asfaltową sekcją, co niewątpliwie pomogło w zwycięstwie Sebastienowi Loebowi. Siedmiokrotny Mistrz Świata o 6,4 sekundy wyprzedzi Latvalę i o 8,5 sekundy Pettera Solberga. Tego drugiego bardziej jednak zmartwił fakt, że Latvala odrobił aż 9 sekund w stosunku do poprzedzającego go w generalce Daniego Sordo. Hiszpanowi zostało w zapasie już tylko 6,6 sekundy, a awans Latvali zaczyna być niebezpieczny. Wystarczyło zarządzić w zespole Forda team orders i Latvala sięgnąłby po wicemistrzostwo… A dobrze wiemy, że Malcolm Wilson nie raz już stosował tego typu zagrywki. Wszystko to oczywiście przy założeniu, że Rajd Wielkiej Brytanii wygra Sebastien Loeb, a Petter będzie drugi. Jeśli jednak to Norweg sięgnie po zwycięstwo, to Latvali już praktycznie nic nie pomoże.
Przed Danim Sordo zmieścił się jeszcze Mikko Hirvonen, posiadający po tej próbie równo 16 sekund przewagi nad Latvalą.
Kimi znów by dziewiąty, niemal 13 sekund za Østbergiem.
OS11 – Halfway 1 – 18,36 km
Petter zapisał na swoje konto kolejną próbę, ale pokonał Latvalę tylko o 2,6 sekundy. Co gorsza, ostatni odcinek przed serwisową przerwą przyniósł awans Fina na czwartą pozycję – Dani Sordo był na mecie dopiero piąty (+15,6), co wystarczyło do utraty czwartej pozycji w generalce :-( Hiszpan miał problemy na jednym z zakrętów, ale udało się pozostać na trasie.
Odcinkowe podium uzupełnił Sebastien Loeb, który jednakże stracił 2,8 sekundy z wypracowanej na poprzedniej próbie przewagi i prowadził w generalce już tylko ulotnym czasem 2,5 sekundy. Strata była efektem pirueta w połowie odcinka.
Räikkönen finiszował jako dziesiąty i zajmował spokojną dziewiąta pozycję w łącznych wynikach.
OS12 – Radnor 2 – 15,09 km
Drugi przejazd przez Radnor zapisał na swoje konto Sebastien Loeb. Petter Solberg, drugi na mecie, wprawdzie minimalnie prowadził jeszcze na ostatnim międzyczasie, ale potem czy to Loeb przyspieszył, czy Mr Hollywood się rozproszył, w każdym bądź razie to Francuz wygrał o 1,3 sekundy.
Jari-Matti Latvala najwyraźniej był mocno zdeterminowany do walki o wicemistrzostwo, bowiem oddał Solbergowi tylko 0,2 sekundy, za to o 0,7 pokonał Mikko Hirvonena, którego przewaga nad zespołowym kolegą sukcesywnie topniała.
Dani Sordo finiszował z piątym czasem i w efekcie tracił do Latvali już niemal 10,5 sekundy.
Kimi był ósmy i spokojnie utrzymywał dziewiątą pozycję w generalce.
OS13 – Monument Hill 2 – 10,09 km
Dani Sordo zremisował z Jari-Mattim Latvalą na Monument Hill 2, co ucieszyło nas o tyle, że Hiszpan złapał tempo Fina i była szansa na to, że pokrzyżuje mu wreszcie plany. Przed nimi dwoma jednakże finiszowali jeszcze zwycięzca odcinka, Sebastien Loeb, oraz Petter Solberg, wolniejszy od francuskiego asa o 0,2 sekundy. Mr Hollywood oddalił się od Latvali o kolejne 4,8 sekundy, ale tak naprawdę dużo zależeć będzie od tego, czy kierowca Focusa pokona Hirvonena (pewnie tak) i czy Petter – zgodnie ze swoimi zapowiedziami – wygra wreszcie w tym roku rajd. Prawdę mówiąc trzymam za niego kciuki bardzo mocno, choć wygrana Loeba też nie będzie mi nie w smak ;-))) Jednakże bardzo chciałbym, by wicemistrzem został Petter – to był dla niego dobry sezon i zawodnik ten zasłużył na wysoką lokatę, tym bardziej, że odrodził się po rozstaniu z Subaru, zbudował własny zespół, i w dodatku radził sobie w tym roku lepiej, niż wcześniej w fabrycznym teamie.
Ale wróćmy do Walii. Kimi Räikkönen finiszował z ósmym czasem i oczywiście nic to nie zmieniło w układzie tabeli w okolicach końca pierwszej dziesiątki.
OS14 – Four Ways Crychan 2 – 26,08 km
Powtórna wizyta na najdłuższym dziś Four Ways Crychan zakończyła się powiększeniem przewagi Sebastiena Loeba nad resztą stawki. Francuz wygrał odcinek wyprzedzając Pettera Solberga o 2,7 sekundy. Jari-Matti Latvala był trzeci ze stratą 7,1 sekundy do Loeba i 4,4 do Pettera Solberga. Norweg obracał się na OS-ie, ale poza stratą czasową nie doszło do żadnych innych związanych z tym problemów.
Dani Sordo finiszował z czwartym czasem (+10,1) i chyba nie dogoni już Fordów, choć dość regularnie wygrywa z Mikko Hirvonenem. Po tej próbie obu kierowców dzieliło 21,2 sekundy oraz Jari-Matti Latvala.
Kimi Räikkönen wbił się do siódemki, ale tylko solidne wypadnięcie z trasy któregoś z poprzedzających go kierowców mogło poprawić jego sytuację w generalce. Jeśli jednak dowiezie 2 punkty do mety, to utrzyma dziesiąte miejsce w Klasyfikacji Kierowców sezonu, przed Madsem Østbergiem.
OS15 – Halfway 2 – 18,36 km
Ostatni „prawdziwy” OS drugiego etapu zapisał na swoje konto Petter Solberg, który pokonał Sebastiena Loeba o 2,1 sekundy. To oznaczało, że Francuzowi zostało w zapasie już tylko 4,6 sekundy, choć jest oczywiste, że w przypadku Loeba to baaardzo dużo.
Mikko Hirvonen na razie nie sprawiał wrażenia, jakby miał oddać swoją pozycję bez walki, tylko co on będzie mógł, jeśli Malcolm zarządzi inaczej? Na OS15 kierowca ten wyprzedził jeszcze Latvalę o 2,5 sekundy, najwyraźniej pragnąc zakończyć sezon na podium, przynajmniej w rajdzie, bo o innym od dawna nie mógł już nawet marzyć.
Dani Sordo ukończył Halfway 2 na pozycji piątej, tylko pół sekundy za Latvalą. Szczęście uśmiechnęło się za to do Kimiego Räikkönena – Mads Østberg miał kłopoty, ukończył odcinek ze stratą dobrze ponad 4 minut po przebiciu opony na początku odcinka, i w efekcie Iceman awansował na ósmą pozycję w generalce. Jeśli do końca imprezy nie popełni żadnego błędu, to dowiezie do mety 4 punkty i będzie to jego piąty rajd z punktami w tym sezonie, wyrównanie wyniku z Jordanii. Iceman nie zdobędzie już nic więcej, ale zawsze 25 oczek, to lepszy wynik, niż 21 ;-)
OS16 – Cardiff Bay 2 – 1,59 km
Sebastien Loeb powiększył swoją przewagę nad Petterem Solbergiem o 0,2 sekundy wygrywając superOS Cardiff Bay. Latvala, trzeci w wynikach, był o kolejne 0,2 sekundy wolniejszy. Dani Sordo (+0,9) pokonał Mikko Hirvonena (+1,1), ale sam uległ Kimiemu Räikkönenowi, który błysnął czwartym czasem (+0,7). Najwyraźniej lata spędzone w wyścigach torowych dają efekty na superOSach ;-)))
I na koniec dzisiejszej relacji pozostawiamy Was z pierwszą dziesiątką klasyfikacji generalnej po drugim etapie Rajdu Wielkiej Brytanii:
1. Sebastien Loeb, Citroën C4 WRC, 2:32:24,0
2. Petter Solberg, Citroën C4 WRC, +0:00:04,8
3. Mikko Hirvonen, Ford Focus WRC, +0:01:28,0
4. Jari-Matti Latvala, Ford Focus WRC, +0:01:36,6
5. Dani Sordo, Citroën C4 WRC, +0:01:52,0
6. Henning Solberg, Ford Focus WRC, +0:05:01,4
7. Matthew Wilson, Ford Focus WRC, +0:06:49,5
8. Kimi Räikkönen, Citroën C4 WRC, +0:08:30,9
9. Mads Østberg, Subaru Impreza WRC, +0:11:02,3
10. Andreas Mikkelsen, Škoda Fabia S2000, +0:11:04,4
Jutro dalszy ciąg zmagań – cztery odcinki specjalne, dwa różne przejeżdżane dwukrotnie, o łącznej długości 76,14 km. I co – kto sięgnie po tytuł wicemistrzowski?
KG
zdjęcia: Citroën Racing i oficjalna strona Pettera Solberga
Najnowsze komentarze