Francuskie samochody okazywały się jednakże najszybsze w Australii jeszcze trzykrotnie – w latach 2000-2002 nie było mocnych na Marcusa Grönholma w Peugeocie 206 WRC. Dwie ostatnie edycje (2006 i 2009) padły jednak łupem Mikko Hirvonena, choć za drugim razem stało się to po nałożeniu kary na Sebastiena Loeba za naruszenie regulaminu technicznego. Okazało się, że łącznik drążka stabilizatora z przodu wszystkich Citroënów C4 WRC biorących udział w rajdzie jest niezgodny z dokumentem homologacyjnym. Sprawa zakończyła się minutową karą dla wszystkich trzech załóg startujących takimi samochodami: (Loeb/Elena, Sordo/Marti i Ogier/Ingrassia). Ci pierwsi stracili w efekcie najwyższy stopień podium i ważne punkty w klasyfikacji sezonu. Nie przeszkodziło to jednak załodze Loeb/Elena sięgnąć na koniec zmagań po szósty tytuł mistrzowski po wygraniu siedmiu z dwunastu rund, jakie wówczas rozegrano. Dodajmy, że pokonali wtedy ekipę Forda Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen o jeden punkt (93 vs 92)!
Ale wróćmy do roku 2011 i dziesiątej tegorocznej rundy WRC. Tym razem organizatorzy wytyczyli nowe trasy, więc dużo będzie zależało od zapoznania z odcinkami, które – przypomnijmy – załogi pokonać mogą tylko dwa razy. To podczas tych przejazdów, z ograniczoną prędkością, trzeba będzie dobrze opisać wszystkie sekcje poszczególnych odcinków z uwzględnieniem najprawdopodobniej również boksytowego podłoża, z którego dotychczas słynęła australijska runda WRC. To bowiem szutrowa impreza, ale niepodobna do jakichkolwiek innych rajdów właśnie z uwagi na drobne kamyczki zachowujące się niemal jak małe łożyskowe kulki – ciężko znaleźć dobry kompromis między prędkością, a przyczepnością.
Prognozy mówią o raczej suchej pogodzie, co utrudni rajd w zasadzie wszystkim – pierwsza załoga będzie musiała czyścić trasę z luźnego szutru, a kolejne mogą się zmagać z wolno opadającym kurzem.
Bazę rajdu zlokalizowano na wybrzeżu Pacyfiku po wschodniej stronie kontynentu, nieco ponad 500 km na północ od Sydney i jednocześnie 300 km od poprzedniej lokalizacji. Lista startowa obejmuje niemal 30 załóg w samochodach WRC. To sporo, jak na tak odległą lokalizację imprezy. Blisko 380 kilometrów jazdy na czas podzielono na 26 odcinków specjalnych, w tym sześciokrotnie pokonywany superOS Coffs (po dwa przejazdy w czwartkowy, piątkowy i sobotni wieczór). W niedzielę rozegranych zostanie tylko sześć prób, w tym dwukrotnie 30-kilometrowa próba Plum Pudding, a zmagania zakończy nieco ponad 4,5-kilometrowy Power Stage, transmitowany na żywo w telewizji.
Wszyscy oczekują zaciętej walki obu Sebastienów, ale nie możemy zapominać, że na szutrze fińscy kierowcy Forda też potrafią być bardzo mocni. Wprawdzie Citroën DS3 WRC przegrał w swojej historii tylko raz, w pierwszym starcie (tegoroczny Rajd Szwecji), zwyciężając wszystkie następne rajdy, ale czy podobnie będzie w tym tygodniu w Australii?…
Oprócz fabrycznych Cistronów, na starcie pojawią się dwie prywatne załogi w DS3 WRC. Takie auta, oprócz Loeba i Ogiera, poprowadzą Petter Solberg oraz Peter van Merksteijn Jr.
Oficjalne rozpoczęcie rajdu będzie miało miejsce jutro o 16:30 lokalnego czasu, po czym wieczorem załogi dwukrotnie zaliczą przejazd superOSu Coffs. Odcinki te będą rozgrywane już po zmroku w niesamowitej scenerii portu, plaży i licznych restauracji zlokalizowanych na riwierze.
Program tegorocznego Rajdu Australii przedstawia się następująco:
czwartek 8. września 2011
OS1 – Coffs 1 – 3,77 km
OS2 – Coffs 2 – 3,77 km
piątek 9. września 2011
OS3 – Shipmans 1 – 29,03 km
OS4 – Brooklana 1 – 12,78 km
OS5 – Ulong 1 – 12,45 km
OS6 – Shipmans 2 – 29,03 km
OS7 – Brooklana 2 – 12,78 km
OS8 – Ulong 2 – 12,45 km
OS9 – Coffs 3 – 3,77 km
OS10 – Coffs 4 – 3,77 km
sobota 10. września 2011
OS11 – Welshes 1 – 21,10 km
OS12 – Grace 1 – 19,77 km
OS13 – Valla 1 – 14,84 km
OS14 – Urunga 1 – 13,79 km
OS15 – Welshes 2 – 21,10 km
OS16 – Grace 2 – 19,77 km
OS17 – Valla 2 – 14,84 km
OS18 – Urunga 2 – 13,79 km
OS19 – Coffs 5 – 3,77 km
OS20 – Coffs 6 – 3,77 km
niedziela 11. września 2011
OS21 – Bucca 1 – 14,83 km
OS22 – Plum Pudding 1 – 30,00 km
OS23 – Clarence 1 – 4,58 km
OS24 – Bucca 2 – 14,83 km
OS25 – Plum Pudding 2 – 30,00 km
OS26 – Clarence 2 Power Stage – 4,58 km
Na 17:30 w niedzielę zaplanowano uroczystą dekorację trzech najlepszych załóg.
Podczas rajdowych dni będziemy Wam zdawać relacje z tego, co się działo na poszczególnych odcinkach specjalnych i już dziś serdecznie Was zapraszamy do tych publikacji.
KG
zdjęcia: Citroën Racing i oficjalna strona Pettera Solberga.
Najnowsze komentarze