Jak wyglÄ dajÄ wyniki sprzedaĆŒy i przychody Grupy Renault w pierwszym kwartale 2022 r.?
Grupa Renault, w warunkach zakĆĂłceĆ spowodowanych kryzysem na rynku pĂłĆprzewodnikĂłw i konfliktem na Ukrainie, sprzedaĆa w pierwszym kwartale 2022 roku 552.000 samochodĂłw, co stanowi spadek o 17,1% w porĂłwnaniu z pierwszym kwartaĆem 2021 roku.
Grupa Renault kontynuuje politykÄ sprzedaĆŒy skoncentrowanÄ na tworzeniu wartoĆci, co prowadzi do zwiÄkszenia asortymentu w najbardziej rentownych kanaĆach. W piÄciu gĆĂłwnych krajach europejskich (Francja, Niemcy, Hiszpania, WĆochy, Wielka Brytania) mix detaliczny stanowi 69% w porĂłwnaniu z 54% w 1. kwartale 2021 roku.
Marka Renault umacnia swojÄ pozycjÄ lidera w Europie na rynku zelektryfikowanym dziÄki linii E-TECH, ktĂłra stanowi 36% sprzedaĆŒy samochodĂłw osobowych, co stanowi wzrost o 13 punktĂłw procentowych w porĂłwnaniu z I kwartaĆem 2021 r., na rynku zelektryfikowanym na poziomie 29% (+8 punktĂłw procentowych w porĂłwnaniu z 2021 r.). SprzedaĆŒ samochodĂłw hybrydowych (HEV i PHEV), w skĆad ktĂłrych wchodzÄ Renault Clio, Renault Captur, Renault Arkana i Renault Megane, wzrosĆa o 40% w porĂłwnaniu z I kwartaĆem 2021 r. W ten sposĂłb Renault potwierdza swojÄ pozycjÄ referencyjnego gracza w dziedzinie mobilnoĆci elektrycznej i hybrydowej.
Odnowienie linii Dacia jest sukcesem, napÄdzanym w szczegĂłlnoĆci przez Nowe Sandero, ktĂłre pozostaje najlepiej sprzedajÄ cym siÄ pojazdem dla klientĂłw detalicznych w Europie, oraz przez Dustera, ktĂłry od momentu wprowadzenia na rynek osiÄ gnÄ Ć sprzedaĆŒ na poziomie 2 mln sztuk. W pierwszym kwartale w Europie sprzedano ponad 9.000 egzemplarzy modelu Dacia Spring, ktĂłry jest drugim najlepiej sprzedajÄ cym siÄ pojazdem elektrycznym we Francji.
DziaĆalnoĆÄ firmy Alpine od poczÄ tku roku napÄdzana jest przez wprowadzenie na rynek nowej gamy kultowego modelu A110 i odnotowaĆa w tym kwartale wzrost sprzedaĆŒy o 67%.
Portfel zamĂłwieĆ Grupy w Europie, ktĂłry juĆŒ pod koniec 2021 r. osiÄ gnÄ Ć rekordowy poziom, nadal roĆnie i na dzieĆ 31 marca 2022 r. wynosi 3,9 miesiÄ ca sprzedaĆŒy. New Spring odnotowaĆ 20.500 zamĂłwieĆ w pierwszym kwartale, a New Jogger zapowiada siÄ jako nowy sukces marki Dacia z silnym portfelem zamĂłwieĆ (36.500 zamĂłwieĆ w ciÄ gu 4 miesiÄcy, przy 70% udziale wysokich wersji w Europie). Na Megane E-TECH Electric zĆoĆŒono juĆŒ ponad 10.000 zamĂłwieĆ w ciÄ gu dwĂłch miesiÄcy, z czego 70% przypada na wersje wysokie. Pierwsze dostawy Megane E-TECH Electric odbÄdÄ siÄ w maju we Francji i w czerwcu na gĆĂłwnych rynkach europejskich.
PRZYCHODY W PIERWSZYM KWARTALE
W pierwszym kwartale 2022 roku przychody Grupy wyniosĆy 9,7 mld euro, co oznacza spadek o -2,7% w porĂłwnaniu z rokiem ubiegĆym.
Przychody AwtoWAZ i Renault Rosja wyniosĆy 0,9 mld euro, co oznacza spadek o -15,7% w tym okresie, poniewaĆŒ od lutego 24 roku duĆŒy wpĆyw na dziaĆalnoĆÄ miaĆ konflikt na Ukrainie. WkĆad AwtoWAZ wyniĂłsĆ 527 mln euro, co oznacza spadek o 23,1%. Przychody Renault Rosja wyniosĆy 367 mln euro, co oznacza spadek jedynie o -2,1% ze wzglÄdu na operacje pozbywania siÄ towarĂłw z magazynĂłw i podwyĆŒki cen.
Po wyĆÄ czeniu dziaĆalnoĆci AwtoWAZ i Renault Rosja, przychody Grupy wyniosĆy 8,9 mld euro, co oznacza spadek o -1,1%, a przychody segmentu motoryzacyjnego wyniosĆy 8,1 mld euro, co oznacza spadek o -1,0%. RĂłĆŒnica ta wynika przede wszystkim z nastÄpujÄ cych czynnikĂłw:
- Efekty kursowe, ujemne na poziomie -0,9 punktu, wynikajÄ gĆĂłwnie z dewaluacji liry tureckiej i w mniejszym stopniu peso argentyĆskiego.
- Efekt wolumenu, wynoszÄ cy -8,9 punktu, wynika gĆĂłwnie ze spadku na rynku motoryzacyjnym w Europie, zwiÄ zanego z niedoborem pĂłĆprzewodnikĂłw, ktĂłry dotknÄ Ć przede wszystkim sprzedaĆŒ marki Renault, przy czym Dacia jest mniej naraĆŒona na kontakt z dostawcami najbardziej dotkniÄtymi tym problemem.
- Efekt cenowy, dodatni o +5,6 punktu, odzwierciedla kontynuacjÄ naszej polityki przedkĆadania wartoĆci nad iloĆÄ, a takĆŒe podwyĆŒki cen w celu zrĂłwnowaĆŒenia inflacji kosztĂłw i dewaluacji niektĂłrych walut (liry tureckiej i peso argentyĆskiego).
- Efekt asortymentu produktĂłw, wynoszÄ cy +2,2 punktu, odzwierciedla wprowadzenie na rynek w tym kwartale wĂłzka Jogger oraz sukces wĂłzka Arkana, wprowadzonego na rynek w drugim kwartale 2021 roku.
- WpĆyw sprzedaĆŒy do partnerĂłw byĆ ujemny i wyniĂłsĆ -2,8 punktu. Wynika on gĆĂłwnie ze spadku produkcji silnikĂłw wysokoprÄĆŒnych i pojazdĂłw dla naszych partnerĂłw, w szczegĂłlnoĆci w zwiÄ zku z zakoĆczeniem kontraktu Master dla Opla i Trafic dla Fiata z koĆcem 2021 roku.
- Efekt „inne” wykazaĆ pozytywny wkĆad w wysokoĆci +3,4 punktu, zwiÄ zany w szczegĂłlnoĆci z przeksztaĆceniem sprzedaĆŒy ze zobowiÄ zaniem do odkupu, ktĂłra zmniejsza siÄ w porĂłwnaniu z 1. kwartaĆem 2021 r. i wspierany przez wyniki dziaĆalnoĆci w zakresie czÄĆci i akcesoriĂłw oraz Grupy Renault Retail.
UsĆugi Mobility Services wniosĆy 8 mln euro do przychodĂłw w 1. kwartale.
Finansowanie sprzedaĆŒy (RCI Bank & Services) odnotowaĆo w pierwszym kwartale przychody w wysokoĆci 737 mln euro, co oznacza spadek o -2,9% w porĂłwnaniu z pierwszym kwartaĆem 2021 roku, zgodnie ze ĆredniÄ
wartoĆciÄ
aktywĂłw w eksploatacji (43,7 mld euro), ktĂłra spadĆa o -4,7% w porĂłwnaniu z tym samym okresem w 2021 roku. Spadek ten wynika z wpĆywu strategii optymalizacji zapasĂłw dealerĂłw Grupy.
W segmencie detalicznym odnotowano wzrost nowego finansowania o 5,4%. Ćrednia kwota finansowania nowych umĂłw roĆnie i czÄĆciowo rĂłwnowaĆŒy spadek liczby nowych umĂłw o 9,7% zwiÄ
zany ze spadkiem liczby rejestracji w Grupie.
Na dzieĆ 31 marca 2022 r. caĆkowite zapasy (z uwzglÄdnieniem sieci niezaleĆŒnej) wynoszÄ 336.000 pojazdĂłw (63 dni sprzedaĆŒy wstecz), w porĂłwnaniu z 487.000 pojazdĂłw na koniec marca 2021 r. i sÄ stabilne w porĂłwnaniu z 31 grudnia 2021 r.
Perspektywy i strategia
W dniu 23 marca 2022 roku Grupa Renault ogĆosiĆa:
- zawieszenie dziaĆalnoĆci w swoim zakĆadzie produkcyjnym w Moskwie oraz ocenÄ dostÄpnych opcji dotyczÄ cych jej udziaĆĂłw w AwtoWAZ, przy jednoczesnym odpowiedzialnym dziaĆaniu wobec 45 .000 pracownikĂłw w Rosji,
- zaktualizowanie w wyniku tych decyzji prognozy finansowej na rok 2022, przewidujÄ
cej:
marĆŒÄ operacyjnÄ Grupy na poziomie okoĆo 3%; - dodatnie wolne przepĆywy pieniÄĆŒne z dziaĆalnoĆci operacyjnej w branĆŒy motoryzacyjnej.
Na otoczenie rynkowe nadal ma wpĆyw kryzys w branĆŒy pĂłĆprzewodnikĂłw. Grupa potwierdza, ĆŒe ĆÄ czny spadek produkcji w 2022 roku szacowany jest na 300 tys. pojazdĂłw, gĆĂłwnie w pierwszej poĆowie roku.
W warunkach silnej inflacji kosztĂłw Grupa realizuje swojÄ politykÄ handlowÄ skoncentrowanÄ na wartoĆci i wzmacnianiu konkurencyjnoĆci poprzez dodatkowe programy redukcji kosztĂłw.
Jak wskazano podczas prezentacji wynikĂłw za rok 2021 w dniu 18 lutego 2022 r., Grupa potwierdza, ĆŒe wyprzedza swoje Ćrednioterminowe cele Renaulution i przyspiesza realizacjÄ swojego planu strategicznego.
Grupa Renault przedstawi, podczas Dnia Rynku KapitaĆowego jesieniÄ 2022 roku, aktualizacjÄ swoich celĂłw finansowych i strategii pozycjonujÄ cej GrupÄ jako konkurencyjnego, technologicznego i zrĂłwnowaĆŒonego gracza referencyjnego.
Skonsolidowane przychody Grupy Renault:
(w mln euro) |
2021 |
2022 |
Zmiana 2022/2021 |
1st kwartaĆ |
|||
Automotive bez AwtoWAZ |
8.566 |
8.476 |
-1.1% |
w tym Renault Rosja |
375 |
367 |
-2.1% |
AVTOVAZ |
685 |
527 |
-23.1% |
UsĆugi mobilnoĆci |
5 |
8 |
+60.0% |
Finansowanie sprzedaĆŒy |
759 |
737 |
-2.9% |
Suma |
10.015 |
9.748 |
-2.7% |
15 kluczowych rynkĂłw marzec 2022
Y2D Marzec 2022 |
IloĆci |
Samochody osobowe + LCV udziaĆ w rynku (%) |
|
1 |
Francja |
104.145 |
22,8 |
2 |
Rosja |
75.104 |
27,1 |
3 |
WĆochy |
38.918 |
9,9 |
4 |
Niemcy |
37.382 |
5,5 |
5 |
Turcja |
29.648 |
19,5 |
6 |
Brazylia |
26.048 |
7,0 |
7 |
Indie |
23.205 |
2,2 |
8 |
Maroko |
16.502 |
39,9 |
9 |
Hiszpania |
16.179 |
8,5 |
10 |
Anglia |
15.835 |
3,2 |
11 |
Belgia i Luksemburg |
13.749 |
10,4 |
12 |
PoĆudniowa Korea |
12.659 |
3,5 |
13 |
Polska |
12.587 |
10,7 |
14 |
Argentyna |
10.218 |
10,2 |
15 |
Kolumbia |
10.031 |
19,4 |
SprzedaĆŒ samochodĂłw osobowych i dostawczych (LCV)
1Â kwartaĆ | |||
2021 | 2022 | Zmiana % |
|
RENAULT | |||
Osobowe | 337.661 | 279.185 | -17.3 |
LCV | 96.485 | 69.547 | -27.9 |
Osobowe + LCV* | 434.146 | 348.732 | -19.7 |
Z czego Renault Rosja | 30.364 | 22.392 | -26.3 |
RENAULT KOREA MOTORS | |||
Osobowe | 12.227 | 12.032 | -1.6 |
DACIA | |||
Osobowe | 109.837 | 126.443 | 15.1 |
LCV | 11.055 | 1.472 | -86.7 |
Osobowe + LCV | 120.892 | 127.915 | 5.8 |
LADA | |||
Osobowe | 88.381 | 57.832 | -34.6 |
LCV | 2.268 | 2.776 | 22.4 |
Osobowe + LCV | 90.649 | 60.608 | -33.1 |
ALPINE | |||
Osobowe | 424 | 709 | 67.2 |
JINBEI&HUASONG | |||
Osobowe | 22 | – | -100.0 |
LCV | 6.407 | – | -100.0 |
Osobowe + LCV | 6.429 | – | -100.0 |
EVEASY | |||
Osobowe | 479 | 1.737 | 262.6 |
RENAULT GROUP | |||
Osobowe | 549.031 | 477.938 | -12.9 |
LCV | 116.215 | 73.795 | -36.5 |
Osobowe + LCV | 665.246 | 551.733 | -17.1 |
Z czego Renault Rosja + LADA | 121.013 | 83.000 | -31.4 |
ĆșrĂłdĆo: Renault
Najnowsze komentarze