André Citroën słynął w swoich czasach i takim go też zapamiętano z nowatorskich pomysłów, do których zaprzęgał produkowane przez siebie samochody. Jednym z takich projektów był Złoty Skarabeusz – pierwszy samochód, który pokonał Saharę, a miało to miejsce w roku 1922.
W ciągu trzech lat grupa entuzjastów pod auspicjami Citroën Héritage, stowarzyszenia Samochody i Ludzie oraz Musée des Arts et Métiers zamierza odbudować legendarny samochód, który dokonał w swoich czasach czegoś, na co nikt inny porwać się nie zamierzał.
Prace mają ruszyć 1. września 2016 roku, kiedy to Złoty Skarabeusz przetransportowany zostanie do Ecole Nationale Supérieure des Arts et Métiers (ENSAM). Studenci w oparciu o zachowane plany przeprowadzą kompleksową renowację Złotego Skarabeusza, co zająć ma trzy lata. Auto zostanie później wystawione dla publiczności.
Czym jest Złoty Skarabeusz? To Citroën B2 model K1, który w grudniu 1922 roku wyruszył na Saharę. Projekt powstawał pod osobistym nadzorem André Citroëna, a samochodem pojechali George-Marie Haardt i Louis Audouin-Dubreuil. Towarzyszyły im cztery inne pojazdy tego samego typu. Wyprawa rozpoczęła się 22. grudnia 1922 roku w Tukkurcie (Touggourt), mieście leżącym w algierskiej prowincji Al-Wad niedaleko granicy z Tunezją, a zakończyła 37 dni później, 7. stycznia 1923 roku w Timbuktu (dziś to teren Mali). Do pokonania było 3.200 km.
Ale to była tylko przygrywka. Sukces wyprawy przez Saharę tylko umocnił w André Citroënie przekonanie o niezawodności swoich samochodów i niedługo potem zrealizowano dwa kolejne wielkie projekty – Czarny Wyścig w roku 1924 i Żółty Wyścig w roku 1931.
KG; zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze