Piesi, rowerzyści i motocykliści są ofiarami ponad połowy śmiertelnych wypadków drogowych w Polsce. Z tych grup piesi stanowią aż 35% zabitych, co jest bardzo niepokojące w kontekście średniej w krajach Unii Europejskiej, która wynosi 21%*.
Bądź widoczny
Przechodzenie przez pieszych w miejscach niedozwolonych jest niestety stałą praktyką. Piesi, chcąc zaoszczędzić czas, przechodzą na skróty w miejscach zabronionych i ryzykują potrąceniem przez samochód. Dlatego stale obserwujmy otoczenie drogi i bądźmy przygotowani, że w każdej chwili ktoś może wyjść nam przed maskę – radzi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Szczególnie w miesiącach jesiennych, kiedy zmrok zapada szybko, a pogoda bywa mglista może być nam trudniej zauważyć pieszego przechodzącego przez jezdnię lub idącego poboczem. Niestety mało który z nich zakłada po zmroku elementy odblaskowe, aby być dobrze widocznym dla kierowców, nie uświadamiając sobie, że takie nieodpowiedzialne zachowanie podwyższa ryzyko potrącenia. Pieszy jest zobowiązany do noszenia odblasków po zmroku i poza terenem zabudowanym. W przypadku braku elementów odblaskowych może zapłacić mandat od 20 do 500 złotych.
Potrącenia na pasach
Policyjne statystyki jednak pokazują, że paradoksalnie do bardzo wielu wypadków dochodzi w miejscu, w którym pieszy powinien czuć się bezpiecznie, czyli na przejściu dla pieszych. W 2015 roku na przejściach dla pieszych doszło aż do 3.508 wypadków, w których śmierć poniosło 228 osób a 3.495 zostało rannych**. Bardzo źle świadczy to o kierowcach, którzy w okolicach przejścia dla pieszych powinni zachować wyjątkową ostrożność i przede wszystkim zwolnić.
Gdzie przechodzić?
Prawo wyraźnie reguluje, w jakich miejscach możliwe jest przechodzenie przez jezdnię. Dopuszcza się przechodzenie przez ulicę poza przejściem dla pieszych, jeśli odległość od najbliższego przekracza 100 metrów. Wówczas, o ile nie utrudni to ruchu pojazdów i nie narazi kierowców na gwałtowne hamowanie, pieszy może przejść przez ulicę. W innym przypadku za przejście przez ulicę w miejscu niedozwolonym grozi mandat w wysokości nawet 500 złotych.
* Road Safety Annual Report 2016, International Transport Forum
** policja.pl
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, jazda defensywna, czyli szkolenie z techniki bezpiecznej jazdy w realnym ruchu drogowym, kompletne audyty flot samochodowych, kurs ekojazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50.000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej.
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego.
Szczegóły: szkolabezpiecznejjazdyrenault.pl
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze