Rajd Szwecji, druga runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, to jedyna w pełni zimowa impreza w kalendarzu. Na oblodzonych szwedzkich drogach załogi Kris Meeke / Paul Nagle i Craig Breen / Scott Martin będą w pełnym poślizgu walczyć o zwycięstwo za kierownicą nowych Citroënów C3 WRC.
RAJD SZWECJI: W POŚLIZGU ALBO WCALE!
Rajd Szwecji obecny jest w kalendarzu mistrzostw świata od pierwszego sezonu w 1973 r. Uchodzi za jedną z tych rund, bez których mistrzostwa te byłby nie do pomyślenia. Nawet w latach, w których słupek rtęci wskazywał -30°C – co tym razem na pewno nie nastąpi – publiczność nie zawodziła. Tłumy kibiców zawsze zgromadzą się wzdłuż trasy, by podziwiać kunszt kierowców rajdowych. Nic dziwnego: samochody WRC, jadące przy pełnej prędkości w czterokołowym poślizgu i celowo odbijane od śnieżnych band, dostarczają niezapomnianego widowiska. Również dla kierowców rodzaj przyczepności, jaką zapewniają na lodzie opony kolcowane, jest uczuciem jedynym w swoim rodzaju.
Edycja 2017 rajdu wnosi szereg nowości. Park serwisowy rozstawi się w tym roku na lotnisku Torsby. Lokalizacja ta pozwoliła wytyczyć zupełnie nowe oesy. Blisko połowa odcinków specjalnych jest inna niż w ubiegłym roku, a niektóre fragmenty trasy nie były jeszcze nigdy wykorzystywane. W czwartek wieczorem zostanie rozegrany tradycyjny superoes na terenie wyścigów konnych w Karlstad. Następnie, w piątkowym etapie, trasa rajdu poprowadzi na terytorium Norwegii: odcinek specjalny Röjden jako jedyny w całym sezonie przekracza granicę państw. Gwoździem programu sobotniego będzie z pewnością słynny oes Vargåsen ze swym „konkursem skoków w dal” na hopie nazwanej Colin’s Crest. Rajd zakończy się w niedzielę w południe odcinkiem Power Stage w Torsby.
ZMIANY W GRZE CZYLI POCZĄTEK NOWEJ EPOKI W WRC
Rajd Monte Carlo czyli pierwsza tegoroczna runda zaskakiwał wieloma nagłymi zmianami sytuacji i przetasowaniami w czołówce. W ten sposób potwierdził, że w nowym sezonie stawka jest na razie wyrównana. Zespoły wykorzystują samochody nowej generacji WRC, jeszcze nie w pełni sprawdzone i nie do końca poznane przez zawodników. Dla zespołu Citroën Total Abu Dhabi WRT to pierwsze starcie wypadło poniżej oczekiwań. Dziś, w dwa tygodnie później, powody takich, a nie innych wyników zostały przeanalizowane, a przygotowania i poprawki przed Rajdem Szwecji są już na ukończeniu.
Zespół przeprowadził pierwsze sesje testowe nowymi samochodami przeprowadził na początku stycznia. W ten weekend – zgodnie z planem – trwa ostatnie dostrajanie Citroënów C3 WRC na podstawie testów zrealizowanych w terenie jak najbardziej zbliżonym do tego, co kierowcy napotkają w Szwecji.
Także tym razem w rajdzie wystartują dwa samochody nominowane do rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata Producentów. Nowymi C3 WRC pojadą załogi Kris Meeke i Paul Nagle oraz Craig Breen i Scott Martin. Dla Breena, jeśli nie liczyć treningów, będzie to debiut za kierownicą C3 WRC. Załoga Stéphane Lefebvre / Gabin Moreau otrzyma na Rajd Szwecji samochód poprzedniej generacji.
Kris Meeke, który w ubiegłym roku rywalizował w Szwecji w ścisłej czołówce, wystartuje z założeniem, że walczy o zwycięstwo. Craig Breen w edycji 2016, pokonując swój pierwszy rajd za kierownicą samochodu WRC w barwach Citroën Racing, zajął ósme miejsce. Obecnie za swój cel również uważa zajęcie wysokiego miejsca, szczególnie, że trasy szwedzkie zalicza do swoich ulubionych.
POWIEDZIELI:
YVES MATTON, DYREKTOR CITROËN RACING
„Od chwili powrotu z Monako zespół pracował intensywnie, z determinacją i optymizmem. Analiza Rajdu Monte-Carlo wykazała, że nasze braki skuteczności wynikały z nagromadzenia osobnych i niezależnych okoliczności, nie było więc przyczyny systemowej. Wnioski te uspokoiły nas – wierzymy w nasz potencjał. W Szwecji mamy oczywiście nadzieję na osiągnięcie lepszych wyników. Także tym razem Kris Meeke stawia sobie za cel zwycięstwo, natomiast Craig Breen, po raz pierwszy jadący na czas nowym C3 WRC, będzie poznawał auto i nabierał wprawy. Nadal korzystamy tylko z dwóch samochodów nominowanych do zbierania punktów w klasyfikacji producentów, niemniej liczymy na zmniejszenie różnicy, jaka po pierwszej rundzie dzieli nas od lidera.”
LAURENT FREGOSI, DYREKTOR TECHNICZNY
„Z biegiem lat i gromadzonych doświadczeń opanowaliśmy specyfikę tego rajdu. Regulacje, jakie stosujemy w Szwecji, są pochodną ustawień na trasy szutrowe. Zauważyliśmy, że nowy C3 WRC dobrze reaguje na typowe stosowane przez nas rozwiązania. Musimy być także przygotowani na ewentualne pogorszenie warunków. Jeżeli na drogach będzie mniej śniegu i lodu, zmienimy nastawy. Zawieszenia ustawimy są pod kątem jazdy w koleinach, jakie powstaną na idealnym torze jazdy. Kiedy ślady poprzednich zawodników wycierają lód aż do podłoża, kolce w oponach mają tendencję do łamania się i wypadania, ale i to zjawisko da się ograniczyć przez zmianę pewnych parametrów. Ponadto, wraz z kolejnymi kilometrami na autach osiada coraz więcej śniegu, który zwiększa masę i pogarsza osiągi. Uwzględniliśmy to zjawisko przy projektowaniu karoserii, choć pomaga to tylko do pewnego stopnia.”
KRIS MEEKE
„Po rozczarowaniu, jakie przyniósł mnie i całemu zespołowi Rajd Monte Carlo, trudno będzie przystąpić do Rajdu Szwecji z niezachwianą pewnością siebie. Wyciągnęliśmy wnioski z pierwszej rundy i w następnych rajdach tego długiego sezonu na pewno będziemy silniejsi. Cieszę się, że stanę na starcie rajdu, który jest jednym z moich ulubionych. Teoretycznie, za swój cel będę uważał zwycięstwo. W praktyce wiemy jednak, potencjał samochodów, tak naszych, jak i naszych rywali, będzie w dużym stopniu zależał od warunków pogodowych. Jeżeli przed rajdem spadnie śnieg, moja pozycja startowa w pierwszym etapie będzie idealna. Jeśli natomiast przyjdzie odwilż i stopi lód, moje szanse stopnieją razem z nim. Zrobimy, co tylko w naszej mocy.”
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Szwecji: 3
Najlepszy wynik: 7. miejsce (2015)
CRAIG BREEN
„To będzie dla mnie debiut w prawdziwej rywalizacji za kierownicą nowego Citroëna C3 WRC. Jestem tym bardzo podekscytowany! Starty w zespole fabrycznym to coś, na co czekałem całe życie. Z Rajdu Szwecji mam dużo dobrych wspomnień, zwłaszcza z ubiegłego roku: to właśnie tu zaliczyłem swój pierwszy start dla zespołu Citroëna. Myślę, że taka nawierzchnia jak tutaj wybacza dużo więcej błędów, przynajmniej wtedy, gdy droga jest otoczona bandami z ubitego śniegu. W takich warunkach czuje się bardzo pewnie, zwłaszcza w tym samochodzie i tym zespole. Co prawda nie wiem do końca czego się tu spodziewać, ale jestem gotów podjąć to wyzwanie!”
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Szwecji: 4
Najlepszy wynik: 8. miejsce (2016)
STÉPHANE LEFEBVRE
„Rajd Szwecji jest niewątpliwie tą rundą, w której czeka mnie najwięcej nauki, mam bowiem za sobą udział dopiero w jednej edycji. Wystartowałem tam dwa lata temu, za kierownicą Citroëna DS 3 R5. W tej sytuacji nie będzie mi wcale przeszkadzał fakt, że pojadę samochodem poprzedniej generacji. Nie czując na sobie presji, będę mógł pokonywać trasę w swoim tempie. Chciałbym, by rajd ten stał się dla mnie nowym rozdaniem – perturbacje Monte Carlo chcę zostawić za sobą. Trudno jest mi określić i postawić przed sobą konkretne cele na tę rundę, ale na pewno postaram się wykorzystać każdą nadarzającą się sposobność zdobycia punktów.”
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Szwecji: 1
RAJD SZWECJI W LICZBACH:
18 odcinków specjalnych, łącznie 331,74 km jazdy na czas
57,8 proc. dystansu odcinków specjalnych jest nowych w stosunku do edycji 2016
45 m to rekord skoku na hopie Colin’s Crest. Ustanowił go Eyvind Brynildsen w 2016 r.
384 kolce posiada każda opona Michelin X-Ice North 3. Ich założenie na każdej sztuce ogumienia zajmuje 45 minut.
113,44 km/h – średnia prędkość zwycięzcy Rajdu Szwecji 2016 na odcinkach specjalnych. Była ona niższa niż wynik 114,84 km/h, jaki zanotował Sébastien Loeb jadący Citroënem Xsara WRC w 2004 r.
PRZYPOMNIJMY TO SOBIE: RAJD SZWECJI 2004
Aż do roku 2004 Rajd Szwecji pozostawał terenem łownym kierowców ze Skandynawii. Zwycięstwa w nim dzielili pomiędzy siebie Szwedzi i Finowie, zaś rekordową liczbę siedmiu wygranych zapisał na swoim koncie wielki Stig Blomqvist. Jednak w roku 2004 Sébastien Loeb i jego pilot Daniel Elena popisali się jednym ze swoich najwspanialszych występów Citroënem Xsarą WRC i przełamali tę dominację. Pokonali nawet Fina Marcusa Grönholma, który musiał zadowolić się zajęciem drugiego miejsca. Triumf ten pozostaje do dzisiaj jedynym zwycięstwem Citroëna w Rajdzie Szwecji.
PYTANIE TOTAL: CZY BENZYNA DOSTĘPNA NA STACJACH JEST INNA ZIMĄ NIŻ LATEM?
Rzeczywiście, zależnie od pory roku zmieniane są pewne właściwości paliw, co ma na celu dostosowanie ich do różnych temperatur. W okresie zimowym benzyna musi być bardziej lotna – inaczej mówiąc, bardziej łatwopalna. Z kolei w miesiącach letnich dodatki baz lekkich ogranicza się, aby uniknąć emisji zanieczyszczających środowisko, powstających podczas parowania, a także powstawania korków parowych utrudniających rozruch silnika.
ODWIEDŹ ABU DABI: FORT AL JAHILI
Wzniesiony w roku 1891 dla obrony miasta Al Aïn i ochrony gajów palmowych, Fort d’Al Jahili jest budowlą naznaczoną wydarzeniami historycznymi. Znajduje się w kompleksie ogrodów krajobrazowych, po których zwiedzający mogą przechadzać się w całkowitym spokoju. Fort, stojący na granicy oazy, mieści obecnie stałą ekspozycję prac brytyjskiego podróżnika-badacza Sir Wilfrieda Thesigera.
PROGRAM RAJDU SZWECJI
CZWARTEK 9 LUTEGO
08:00: odcinek testowy (Skalla)
20:04: Start Etapu 1 (Karlstad)
20:08: OS1 – Karlstad 1 (1,90 km)
21:54: Meta Etapu 1 (Torsby)
PIĄTEK 10 LUTEGO
06:50: Start Etapu 2 i serwis A (Torsby – 15’)
07:59: OS2 – Röjden 1 (18,47 km)
09:06: OS3 – Hof-Finnskog 1 (21,26 km)
10:20: OS4 – Svullrya 1 (24,88 km)
11:56: Serwis B (Torsby – 30’)
13:20: OS5 – Röjden 2 (18,47 km)
14:27: OS6 – Hof-Finnskog 2 (21,26 km)
15:51: OS7 – Svullrya 2 (24,88 km)
17:15: OS8 – Torsby 1 (16,43 km)
17:55: Serwis C (Torsby – Flexi 45’)
SOBOTA 11 LUTEGO
06:54: Start Etapu 3 i serwis D (Torsby – 15’)
08:08: OS9 – Knon 1 (31,60 km)
09:17: OS10 – Hagfors 1 (15,87 km)
10:08: OS11 – Vargåsen 1 (14,27 km)
11:29: Serwis E (Torsby – 30’)
12:58: OS12 – Knon 2 (31,60 km)
14:17: OS13 – Hagfors 2 (15,87 km)
15:08: OS14 – Vargåsen 2 (14,27 km)
17:45: OS15 – Karlstad 2 (1,90 km)
19:41: Serwis F (Torsby – Flexi 45’)
NIEDZIELA 12 LUTEGO
06:35: Start Etapu 4 i serwis G (Torsby – 15’)
07:55: OS16 – Likenäs 1 (21,19 km)
09:58: OS17– Likenäs 2 (21,19 km)
12:18: OS18 – Torsby 2 (16,43 km)
13:00: Podium (Torsby)
C3 WRC
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze