Louis Renault powiedział kiedyś, że „Citroën jest dla nas najlepszą rzeczą jaka mogła się zdarzyć. Nie pozwala nam zasnąć”. Andre Citroën był niezwykle aktywnym i zaangażowanym przedsiębiorcą. Nie tylko rozwijał firmę samochodową, ale też budował niezwykłe przedsięwzięcia i miał niesamowite pomysły? Oto 20 z nich, o których zapewne nie słyszeliście.
Andre Citroën był postacią niezwykłą. Jego zaangażowanie, pasja i pomysłowość przyczyniły się nie tylko do szybkiego rozwoju marki, ale wpłynęły też na przemiany społeczne i przemiany w świecie przemysłu.

12 niezwykłych pomysłów i przedsięwzięć Andre Citroëna:
- 1915: pierwszy przemysłowiec, który zakazał palenia papierosów w fabrykach i biurach;
- 1917: wraz z innymi stworzył międzypaństwowe stowarzyszenie przemysłowe, w odpowiedzi na kontakty z wieloma zagranicznymi osobistościami, które w środku wojny przyjechały zobaczyć jego wzorcowo prowadzoną przemysłowo i społeczne fabrykę amunicji;
- 1917: stworzenie i wdrożenie systemu kartek żywnościowych dla ludności Paryża dotkniętej wojną;
- Od 1919 r. zamontował we Francji 150.000 znaków drogowych (patrz zdjęcie wyżej), które zostały podarowane państwu przez Citroëna i zainstalowe na drogach Francji;
- 1920: tworzy SOVAC, pierwszą firmę w Europie oferującą kredyt konsumencki;
- 1924: utworzenie COMPAGNIE DES TAXIS CITROËN z 5000 taksówek oznaczonych podwójnym szewronem na drzwiach (na zdjęciu Anne-Rosalie Citroën i Charles-Henri Citroën na pokładzie);
- 1929: Pierwszy producent oferujący od 1929 r. pełną roczną gwarancję na wszystkie wady produkcyjne;
- 1929: André Citroën otrzymuje od rządu zlecenie zorganizowania pawilonu Francji na Międzynarodowych Targach w Barcelonie;
- 1929: Oferuje miastu Paryż oświetlenie jego głównych zabytków: Łuku Triumfalnego, Place de la Concorde, Madeleine i Chambre des Députés;
- 1931: Utworzenie Société des Transports Citroën, czyli sieci autobusów (patrz zdjęcie) obejmującej Francję;
- 1932 : stworzenie pierwszej firmy ubezpieczeniowej dla samochodów marki, oferowanej przez producenta, z poziomem usług premium, znacznie przewyższającymi konkurencję.
- Ukoronowaniem tego wszystkiego było utworzenie ORKIESTRY CITROËN, która oferowała pracownikom koncerty i nagrała PIEŚŃ, emitowaną pod szyldem Citroëna, znaną dzięki refrenowi „Citroën, Citroën, Citroën, podwójny szewron, mistrzowskie samochody” („Citron, citron, Citroën, double chevron, voitures champion”).
Fot. archiwum Henri J. Citroën
Najnowsze komentarze