Niestety nie w Polsce. U mas niektóre firmy kurierskie korzystają już z elektrycznych dostawczaków, ale Poczta Polska chyba jeszcze tego trendu nie dostrzega. Być może się mylę, ale w mojej okolicy takich samochodów nie widuję. Natomiast zupełnie inne podejście prezentuje Poczta Szwajcarska. Właśnie dołączyła do swojej floty ok. 240 w pełni elektrycznych vanów Renault Master E-Tech.
Renault i Poczta Szwajcarska to historia sukcesu elektrycznej mobilności, która rozpoczęła się już przed dekadą, w 2013 roku. Dziesięć lat temu Renault dostarczyło pierwsze elektryczne Renault Kangoo największemu dostawcy usług pocztowych w tym alpejskim kraju. Dziś na zlecenie poczty jeździ już 330 Kangoo E-Tech Electric, które przewożą znaczną część z 1,7 miliarda listów rocznie bez hałasu i emisji spalin. Teraz dołączyło do nich ok. 240 Masterów E-Tech Electric.
Dostawy tych 240 nowych, w pełni elektrycznych Renault Masterów E-Tech Electric do Poczty Szwajcarskiej realizowane były między listopadem ubiegłego roku a styczniem roku bieżącego. Był to kolejny krok w kierunku neutralności klimatycznej. Region po regionie otrzymywały te elektryczne dostawczaki, dzięki czemu 190 milionów paczek będzie teraz dostarczanych bez emisji dwutlenku węgla. Poczta Szwajcarska ma obecnie w eksploatacji łącznie 570 w pełni elektrycznych samochodów dostawczych Renault. W tym roku planowane są kolejne zamówienia, na jeszcze większą skalę.
„Cieszymy się, że możemy wspierać Pocztę Szwajcarską na drodze do dostaw bez emisji CO2. Dostarczywszy 330 elektrycznych Renault Kangoo i teraz 240 elektrycznych samochodów dostawczych Renault Master E-Tech Electric, Renault może w decydujący sposób przyczynić się do cichego i bezemisyjnego dostarczania listów i paczek. Chcielibyśmy podziękować za wieloletnią doskonałą współpracę, zaufanie i możliwość towarzyszenia Swiss Post w przejściu na e-mobilność” – mówi Claudia Meyer, dyrektor zarządzająca Renault Suisse SA.
Johannes Cramer, szef usług logistycznych w Swiss Post, jest również zadowolony: „Jako firma należąca do rządu federalnego, Poczta Szwajcarska zawsze pełni funkcję wzoru do naśladowania. To ważna rola. Przestawiając naszą flotę pojazdów na napędy elektryczne, nie tylko znacznie zmniejszamy emisję CO2 naszej firmy. Poczta Szwajcarska zapewnia bardziej zrównoważony ruch w miastach. Jednocześnie cieszymy się, że znaleźliśmy pojazdy, które spełniają nasze wymagania”. Kupując elektryczne samochody dostawcze, Poczta Szwajcarska chce do 2030 roku wymienić całą flotę dostawczą na taką z napędem elektrycznym.
CENTRUM NAPRAWY AKUMULATORÓW W SZWAJCARII, DRUGIE ŻYCIE I RECYKLING
Jako pionier elektromobilności, Grupa Renault posiada własne centrum naprawy akumulatorów w Szwajcarii, gdzie na miejscu wymieniane są poszczególne ogniwa lub moduły akumulatora, wymieniane są bezpieczniki itp. Ponadto Grupa Renault polega na ugruntowanej gospodarce o obiegu zamkniętym w produkcji, „drugim życiu” oraz recyklingu pojazdów i akumulatorów. Baterie otrzymują drugie życie, np. jako lokalne magazyny energii, jeśli ich wydajność nie jest już wystarczająca do użytkowania w pojeździe. Systemy te są najczęściej używane w połączeniu z produkcją energii słonecznej.
Używane pojazdy są remontowane lub przerabiane na elektryczne przez Renault w zakładach ReFactory we Flins (Francja) i Sewilli (Hiszpania), aby wydłużyć ich żywotność.
Jeśli akumulator wymaga recyklingu, odbywa się to częściowo w Szwajcarii, a częściowo we Francji. Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej nowego holdingu Grupy Renault zajmującego się gospodarką o obiegu zamkniętym: https://www.thefutureisneutral.com.
MASTER E-TECH ELECTRIC W RÓŻNYCH WARIANTACH
Master E-Tech Electric z akumulatorem o pojemności 52 kWh i zasięgiem około 200 km (według WLTP) jest przeznaczony do miejskich i podmiejskich usług dostawczych i jest dostępny w 15 wersjach z trzema długościami i trzema wysokościami do wyboru. Można go teraz również ładować prądem stałym za pomocą wbudowanej ładowarki.
Renault oferuje Mastera E-Tech Electric w 15 wersjach, z trzema długościami i trzema wysokościami do wyboru, o dopuszczalnej masie całkowitej 3,1 i 3,5 tony. Cztery warianty furgonu oferują pojemność ładunkową od 8 do 15 metrów sześciennych. Jako kolejna wersja, podwozie z platformą jest dostępne w wariantach L2 i L3. Idealnie nadaje się jako podstawa dla zabudów platformowych, wywrotek lub furgonów o pojemności ładunkowej do 20 metrów sześciennych.
Codzienną pracę w Master E-Tech Electric ułatwia powierzchnia robocza Easy-Life, którą można rozszerzyć za pomocą funkcji one-touch i wykorzystać jako dodatkowe miejsce pracy oraz wysuwana szuflada Easy-Life o pojemności 10,5 litra. Jest też uchwyt na tablet, indukcyjna ładowarka smartfonów i system informacyjno-rozrywkowy R-LINK Evolution.
Gama dostępnych systemów wspomagających kierowcę obejmuje pomoc przy parkowaniu przodem i tyłem, kamerę cofania, stabilizację przy bocznym wietrze, ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, czujniki światła i deszczu
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze