« Nasz program jest nastawiony na 24h Le Mans »
Spotkanie z wyjątkowym torem 24h Le Mans to ogromne wyzwanie, które wymaga drobiazgowego oraz rygorystycznego planowania. Kierowcy, samochody oraz obsługa techniczna są poddawani nieustannym testom podczas trwania wyścigu uważanego za jeden z najcięższych na świecie. Peugeot wygrał Le Mans trzykrotnie: w 1992 i 1993 roku zasilanym benzyną modelem 905 oraz w 2009 roku modelem 908 HDi FAB z silnikiem Diesla. Sukcesy te pozwoliły marce wykazać się zaletami technologii, które Peugeot stosuje również w samochodach seryjnych. Duże zaangażowanie Peugeot w sporty samochodowe pozwala na promowanie marki na świecie, natomiast cała firma angażuje się emocjonalnie w działania, które podejmuje Peugeot Sport.
„Nasz program jest nastawiony na ten konkretny wyścig”, mówi Olivier Quesnel, dyrektor Peugeot Sport. „Le Mans jest czymś magicznym. To legenda, coś mitycznego, swoisty Mount Everest wyścigów wytrzymałościowych. W tej rywalizacji niczego nie można brać za pewniak. Właśnie to sprawia, że porażka jest tak bolesna, a zwycięstwo stanowi euforyczne doświadczenie. W tym roku, tak jak we wszystkich poprzednich latach, zrobiliśmy wszystko, aby stawić się na Le Mans z najlepszymi samochodami i z doskonale przygotowaną drużyną. Zdajemy sobie sprawę, że podczas tego wyścigu może zdarzyć się wszystko, i że musimy zaprezentować się bezbłędnie, jeśli chcemy pierwsi przekroczyć linię mety w niedzielne popołudnie”.
Początki Peugeot 908
W celu przygotowania się do nowego regulaminu wchodzącego w życie w 2011 roku, personel techniczny Peugeot Sport rozpoczął prace nad obecnym samochodem tuż po zwycięstwie na Le Mans w 2009 roku. W lipcu następnego roku główne części projektu nowego auta zostały zatwierdzone, a silnik V8 HDi FAP po raz pierwszy wydał groźny bulgot 25 stycznia 2010 roku w Peugeot Sport w Vélizy, nieopodal Paryża. Sześć miesięcy później, 29 lipca 2010 roku, samochód, który miał 3 lutego 2011 roku zostać zaprezentowany jako model 908, wykonał swoje debiutanckie okrążenie na jednym z torów testowych Grupy PSA.
Peugeot 908 z bliska
Bruno Famin: “Po raz kolejny zdecydowaliśmy się na zamknięte nadwozie. Jeśli chodzi o wydajność aerodynamiczną, nie ma żadnej różnicy między nadwoziem zamkniętym, a otwartym. W kwestii silnika skorzystaliśmy z naszych doświadczeń i zdecydowaliśmy się na turbodoładowaną jednostkę V8 napędzaną olejem napędowym. Jej charakterystyka jest bardzo zbliżona do poprzedniego silnika V12, jednak kąt rozwarcia cylindrów został zmniejszony ze 100 do 90 stopni w celu lepszego rozłożenia masy. 3,7-litrowy V8 HDi FAP rozwija moc 550 koni mechanicznych. Aby uzupełnić niedobór mocy wynikający z nowych regulacji, konieczne okazało się ponowne opracowanie pakietu aerodynamicznego, co pozwoliło znacząco zmniejszyć opór. Co nie mniej ważne, podjęliśmy bliską współpracę z naszym partnerem Michelin, aby opracować specjalny typ opon”. Najnowszy pojazd to prototyp Peugeot trzeciej generacji, który weźmie udział w Le Mans po modelu 905 (od 1991 do 1993 roku) oraz 908 HDi FAP (od 2007 do 2010 roku).
Trzy zespoły kierowców
W skład zespołu Team Peugeot Total wchodzi tych samych dziewięciu kierowców, którzy brali udział w wyścigu w 2010 roku i są oni zaliczani do grona najlepszych. Przez ostatnie 12 miesięcy aktywnie angażowali się w programy testowe. Od początku 2011 roku wzięli także udział w dwóch wyścigach oraz w serii programów rozwoju fizycznego w Tuluzie, które zakończyły się tygodniem team buildingowym na świeżym powietrzu w Chamonix!
„Wszyscy bardzo dobrze się znają”, mówi Pascal Dimitri, manager zespołu. „Jednak ważne jest, aby pracowali i spędzali czas ze sobą także poza torem wyścigowym. Wytworzenie silnej więzi między kierowcami to podstawa. Pomimo tego, że każdy z nich posiada silny charakter, razem tworzą bardzo zgrany skład”.
Peugeot 908 nr 7 (niebieskie lusterka): Alexander Wurz (AUT) – Marc Gené (ESP) – Anthony Davidson (GBR)
Alexander Wurz jest kierowcą Peugeot, który odniósł najwięcej sukcesów w Le Mans. Do dzisiaj jego cztery starty w wyścigu przyniosły dwa zwycięstwa: w 1996 roku z TWR oraz w 2009 roku z Peugeot. Austriak wciąż pozostaje najmłodszym kierowcą, który wygrał Le Mans.
Hiszpan Marc Gené zdobył pierwsze miejsce za trzecim podejściem, w 2009 roku, zdobywając wcześniej drugie miejsce w roku 2008.
Anthony Davidson dołączył do zespołu Team Peugeot Total w 2010 roku. Będzie to czwarty udział Brytyjczyka w 24h Le Mans.
Peugeot 908 nr 8 (białe lusterka): Franck Montagny (FRA) – Stéphane Sarrazin (FRA) – Nicolas Minassian (FRA)
Tych trzech francuskich kierowców może się łącznie pochwalić trzydziestoma startami w Le Mans, z czego 10 przypada na Francka Montagny, który trzykrotnie stawał na podium. Jego koledzy z zespołu, Nicolas Minassian oraz Stéphane Sarrazin, brali udział w wyścigu odpowiednio 11 i 9 razy i stanowią wiernych członków zespołu Peugeot Sport od czasu powrotu do wyścigów wytrzymałościowych w 2007 roku.
Stéphane trzykrotnie z rzędu uzyskał najlepszy czas w kwalifikacjach – w 2007, 2008 oraz 2009 roku.
Peugeot 908 nr 9 (czerwone lusterka): Sébastien Bourdais (FRA) – Pedro Lamy (POR) – Simon Pagenaud (FRA)
Sébastien Bourdais, zdobywca pole position z 2010 roku, urodził się i dorastał w Le Mans. Będzie to jego dziesiąty start w wyścigu.
Dla Portugalczyka Pedro Lamy będzie to dwunasty start na torze Le Sarthe. Jego najlepszy dotychczasowy wynik to drugie miejsce w 2007 roku w Peugeot 908 HDi FAP.
Najmłodszym członkiem zespołu jest Simon Pagenaud, który szybko wyrobił sobie reputację w wyścigach wytrzymałościowych w Europie i w USA. Będzie to jego czwarty udział w Le Mans.
Poza wymienionymi dziewięcioma kierowcami, zespół ma jeszcze kierowcę rezerwowego, którym jest Jean-Karl Vernay. Nowy członek Team Peugeot Total ukończył 10 obowiązkowych okrążeń 24 kwietnia podczas dnia testowego poprzedzającego wyścig, aby w razie konieczności stanąć do wyścigu.
Czwarty samochód Peugeot, model 908 HDi FAP kierowany przez zespół Team Oreca-Matmut, również weźmie udział w tegorocznym 24h Le Mans. Dodatkowym atutem będzie obecność tegorocznych zwycięzców wyścigu 12 Hours of Sebring (Panis/Lapierre/Duval).
24 Heures du Mans: 3 runda Międzykontynentalnego Pucharu Le Mans.
Bieżąca klasyfikacja cyklu:
Producenci samochodów:
1. Peugeot, 55 punktów
2. Audi, 38 punktów
Zespoły:
1. Team Peugeot Total, 27 punktów
2. Audi Sport Team Joest, 19 punktów
3. Team Oreca-Matmut, 18 punktów
4. Rebellion Racing, 12 punktów
Główne atrakcje Le Mans
Honorowe przejazdy Peugeota RCZ
10 samochodów Peugeot RCZ pokona 13-kilometrowe okrążenie wioząc VIPów oraz kierowców związanymi z programem sportów samochodowych firmy Peugeot, włączając w to niektórych kierowców promujących model 207 Super 2000 w serii rajdowej IRC (Intercontinental Rally Challenge) oraz w krajowych mistrzostwach rajdowych. W składzie tym znajdują się Thierry Neuville (Belgia/Luksemburg), Bruno Magalhaes (Portugalia), Guy Wilks (Wielka Brytania) oraz wielu innych.
Obserwuj zmagania 24h Le Mans 2011 w Peugeot Web TV
Telewizja Peugeot Web TV, która wystartowała w 2010 roku, po raz kolejny umożliwi fanom śledzenie wyścigu wraz z zespołem Team Peugeot Total.
Materiał zawierał będzie ujęcia zza kulis, przerwy na tankowanie, obraz z kamer umieszczonych wewnątrz samochodów, zmagania na torze, a także pozycje wszystkich czterech samochodów Peugeot w czasie rzeczywistym, wraz z komentarzem w języku francuskim oraz angielskim. Emisja rozpocznie się w niedzielę, 11 czerwca o godzinie 14:00.
www.peugeot-sport.com
Wyścig 24h Le Mans będzie można również śledzić na Twitterze dzięki aplikacji Peugeot Sport dostępnej dla telefonów iPhone oraz dla smartphonów z systemem Android, a także na Facebooku. Ponadto wyścig relacjonować będą Eurosport oraz France Television.
www.twitter.com/peugeotsport
www.facebook.com/peugeot.sport
www.peugeot-media.com
www.lemans.org
Ciekawe statystki Peugeota dla Le Mans:
– 1.680 gości
– 9.565 metrów kwadratowych obiektów hotelarskich
– 50 tysięcy plakatów oraz 30 tysięcy pocztówek
Program zespołu Team Peugeot Total:
Poniedziałek, 6 czerwca
15:10 / 15:20 / 15:30: kontrola administracyjna (samochód nr 7, nr 8 oraz nr 9)
15:40 / 15:50 / 16:00: kontrola techniczna (samochód nr 7, nr 8 oraz nr 9)
Wtorek, 7 czerwca
15:00-15:30: spotkanie z mediami (samochód kempingowy Peugeot Sport)
Środa, 8 czerwca
14:00-14:30: spotkanie z mediami (samochód kempingowy Peugeot Sport)
16:00-20:00: treningi
22:00-00:00: trening kwalifikacyjny 1
Czwartek, 9 czerwca
15:30-16:00: spotkanie z mediami (samochód kempingowy Peugeot Sport)
19:00-21:00: trening kwalifikacyjny 2
22:00-00:00: trening kwalifikacyjny 3
Piątek, 10 czerwca
12:00: Konferencja prasowa Peugeot (strefa Peugeot, Parc du Raccordement)
18:00: parada kierowców
Sobota, 11 czerwca
9:00-9:45: rozgrzewka
15:00: rozpoczęcie 79-go wyścigu 24h Le Mans
Niedziela, 12 czerwca
15:00: zakończenie 79-go wyścigu 24h Le Mans
Źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze