Kilkanaście dni temu minęło 5 lat od uruchomienia CIA (Curitiba Injeção de Alumínio) w kompleksie przemysłowym Ayrtona Senny w São José dos Pinhais, w brazylijskim stanie Paraná. Od momentu inauguracji działalności jednostka wyprodukowała już ponad milion aluminiowych bloków silników i głowic.
W 25-letniej historii Renault w Brazylii, CIA – Curitiba Injeção de Alumínio – jednostka produkcyjna zainstalowana w kompleksie Ayrtona Senny w São José dos Pinhais (PR), kończy właśnie 5 lat swojej działalności w ramach fabryki. W tym okresie CIA wyprodukowała ponad milion bloków i głowic nowoczesnych aluminiowych silników 1.6 z rodziny SCe (Smart Control Efficiency). Te komponenty są przeznaczone dla Curitiba Motores (CMO), ale trafiają także na eksport.
„Curitiba Injeção de Alumínio to jedna z najnowocześniejszych fabryk Grupy Renault nie tylko w naszym kraju, mająca strategiczne znaczenie dla Renault do Brasil z lokalną produkcją dwóch głównych elementów silnika 1.6 SCe, którymi są blok i głowica cylindrów” – podkreśla Ricardo Gondo, prezes Renault Brazylia.
Z zabudowaną powierzchnią 14.000 metrów kwadratowych, Curitiba Injeção de Alumínio ma roczną zdolność produkcyjną 250.000 bloków i 250.000 głowic silnika 1.6 SCe. Około 120 specjalistów pracuje obecnie w CIA na cztery zmiany. Fabryka skupia najlepsze i najnowocześniejsze praktyki wtrysku aluminium z Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi na świecie.
W prace nad budową CIA zaangażowanych było około 2.000 osób, w tym zespoły Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi z jedenastu krajów, skupione na budowie nowoczesnej i zrównoważonej fabryki.
„Mamy tutaj najwyższy poziom technologii w połączeniu z zespołem pełnym pasji, który każdego dnia robi różnicę, koncentrując się na bezpieczeństwie i jakości naszych produktów” – mówi Wesley Palma, dyrektor produkcji mechanicznej w Renault do Brasil.
W CIA pracuje 165 najnowocześniejszych maszyn z jedenastu krajów, takich jak Japonia, Korea, Francja, Hiszpania, Niemcy i Brazylia –przykładami są między innymi czołowe linie wykańczające i piece do topienia, obróbki i wstępnego podgrzewania.
Proces produkcji
Produkcja bloków silników składa się z czterech etapów: wytapiania, wtrysku wysokociśnieniowego, wykańczania i obróbki cieplnej. Do produkcji podzespołu stosowany jest nowoczesny proces smarowania, który zapewnia duże ograniczenie zużycia oleju – zaledwie 12 ml na sztukę, wobec nawet dwunastu litrów stosowanych w tradycyjnych metodach produkcji. Kluczowe wyniki to oszczędności, czystość, wolne od dymu środowisko i zwiększona prędkość produkcji.
Aluminium w CIA jest wtryskiwane do bloku całkowicie automatycznie, z prędkością 200 km/h, pod ciśnieniem 900 barów, zbliżonym do tego, jakie występuje w najgłębszych miejscach oceanów. Wtryskarka jest o około 20% bardziej kompaktowa i ma o 15% większą wydajność niż maszyny poprzedniej generacji.
Produkcja głowicy składa się z pięciu etapów: topienie, wdmuchiwanie rdzenia piaskowego, wtrysk niskociśnieniowy, wykańczanie i obróbka cieplna. Proces produkcyjny jest nieorganiczny, czyli wolny od oparów i emisji dwutlenku węgla, co przyczynia się do poprawy jakości środowiska. Również w tym procesie CIA wykorzystuje wtryskarkę, która jest o około 30% bardziej kompaktowa i ma o 20% wyższą wydajność niż urządzenia innej generacji.
Jakość bloku i głowicy jest sprawdzana w CIA, które posiada laboratorium metalurgiczne, w którym przeprowadza się kilka testów. Wśród najważniejszych znajduje się przemysłowy sprzęt do tomografii komputerowej, pierwszy tego rozmiaru w firmie samochodowej w Ameryce Południowej. Maszyna jest zdolna do analizy części w trzech wymiarach i służy do kontroli jakości oraz badań i rozwoju.
Głównym miejscem docelowym komponentów produkowanych w CIA jest Curitiba Motores (CMO), gdzie produkowane są silniki, w które wyposażone są pojazdy tej marki.
Produkując w Brazylii od 25 lat, Renault do Brasil zatrudnia 6.000 pracowników i posiada cztery fabryki w kompleksie Ayrtona Senny w São José dos Pinhais (PR): zakład produkujący samochody osobowe, zakład wytwarzający lekkie samochody dostawcze, fabrykę silników (CMO ), a także działający od 5 lat zakład wtrysku aluminium (CIA).
Oferując pełną gamę pojazdów, takich jak Kwid, Stepway (u nas znany jako Dacia Sandero Stepway), Logan, Duster, Captur, Oroch i Master, a także w 100% elektryczne pojazdy E-Tech, Kwid E-Tech i Zoe E-Tech, Renault wprowadziło innowacje, wprowadzając sprzedaż produktów w 100% on-line, między innymi rozwiązania ułatwiające życie klientom.
Z kolei dzięki Renault On Demand, usłudze długoterminowego wynajmu samochodów, Renault oferuje nowe rozwiązania w zakresie mobilności wraz z różnymi projektami współdzielenia samochodów.
Wraz z partnerami opracowujemy również rozwiązania w zakresie wytwarzania czystej energii, takie jak projekt Fernando de Noronha, w ramach którego zbudowano garaż fotowoltaiczny do zasilania ponad 45 pojazdów elektrycznych, które tam jeżdżą.
W Brazylii funkcjonuje też Instytut Renault, odpowiedzialny za działania społeczno-środowiskowe marki w kraju, wspiera rozwój społeczeństwa i w ciągu 12 lat swojej działalności wpłynął już na ponad 865.000 osób w obszarach Integracji i Bezpieczeństwa.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Renault do Brasil
Najnowsze komentarze