citroen c3 1 Wiadomości
Wiadomości

Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!

autor Tomasz Nowicki
2025-05-22
DS_N°4
Wiadomości

Jakie silniki otrzymał nowy DS N°4? DS Automobiles mówi: żegnaj dieslu

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-16
Nissan Micra 2026
Wiadomości

Nowy Nissan Micra w szczegółach. Model powraca do segmentu B jako elektryk

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-21
dacia spring Wiadomości
Wiadomości

Ile kosztuje nowa Dacia Spring? Sprawdzamy ceny taniego, miejskiego elektryka – maj 2025

autor Gabi Rusek
2025-05-19
peugeot 208 Wiadomości
Wiadomości

Cztery załogi Peugeot wystartowały w rajdzie Futures Contproduct Classic Rally Morava. Debiut modelu e-Partner

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
citroen dyane 1 Wiadomości
Wiadomości

Citroën Dyane – włoski „mostro di simpatia”, czyli jak reklamowano legendę lekkim tonem

autor Tomasz Nowicki
2025-05-22
dacia jogger extreme +
Wiadomości

7-osobowa Dacia Jogger Extreme+ z LPG. Ile kosztuje model na wypasie prosto z salonu?

autor Gabi Rusek
2025-05-16

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!
  • Mat - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Robert - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Pionier - Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

50 lat temu zakończono produkcję Citroëna DS

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2025-04-24
w Wiadomości, Citroen
Czas czytania 3 minut
400
A A
2
04. 50 lat temu zakonczono produkcje Citroena DS Wiadomości

Citroën DS 19 został zaprezentowany w październiku 1955 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu i w jednej chwili zadziwił świat: samochód tak nowoczesny, że wyprzedził wszystkie inne o „dwadzieścia lat”! Premiera miała miejsce (rocznikowo) 70 lat temu, a dokładnie 50 lat temu z linii produkcyjnej zjechał ostatni egzemplarz, DS 23 Pallas.

Pod koniec 1955 roku, w ciągu zaledwie dwóch miesięcy od premiery na targach, pierwsze Citroëny DS zaczęły opuszczać paryski kompleks przemysłowy Citroëna, gdzie cała fabryka Javel została zmodyfikowana pod kątem produkcji nowego samochodu. Na miejscu powstawały silnik, odlewy żeliwne i aluminiowe, elementy do produkcji żywica na dach, tapicerka, w której zastosowano nową gąbkę o nazwie Dunlopillo (od Dunlopa, nazwy producenta plus Pillow, poduszka w języku angielskim), która w całości pokryła siedzenia i kokpit, stal i aluminium w nadwoziu, guma, rury i osłony przeciwpyłowe, prawie cały DS19 był produkowany w sercu Paryża.

01. 50 lat temu zakonczono produkcje Citroena DS model z 1956 roku Wiadomości

Niezwykłe zakrzywione szyby produkowane przez Saint-Gobain przy użyciu nowych technologii przybyły z zewnątrz (panoramiczne szyby przednie w jednym kawałku nigdy dotąd nie były widziane w Europie), niektóre elementy elektryczne, takie jak dynama i rozruszniki (produkowane przez SEV lub Paris-Rhône) i oczywiście opony, dostarczane przez Michelin, produkowano w Clermont-Ferrand.

Paryska fabryka zaczynała nieśmiało, od kilkuset sztuk miesięcznie, z biegiem lat stopniowo przyspieszając produkcję, aż osiągnęła blisko sto tysięcy DS rocznie, korzystając jednak także z innych fabryk zlokalizowanych zarówno we Francji, jak i w innych rejonach Europy oraz świata: DS był montowany w Republice Południowej Afryki, Wielkiej Brytanii, Belgii, a nawet Australii. Niektóre samochody były montowane w Jugosławii, inne w Argentynie i Meksyku.

03. 50 lat temu zakonczono produkcje Citroena DS Wiadomości

Z biegiem lat nawet produkcja poszczególnych części uległa decentralizacji, jak w przypadku części gumowych, których produkcję przeniesiono do Bretanii do zakładu Rennes-La Janais (tego samego, który powstał w celu produkcji AMI6), odlewni w Metz i wytwarzania innych komponentów w fabrykach przejętych przez Citroëna, jak np. dawna fabryka Simki w Poissy na przedmieściach Paryża.

W 1970 roku producent nabył ogromną działkę w pobliżu lotniska Le Bourget, w gminie Aulnay-sous-Bois ma północny wschód od Paryża, aby zbudować duży ośrodek przemysłowy, który w ciągu dekady zastąpił wchłonięty przez tkankę miejską obiekt przy Quai de Javel nad Sekwaną w Paryżu w związku z rozbudową miasta. Linię montażową mniej wyrafinowanego DS przeniesiono do Aulnay i uruchomiono w 1973 roku, podczas gdy bardziej złożone wersje pozostały w Javel do 24. kwietnia 1975 roku, kiedy z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Citroën DS 23 Pallas, z elektronicznym wtryskiem paliwa.

07. 50 lat temu zakonczono produkcje Citroena DS ostatni egzemplarz wyprodukowany w Javel Wiadomości

Ale to nie był taki całkowity koniec modelu. Produkcja DS Break była bowiem  kontynuowana w Aulnay jeszcze przez kolejny rok ze względu na duże zapotrzebowanie na ten konkretny model, który został również bardzo doceniony w wersji ambulans oraz ze względu na szybką dostawę ciężkich i delikatnych towarów.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën, Wikipedia

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

01. 50 lat temu zakonczono produkcje Citroena DS model z 1956 roku Wiadomości02. 50 lat temu zakonczono produkcje Citroena DS linia montazowa w Javel Wiadomości03. 50 lat temu zakonczono produkcje Citroena DS Wiadomości04. 50 lat temu zakonczono produkcje Citroena DS Wiadomości05. 50 lat temu zakonczono produkcje Citroena DS Wiadomości06. 50 lat temu zakonczono produkcje Citroena DS wnetrze modelu z 1974 roku Wiadomości07. 50 lat temu zakonczono produkcje Citroena DS ostatni egzemplarz wyprodukowany w Javel Wiadomości08. 50 lat temu zakonczono produkcje Citroena DS Citroen DS Break Wiadomości
4.3 3 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

citroen c3 aircross 9 Wiadomości

Stellantis zwiększa swój udział w rynku i zbiera ponad 1 mln zamówień

2025-05-22
Fiat Grande Panda 2025

Nowy Fiat Grande Panda otrzyma manualną skrzynię biegów. Cena pójdzie w dół

2025-05-22

Używany Citroën C4 II z dieslem. Przegląd najtańszych bezwypadkowych egzemplarzy z polskiego rynku wtórnego

2025-05-22

Od Xsary Picasso do Basalta. Citroën świętuje produkcję 1 miliona samochodów w Brazylii

2025-05-20
Tagi: CitroenDShistoria
Udostepnij139Tweet87Udostepnij24
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Fiat Pulse 2026

    Fiat Pulse 2026 zaprezentowany. Nowy wygląd i wyposażenie z panoramicznym dachem jako opcja

    2906 udostępnienia
    Udostepnij 1162 Tweet 727
  • Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

    1633 udostępnienia
    Udostepnij 653 Tweet 408
  • Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km

    1847 udostępnienia
    Udostepnij 739 Tweet 462
  • Używana Dacia Duster II z LPG. Najtańsze ogłoszenia od pierwszego właściciela

    1667 udostępnienia
    Udostepnij 667 Tweet 417

Testy samochodów

Nowa Dacia Duster Hybrid 140 2024
Testy

Test: Dacia Duster Hybrid 140, czyli oszczędna jazda z automatem. Czy to najlepsza wersja Dustera?

autor Małgorzata Kozikowska
2024-09-27
IMG 1434 1 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Poradnik: Używany Citroen C6 z silnikiem 2.7 lub 3.0 HDi – jaką wersję kupić?

autor Tomasz Nowicki
2016-05-17
0350 03 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 107 1.0 68 KM – mały niezawodny miejski samochód. Opinie, plusy, minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2006-10-06
peugeot 3008 I 2 0 hdi 150 km opinie 1 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 3008 I 2.0 HDi 150 KM 2009 – oszczędny SUV z mocnym silnikiem. Na Krym i z powrotem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2009-12-03
0634 01 Wiadomości
Testy

Test: Używany Peugeot 306 XN 1.4 75 KM – opinie, awaryjność, spalanie, wady i zalety.

autor Krzysztof Gregorczyk
2007-10-31

Najnowsze komentarze

  • Anonimowo - Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!
  • Mat - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Robert - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Pionier - Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

Zobacz też

Nowy Opel i DS trafią na linie montażowe fabryki we Włoszech. Dwa flagowce z napędem elektrycznym

Kanclerz Angela Merkel odwiedziła stoisko firmy Opel na targach IAA

Citroën zmienia epokę

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
2
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz