MOTOR okazał się trochę lepszy, niż AUTO ŚWIAT, bo pokazał na okładce chociaż jeden samochód francuski. Trochę w tle, ale jednak. To nowy Peugeot 508 w starciu z czterema rywalami – Alfą Romeo Giulią, Audi A5 Sportbackiem, Kią Stinger oraz Volkswagenem Arteonem. Kiedy zobaczyłem zestawienie aut w porównaniu od razu stwierdziłem: miejsce przedostatnie będzie najwyższym, na jakie Peugeot będzie się mógł tu wspiąć. A co przyniosła rzeczywistość?
MOTOR nr 08 (3426) z 18.II.2019
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 3,55 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C5 Aircross, C6, 206, 208, 307, 508, Avantime, Clio, Espace, Megane, Duster, Logan
Zdjęcie zrobione na oficjalnym stoisku Citroëna podczas targów Retromobile 2019 MOTOR pokazał na stronie 4. aktualnego wydania. To fotka instalacji złożonej z części i detali Citroënów przygotowana na stulecie marki. Jak wiecie, byliśmy na tegorocznym Retromobile i… to jeszcze nie koniec naszych relacji z tych targów. Ja po prostu na parę dni wyjeżdżałem, byłem w pewnym stopniu odsieciowany i nie zdążyłem się jeszcze podzielić z Wami wszystkimi materiałami. Ale wkrótce zobaczycie jeszcze wiele zdjęć ciekawych francuskich aut w naszych relacjach!
A ze wspomnianego wyjazdu też wkrótce pojawi się relacja, a potem test samochodu, którym miałem przyjemność podróżować.
Na stronie 9. MOTOR podał skrócony cennik limitowanej wersji Dacii Duster TechRoad.
Wyniki plebiscytu Auto Lider 2018 MOTOR opublikował na stronach 10-11. Wśród finalistów pojawiły się też samochody francuskie. W segmencie aut miejskich na trzeciej pozycji znalazł się Citroën C3, jedyne na podium interesujące auto ;-) Wygrała nijaka Škoda Fabia przed nudnym Volkswagenem Polo. W segmencie D na trzecim miejscu znalazł się Peugeot 508. W segmencie kompaktowych SUV-ów i crossoverów wszystkich rywali zdeklasował Citroën C5 Aircross! Drugie miejsce w klasyfikacji vanów zdobył Renault Espace. Trzecie miejsce w kategorii innowacji technicznej przypadło nowemu zawieszeniu Citroëna, a drugie w projekcie marketingowym programowi Peugeot Bez Barier, zaś trzecie – zmaganiom Dacia Duster Elf Cup.
O nowościach, które wkrótce pojawią się w segmencie aut miejskich, traktuje artykuł opublikowany na stronach 12-15. Wspomniano tam Opla Corsę (piszemy o tym, bo marka należy do Grupy PSA), Peugeota 208 oraz Renault Clio.
Wspomniane na początku porównanie pięciu aut segmentu D znajdziecie na stronach 16-23. Wygląda na to, że zostało zrobione przez MOTOR w Polsce, a nie przez Niemców z Bauera. To dobrze. Wyżej sobie cenimy testy przeprowadzone na rodzimych drogach.
508-ce zarzucono ciasnotę i pewne wpadki ergonomiczne. Wciąż narzeka się na obsługę klimatyzacji za pomocą dotykowego ekranu. Tak, to prawda, że na głównym ekranie nie zmienimy ustawień, ale wywołanie menu klimy odbywa się w dowolnym momencie, w którym wyświetlana jest temperatura. To naprawdę łatwe – nie ma konieczności wychodzenia z np. nawigacji i szukania klimy w menu, podmenu itd. Działajcie intuicyjnie, na pewno się uda! Fotele znakomicie podpierające ciało uznano za „obcisłe”. No przecież to jest paranoja. Gdyby takie nie były, to napisaliby, że kiepsko podpierają ciało w zakrętach!
Peugeot jest najlżejszy w porównaniu, więc chociaż ma najsłabszy w zestawieniu silnik, okazuje się wystarczająco dynamicznym autem. Jest też dobrze wyciszony. A w kwestii silników, to ciekawe, dlaczego nie wybrano jednostki 190-konnej w przypadku Arteona – dużo bardziej pasowałaby do zestawienia. Audi ma właśnie taki silnik. Kia ma 200 KM, Peugeot 180, a Alfa Romeo 210 KM. Cena Volkswagena byłaby niższa, a i pojedynek bardziej wyrównany.
A co do ceny – Peugeot z ceną na poziomie 181.900 zł okazał się autem najtańszym w porównaniu! Z ceną bazową (z tym samym silnikiem) wynoszącą 153.900 zł różnica w stosunku do rywali była jeszcze większa! A tyle osób tu wypisywało, jakaż to niby 508-ka jest droga.
A teraz najciekawsze – Peugeot przegrał jedynie z Volkswagenem! Uzbierał 211 punktów, o 9 mniej od Arteona i o 3 więcej od Alfy. Audi i Kia uciułały po 204 oczka i ex aequo zajęły czwarte miejsce. Nawet MOTOR doszedł do wniosku, że Nowe 508, to bardzo dobry samochód!
Peugeota 206 można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 37.
Jeśli potrzebujecie wzmocnić tylne zawieszenie, bo często obciążacie samochód, to MOTOR sprawdził, ile kosztują odpowiednie sprężyny do wybranych aut. Czasem bywają nawet tańsze od standardowych. Wśród przykładów pojawiły się Citroën Berlingo, Dacia Logan MCV pierwszej generacji, Peugeot 307 oraz Renault Megane II.
Na stronie 45. MOTOR wymienia Najlepsze kompakty wg ADAC. Pojawiają się wśród nich Dacia Logan pierwszej generacji (na zdjęciu wersja MCV) oraz druga generacja Renault Megane!
W dziale Używane MOTOR pokazuje samochody łatwo i trudno sprzedawalne na rynku wtórnym (strony 50-53). Wśród zaprezentowanych modeli pojawił się Citroën C6 – łatwo sprzedać najbogatsze i najmocniejsze wersje. Podkreślono stylizację i królewski komfort jazdy, po stronie wad wymieniono stan techniczny najtańszych ofert. W zestawieniu niełatwo zbywalnych samochodów umieszczono też Renault Avantime’a. Podkreślono wysoki komfort jazdy, przestronne wnętrze i oryginalny wygląd, zaś po stronie wad wpisano ograniczoną funkcjonalność. Szkoda, że nie wspomniano o wyjątkowości auta – wyprodukowano niewiele ponad 8,5 tys. egzemplarzy.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze