Renault Estafette był pierwszym modelem francuskiej marki z napędem na przód. Pojazd odznaczał się wszechstronnym, pakownym wnętrzem, które wykorzystywano na wszelkie możliwe sposoby. Produkcja Estafette trwała ponad 20 lat, łącznie powstało ponad pół mln egzemplarzy.
Sześćdziesiątka stuknęła w tym roku Renault Estafette, który jest jednym z najbardziej charakterystycznych modeli dostawczych w historii motoryzacji. Prace nad pojazdem rozpoczęły się we wczesnych latach 50 i ze względu na fakt, że pojazd dostawczy był wówczas towarem niezwykle poszukiwanym, wdrożenie do produkcji zostało przyspieszone. Dopóki model nie otrzymał prawdziwego imienia, istniał pod symbolem R213x. Estafette w języku polskim oznacza ni mniej, ni więcej, jak kurier, czy goniec. Pojazd, który trafił do produkcji w roku 1959 miał jednak znacznie więcej postaci niż sugerowała nazwa i właściwie nieskończoną liczbę zastosowań. Estafette produkowano jako furgonetkę, samochód kempingowy, minibus, a nawet pick-up. Służył nie tylko do transportu pasażerów i większych ładunków, ale także jako pojazd policji, straży pożarnej, służb medycznych, czy wojska. W roku 1968 został wykorzystany przez francuską żandarmerię podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Grenoble.
Renault Estafette jest pierwszym modelem marki z napędem na przednie koła i powstał kiedy powszechnie stosowany był jeszcze napęd na tył. Model posiadał niezależne zawieszenie oraz stosunkowo niewielki promień skrętu. Dostawczy model Renault mierzył niewiele ponad 4 m i w początkowych wersjach posiadał ładowność 600 kg. Pakowanie ułatwiały przesuwne lewe i prawe drzwi oraz całkowicie płaska podłoga.
Napęd pochodził od niewielkiego silnika benzynowego Ventoux o pojemności 845 cm3 i mocy 32 KM. Jednostka napędzała m.in. modele Renault 4CV oraz Renault Dauphine. W maju 1962 roku model otrzymał nowy silnik Renault „Sierra” o pojemności 1108 cm3 oraz mocy 45 KM. W roku 1968 zaprezentowano model napędzany jednostką o pojemności 1289 cm3, z kolei moc pojazdu wzrosła do 54 KM. Renault zwiększyło również ładowność Estafette do 1000 kilogramów.
W roku 1975 rozpoczął się montaż licencyjnej wersji modelu w Rumunii. Pojazd nosił nazwę Dacia D6. Renault Estafette znajdował się w produkcji ponad 20 lat. Montaż oficjalnie zakończono w 1980 roku, choć w fabryce w Meksyku trwała jeszcze do roku 1986. Łącznie powstało 533.000 egzemplarzy. Następcą modelu było Renault Trafic, które odbyło swój debiut w 1980 roku.
Renault Estafette serie:
- Pierwsza seria (1959-1962), silnik 845 cm3, 32 KM, ładowność 600 kg
- Druga seria (1962-1968), silnik 1108 cm3, 45 KM, ładowność 800 i 1000 kg
- Trzecia seria (1968-1980), silnik 1289 cm3, 54 KM, ładowność 800 i 1000 kg
Najnowsze komentarze