Nowa Skoda Fabia była do niedawna jednym z popularniejszych samochodów w Polsce. Z powodów dla mnie nie do końca zrozumiałych, bo jest to samochód, który trudno określić jakimś bardziej ekscytującym przymiotnikiem. Ot, takie jeździło. Jej cena zaczyna się od 44.900 złotych. Jednak od kilku miesięcy hitem sprzedaży w salonach staje się nowa Dacia Duster. Cena tego auta zaczyna się już od 41.900 złotych a modny kształt SUVa, nowe wnętrze i komfortowe zawieszenie zdobywają Dusterowi coraz więcej zwolenników.
Zarówno nowa Fabia jak i nowy Duster mają jedną wspólną cechę – są w zakresie cenowym, w którym wiele osób zastanawia się nad wyborem nowy kontra używany. Samochody z drugiej ręki mają swoje zalety, w tym największą utratę wartości już za sobą, ale z drugiej strony jeśli ktoś chce mieć tak zwany święty spokój i po prostu jeździć, to nowy samochód nie ma konkurencji.
Pod uwagę w tym porównaniu wziąłem najtańsze wersje z klimatyzacją, tak, aby porównanie było możliwe dla określonego zestawu cech. Czyli ma to być nowy samochód, koniecznie z radiem i klimatyzacją, z podstawowym silnikiem i bez żadnych dodatkowych „bajerów”. Uprzedzając też Wasze pytania i komentarze, są to samochody z różnych segmentów, ale łączy je podobny poziom cenowy a także popularność na rynku.
Duster vs Skoda – wygląd zewnętrzny
Nowa Skoda Fabia w wersji Active dostarczana jest w najtańszym fabrycznym kolorze niebieskim. Wszystkie pozostałe wymagają dopłaty. Dacia Duster jest tutaj bardziej tradycyjna i wzorem wielu innych producentów samochód otrzymujemy biały. W cenie otrzymujemy stalowe obręcze kół. Wygląd jest kwestią gustu, ale Duster wypada tu moim zdaniem dużo lepiej: jest masywny, ma świetne proporcje i ma swoją określoną stylistykę. Skoda przy nim wygląda trochę jak zlepek kilku różnych samochodów, dość przypadkowo złożonych.
Duże wrażenie robi rozmiar kół – Skoda oferuje 14″ natomiast w Dusterze dostajemy pełnoprawne 16″.
Różnice Duster – Skoda
Cecha |
Duster |
Skoda |
Nadwozie |
SUV |
hatchback |
Relingi |
Tak |
Nie |
Felgi |
Stalowe 16″ |
Stalowe 14″ |
Lakier standardowy |
Biały |
Niebieski |
Malowane zderzaki |
Nie |
Tak |
Wymiary zewnętrzne
Z uwagi na większe nadwozie Duster wygrywa porównanie pod każdym względem. Jest dłuższy o 30 centymetrów, szerszy o siedem, wyższy o 20 centymetrów a rozstaw osi ma również znacząco lepszy niż Skoda.
Cecha |
Duster |
Skoda Fabia |
Długość
|
4.341 mm |
3.997 mm
|
Szerokość
|
1.804 mm |
1.732 mm
|
Wysokość
|
1.693 mm |
1.482 mm
|
Rozstaw osi
|
2.673 mm |
2.455 mm
|
Bagażnik |
445 l |
330 l |
Nieco inaczej jest w przypadku Skody Fabii kombi
Cecha |
Duster |
Skoda Fabia kombi |
Długość
|
4.341 mm |
4.257 mm
|
Szerokość
|
1.804 mm |
1.732 mm
|
Wysokość
|
1.693 mm |
1.488 mm
|
Rozstaw osi
|
2.673 mm |
2.455 mm
|
Bagażnik |
445 l |
530 l |
Jak widać wnętrze Skody nadal skromne, ale za to mamy nieco większy bagażnik. W podstawowej wersji kombi jest też nieco mocniejszy silnik – 75 KM.
Duster vs Skoda – wnętrze
Oba samochody mają stonowane kolory wnętrza, ale Skoda jest tutaj wyraźnie bardziej przygnębiająca. Jedynym jasnym akcentem wnętrza w Fabii wydaje się być logo na kierownicy. W Dusterze, nawet w wersji Essential, znajdziemy zacniej więcej elementów ożywiających kabinę – są to wstawki na kierownicy, obwódki nawiewów czy wreszcie kolory na środkowej części kokpitu.
Projekt wnętrza jest kwestią gustu, ale znowu, oba samochody mają raczej klasyczne rozwiązania. Skoda, ze względu na rozstaw osi, oferuje znacznie mniej miejsca z tyłu. Wymaga też słonej dopłaty do radia, to ponad 1100 złotych za zwykłe radio z MP3 i USB. Duster w wersji Essential ma je w standardzie, wraz ze sterowaniem z kierownicy. Duster ma też fotel kierowcy regulowany na wysokość.
Jakość materiałów użytych do produkcji wnętrza jest podobna w obu autach.
Duster vs Skoda – silniki w wersji podstawowej
Nowa Dacia Duster w standardowej wersji daje 100-konny silnik 1.0 TCe nowej generacji. Jest to nowa, bardzo oszczędna jednostka o wysokiej kulturze pracy. Mimo ciężkiego nadwozia, przyspieszenie wynosi 12,8 sekundy do setki.
https://www.youtube.com/watch?v=dQ83AlF5BDk
Nowa Skoda Fabia proponuje w wersji podstawowej trzycylindrowy hałaśliwy i wibrujący silnik 1.0 MPI o mocy 60 KM. Przyspieszenie to blisko 16,5 sekundy do setki. Fabia Kombi ma nieco mocniejszy silnik – 75 KM.
Oba samochody mają pięciobiegową skrzynię, w dzisiejszych czasach trochę archaizm.
Gwarancja
Dacia Duster objęta jest standardowo trzyletnią gwarancją, w przypadku Skody są to dwa lata, natomiast trzy lata na powłokę lakierniczą. Obie marki umożliwiają zakup dodatkowych pakietów i ochrony.
Duster vs Skoda – cena
Dacia Duster vs Skoda Fabia
Duster |
Skoda Fabia |
różnica |
|
Cena |
52.900 zł |
45.950 zł |
6.950 zł |
Dacia Duster vs Skoda Fabia kombi
Duster |
Skoda Fabia kombi |
różnica |
|
Cena |
52.900 zł |
52.950 zł |
– 50 zł |
(aktualizacja cen 26.11.2019)
Skoda Fabia w podstawowej wersji z radiem jest tańsza od Dustera o 6950 złotych a wersji kombi różnica jest … 50 złotych na korzyść Dustera. Czy warto dopłacić do większego, bardziej komfortowego auta? Na to pytanie musi odpowiedzieć sobie kupujący. Moim zdaniem – zdecydowanie tak. Za te pieniądze dostajemy większy samochód o modnym kształcie, świetnie wyglądający, o bardzo dobrych właściwościach jezdnych, z nowoczesnym silnikiem, wygodnym i komfortowym jak na tą klasę wnętrzu.
Różnica między tymi autami nie polega tylko na wymiarach, ale też na odczuwaniu drogi – Duster zapewnia zdecydowanie przyjemniejsze pokonywanie przestrzeni a wyższa pozycja za kierownicą też ma swoje istotne plusy.
Ceny detaliczne z dnia 3.11.2019, nie uwzględniają upustów, rabatów i akcji promocyjnych. Zdjęcia pochodzą z oficjalnych stron producentów.
Najnowsze komentarze