Okładka podwójnego wydania tygodnika MOTOR zachęca miłośników francuskiej motoryzacji przynajmniej do zajrzenia do środka, a może nawet do zakupu pisma. Widać na niej – i to w górnej połowie! – Renault Megane Grandcoupe, a niżej jeszcze trzy Alpine! Sprawdźmy, czy warto kupić MOTOR, zanim się zdezaktualizuje.
MOTOR nr 21-22 (3544-3545) z 24.V.2021
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 64 (z okładką)
Cena: 2,99 zł
Koszt 1 strony: niemal 4,7 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 2CV, Ami 6, Berlingo, C3, C3 Aircross, C4, 9 Crossback, 207, 208, 208 PSE, 2008, 306, 308, 4CV, Captur, Clio, Fluence, Kadjar, Kangoo, Kangoo Z.E., Megane, R5, Scenic, Trafic, Twingo, A106, A108, A110, A310, A610, GTA, SUV Alpine, Bigster, Dokker, Duster, Sandero, Astra, Grandland, Mokka
I właśnie od Alpine zaczynamy. Na stronach 4-7 MOTOR prezentuje nie tylko modele planowane przez francuską markę, ale i wiele legendarnych modeli produkowanych przez Renault w XX wieku. Piszą tu, że pojawić się może hot hatch, SUV jest praktycznie przesądzony, a następcą A110 ma być elektryczne coupe powstające we współpracy z brytyjskim Lotusem. Przypomniano Renault 5, wspomniano też planowany model o tej samej nazwie, pokazano legendarne A106, A108, A110, A310, A610 i GTA. Pojawiła się też wzmianka o Renault 4CV, którym Jean Redele wygrał Mille Miglia 69 lat temu. Wkrótce auta „alpejskiej” marki będą wyłącznie elektryczne, przejęły też już dział sportowy Renault oraz jego zespół w F1.
Logotypy Citroëna, Peugeota, Renault, Dacii i Opla pojawiły się w rankingu dealerów w Polsce opublikowanym na stronie 8.
W dziale Przyszłe premiery na stronie 10. wspomniano m.in. Peugeota 208 PSE, DS 9 Crossbacka, Dacię Bigster, Opla Astrę i Grandlanda oraz Renault Kadjara.
Na tej samej stronie zaprezentowano prototyp elektrycznego kombivana Mercedesa bazującego na Renault Kangoo Z.E.
Strona 11. przynosi zestawienie dziesięciu najczęściej kupowanych aut osobowych w Polsce w ciągu pierwszych czterech miesięcy br. Na czwartym miejscu plasuje się Dacia Duster z wynikiem 4.343 egzemplarzy.
Obok pojawiły się ceny poliftingowego Citroëna C3 Aircross.
Kompaktowy sedan? Dla większości z nas nie jest to auto pierwszego wyboru, ale są klienci zainteresowani takimi samochodami. Oferta nie jest może bardzo bogata, ale kilku graczy na rynku jest i MOTOR porównał cztery takie auta na stronach 12-18. W szranki stanęły Ford Focus Sedan, Hyundai Elantra, Mazda 3 Sedan oraz Renault Megane Grandcoupe. Wszystkie te samochody napędzane są benzynowymi silnikami o mocy z przedziału 123-150 KM. Ford ma litrowy silnik trzycylindrowy, reszta stawki korzysta z jednostek czterocylindrowych o pojemności 1.3-2.0. Czy wolnossąca jednostka Mazdy generująca aż 150 KM okaże się ciekawą alternatywą dla 123-konnego Hyundaia i 140-konnej Meganki?
Co ciekawe, MOTOR wspomina nawet Peugeota 306, który był ostatnim europejskim sedanem francuskiej marki i został wycofany już w roku 2002. Nie ma już także Astry z tym typem nadwozia. Polska jest zresztą jednym z krajów, w których kompaktowe sedany są jeszcze stosunkowo licznie reprezentowane. Na przykład Megane Grandcoupe nie oferuje się nawet we Francji! Przy okazji MOTOR przypomniał poprzednie generacje, w tym Fluence, które miało osobną nazwę.
Megane Grandcoupe okazuje się najkrótszym samochodem w porównaniu, ale i tak ma 4.632 mm długości, a to kawałek auta. MOTOR chwali dbałość o szczegóły, wyposażenie, materiały wykończeniowe, nieźle wypada także przestronność i pojemność bagażnika. Silnik 1.3 TCe wprawdzie pracuje – zdaniem Autora – trochę za głośno, ale okazuje się oszczędny, choć w teście spalił najwięcej. Różnice do rywali są jednak minimalne, pomijalne wręcz. W zamian jednostka ta oferuje bardzo dobre osiągi i najlepszą w porównaniu reakcję na gaz. Niezbyt spodobała się za to praca skrzyni automatycznej, która czasem okazuje się trochę ospała. Auto dobrze się prowadzi, a przechyły nadwozia w zakrętach pozostają w normie. Za to komfort uznano za ponadprzeciętny, choć zawieszenie podobno dudni. Skuteczność hamulców dobrze byłoby poprawić. Pewne elementy wyposażenia wymagają dopłaty, o ile dla kogoś okażą się niezbędne.
Niestety Meganka nie brylowała w punktach. Zwyciężył Ford z dorobkiem 197 oczek, o 2 punkty pokonując Hyundaia. Renault musiało się zadowolić 191 oczkami i trzecią pozycją, ale pokonało o 3 punkty Mazdę.
W teście nawigacji (strony 32-35) wykorzystano m.in. Opla Mokkę oraz Toyotę ProAce (bliźniaka Citroëna Berlingo i Peugeota Riftera).
Na stronach 38-41 MOTOR opublikował ranking awaryjności ADAC za rok 2021. Pojawiły się w nim także interesujące nas modele samochodów:
– Citroëny Berlingo, C3,
– Dacie Dokker, Duster, Sandero,
– Peugeoty 207, 208, 2008, 308
– Renault Captur, Clio, Kadjar, Kangoo, Megane, Scenic, Trafic, Twingo.
Niestety wielu aut francuskich w ogóle nie wspomniano. Dlaczego?
Opla, Peugeot i Renault wspomniano krótko w podsumowaniu sprzedaży aut używanych sieci Das WeltAuto.
Na tej samej stronie pojawiła się wzmianka o bardzo dobrym silniku Renault 2.0 16v (oznaczenie kodowe: F4 i F4Rt).
W dziale MOTOR Retro przypomniano Citroëna Ami 6, a w notatce pojawiło się odniesienie do legendarnego 2CV, a także do… dzisiejszego C4.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze