„Motor” nr 24 (2817) z 11.VI.2007
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,80zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 3,2 grosza
Warto kupić: można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakim modelom poświęcono miejsce: Berlingo, Pluriel, Xantia, 207 SW, 308, Egeus, Koleos, Laguna, sportowe
Pierwsze wzmianki wzbudzające nasze zainteresowanie pojawiły się na stronie 5. Pierwszą jest publikacja w dziale ”Motor” z myszką i dotyczy informacji sprzed 15 lat, kiedy to Peugeot rozpoczął współpracę z lubelską Fabryką Samochodów Ciężarowych. W efekcie w zakładzie przy ul. Mełgiewskiej rozpoczęto później montaż Peugeotów 405. Niestety produkcja nie była specjalnie liczna :-(
Druga informacja dotyczy czasów jeszcze starszych. Chodzi o amerykańską tancerkę Isadorę Duncan, której tragiczne losy związane były z samochodami francuskimi. Najpierw (w 1913 roku) w nieszczęśliwym wypadku zginęły w samochodzie Renault dzieci artystki, a po 14 latach ona sama uległa wypadkowi w aucie marki Amilcar – szprychowe koło pociągnęło długi szal tancerki, wskutek czego amerykańska gwiazda wypadła z samochodu i wskutek obrażeń będących efektem ciągnięcia ciała kobiety – Isadora zmarła.
Ładną modelkę możecie obejrzeć w artykule opisującym BMW 335i na stronach 6-8. To wprawdzie nie jest auto francuskie, ale że dziewczyna ładna i zgrabna, więc… ;-)
Kolejne informacje mogące Was zainteresować znajdziecie dopiero na stronie 41. W Poradach eksperta dwa artykuły związane z Citroënami. Pierwszy dotyczy „Berlingo z silnikiem 1.9 HDi”. To cytat. Osobiście nie przypominam sobie, by Citroën oferował jakikolwiek samochód z silnikiem 1.9 HDi… Czytelnik „Motoru” pyta o zapychanie się katalizatora w takim silniku, a dziennikarze oczywiście nie zwracają uwagi na ewidentną bzdurę w pytaniu. Może i słusznie, że skupiają się na rozwiązaniu problemu, ale wypadałoby jednak wiedzieć – wszak to tygodnik o legendarnych korzeniach. Obawiam się jednak, że aktualny poziom nie dorównuje starym numerom…
Drugi problem dotyczy zegarów w Xantii 1.8 16v. Czytelnik ma problem, bo zegary czasem pozostają nieruchome, albo po prostu umierają w trakcie jazdy. „Motor” sugeruje wymianę całego zespołu wskaźników twierdząc, że to element niedrogi. Cóż – słusznie, ale znowu wpadka techniczna – omawia się auto benzynowe, a pokazuje zegary z diesla… Nie macie odpowiedniej fotki? Napiszcie – zrobię i Wam wyślę. Gratis! ;-)
Chcecie zrobić dziecku przyjemność? Wprawdzie już po Dniu Dziecka, ale przecież prezenty można robić i bez okazji! Na stronie 43. „Motor” podpowiada pewien sposób. Za 579 zł możecie kupić miniaturkę Citroëna C3 Pluriel (na pedały, żeby nie napisać, że za napęd odpowiada Tinky Winky…). Notatkę zilustrowano fotką prawdziwego Pluriela i zabawki przed nim. Może by tak kupić takie autko córce?…
Opis wypadku zamieszczony na stronie 45. również może Was zainteresować i to nie tylko dlatego, że poszkodowanym był właściciel Laguny, ale raczej z powodu całej sytuacji. Otóż na parkingu kierowca Renaulta zamierzał usunąć jakąś usterkę, zasiadł więc przy otwartych drzwiach po stronie pasażera wystawiając na zewnątrz nogę i rozpoczął dłubanie przy kolumnie kierownicy. I na te otwarte drzwi najechał pierdołowaty kierowca Nexii, który nie tylko nie zauważył otwartych drzwi samochodu i wystającej nogi, ale wręcz uznał, że parking nie jest miejscem napraw samochodów, więc nie poczuwał się do winy za spowodowanie wypadku. Wypadku, bo właściciel Laguny doznał skomplikowanego złamania nogi, w efekcie czego stracił przytomność! Po wyzdrowieniu będzie miał tą nogę o 2 cm krótszą! A ta łajza z Nexii po prostu powiedziała, że otwarte drzwi utrudniały mu manewr! Czyli co – widział je? A mimo to postanowił je zniszczyć cofając? Niektórym powinno się odbierać prawa jazdy, jeśli ktoś już popełnił błąd i im je wydał…
Relacja z Rajdu Akropolu, a więc i wzmianki o Sebastienie Loebie i Citroënie C4 WRC, znajdziecie na stronie 47.
Miłośnicy Peugeotów powinni zajrzeć na strony 50-51. Na pierwszej z nich zamieszczono opis i pierwsze fotki Peugeota 207 SW. Artykuł zaczyna się stwierdzeniem, że 207ka jest w tej chwili najpopularniejszym samochodem w Europie. Redaktor Wojciechowicz opisuje rozwiązania stylistyczne, nieodmiennie porównując 207kę SW do Fabbi kombi, ale to nic dziwnego – Škoda jest w Polsce w zasadzie jedynym konkurentem dla tej wersji Peugeota.
Na kolejnej stronie oficjalne zdjęcia Peugeota 308, które i my już parę razy pokazaliśmy. Artykuł jest przepełniony raczej spekulacjami na temat przyszłości i przypominaniem niezbyt chlubnej przeszłości części modeli gamy 307, ale w swojej wymowie liczy na poprawę sytuacji francuskiego producenta w klasie aut kompaktowych. My liczymy na to samo…
Nowej Lagunie poświęcono dwie strony (52-53). To i tak za mało, tym bardziej, że większość tego miejsca zajmują zdjęcia, zaś tekstu jest niewiele, niemniej jednak i tak warto tam zajrzeć. Tym bardziej, że artykuł jest w gruncie rzeczy pozytywnie nastawiony do nowej klasy średniej spod znaku rombu…
Przy okazji omawiania Laguny zaprezentowano dwa SUVy, jakimi w ostatnim czasie chwalił się francuski koncern. To oczywiście Egeus (pokazany także podczas warszawskiego Roadshow) oraz Koleos, którego mieliśmy przyjemność oglądać podczas Salonu Samochodowego w Genewie.
I to już koniec informacji związanych z samochodami francuskimi w tym numerze „Motoru”. Na następny numer tygodnik zapowiada porównanie Citroëna C6 z Chryslerem 300C. Poczytamy…
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze