Peugeot 308 z benzynowym silnikiem 130 KM i automatyczną skrzynią biegów EAT8 to bardzo nowoczesny, oszczędny a przy tym świetnie wyglądający samochód. Jak sprawdza się w roli rodzinnego kombi?
Jaki samochód wybrać dla rodziny? Co z dużym bagażnikiem a przy tym nowoczesne, ładne i z najnowszym systemem multimedialnym? 308 to mocny kandydat.
Nowoczesny 308 kontra stary Golf i nudna Corolla
Peugeot projektuje dzisiaj najprawdopodobniej najładniejsze samochody w swojej klasie. 308 nie jest wyjątkiem. Delikatne zmiany w proporcjach nadwozia w tym wydłużona maska, zupełnie nowe linie, mocniejsze przetłoczenia w bokach drzwi, charakterystyczne kły z przodu i mocne pazury w lampach z tyłu. Auto z zewnątrz wygląda rewelacyjnie i w tym segmencie trudno byłoby szukać dla niego konkurenta. Volkswagen Golf wydaje się przy nim stary, Toyota Corolla nudna a z niektórych stron wręcz brzydka a Kia Ceed co najmniej półtorej generacji gorzej.
Ludzie się za nim oglądają
To wszystko powoduje, że za Peugeotem 308 SW ludzie na ulicy się oglądają. Kombi, praktyczne rodzinne a do tego ładne – tak wygląda właśnie najnowszy Peugeot. Z tego względu zdecydowanie warto wpisać 308 na listę swoich zainteresowań i jechać do salonu go obejrzeć, pojechać na jazdę próbną. Nie raz i nie dwa można usłyszeć, że Peugeot jest dzisiaj liderem jeśli chodzi o wygląd.
Genialny środek
Nie inaczej jest w środku. Peugeot zrobił olbrzymi postęp i mamy tutaj do czynienia i z wysokiej jakości materiałami i świetnym, spójnym designem. Znowu, odwołując się do konkurencji, są firmy, które składają samochody jakby z różnych elementów i części nie pasujących do siebie. W przypadku Peugeot mamy zaprojektowane od początku do końca wnętrze, które jest bardzo przyjemne dla oka, przyjemnie tu przebywać. I naprawdę nic dziwnego, że marka odnosi takie sukcesy w Europie Zachodniej, w tej klasie nic lepszego znaleźć, pod względem wnętrza, się po prostu nie da.
Duży samochód w klasie kompaktowej
Peugeot 308 SW ma 4636 mm długości, 2062 mm szerokości (z lusterkami), 1442 mm wysokości a z testowanym silnikiem 1.2 130 KM waży 1345 kg, co pozwala mu rozpędzić się do setki w 9,7 sekundy. Auto oferuje w środku sporo miejsca, ma też wyjątkowo przestronny bagażnik. Do dyspozycji rodziców są dwa mocowania IsoFix na tylnej kanapie, służące do wygodnego mocowania fotelików dziecięcych. Chociaż przy małych dzieciach miejsca nigdy dość a zapobiegliwe mamy potrafią zapakować pod sufit nawet kombivana, to 308 SW w roli nowoczesnego auta rodzinnego sprawdza się dobrze. Duży, 608-litrowy bagażnik ma podłogę z regulacją wysokości (FlexFloor), można mieć też siatkę oddzielającą przedział bagażnika w razie potrzeby. Dostęp z tyłu jest ułatwiony dzięki wysoko podnoszącej się klapie.
Mała turbo-benzyna się sprawdza. I to nawet bardzo
Wiele osób zastanawia się jak wygląda jazda ze 130-konnym silnikiem benzynowym. Chciałbym się tutaj na chwilę zatrzymać i odpowiedzieć na popularne mity, które rozpowszechniają osoby najwyraźniej nie mające do czynienia z takim napędem. Silnik 1.2 PureTech o mocy 130 KM ma charakterystykę pracy zbliżoną do diesla. Maksymalny moment obrotowy, wynoszący 230 Nm osiąga on już przy 1750 obrotów – samo to sprawia, że przy tak aerodynamicznym nadwoziu jakie ma 308 SW, jeździ się przyjemnie i dynamicznie, bo silnik nie musi się wkręcać wysoko by mieć moc. Skrzynia EAT8, która z nim współpracuje, utrzymuje go najczęściej w zakresie około 2000 obrotów. Wyjątkiem jest bardzo szybka jazda autostradą (zdecydowanie powyżej prędkości obowiązujących w Polsce).
Jeśli więc ktoś się śmieje z pojemności jak kosiarka i twierdzi, że tym autem nie da się z tego powodu jeździć, to po prostu się myli. Da się jak najbardziej! Jest to jazda zarówno stosunkowo dynamiczna jak i bezpieczna a przy tym można osiągnąć niewielkie zużycie paliwa, fabryczne 5,9 litra na 100 kilometrów jest zupełnie realne.
Krytycy małych turbo-benzyn podnoszą jeszcze argument 3 cylindrów, twierdząc, że ten silnik bardziej wpada w wibracje niż czterocylindrowy. Na pewno czuć go bardziej, szczególnie podczas uruchamiania czy na wolnym biegu, że to trzy cylindry. Ale są to odczucia dość subtelne oraz indywidualne. Wiele osób tego nawet nie zauważy. Trudno mi się też zgodzić z krytykowaniem dźwięku tej jednostki – mi się on po prostu podoba, bo nawiązuje w pewien sposób do znacznie większych benzynowych V6.
Duże przebiegi? Kup diesla
Co nie znaczy, że jest to silnik idealny, bo o ile sprawdzi się w mieście i na trasie, to już na przykład, jeśli Wasz Peugeot 308 SW ma codziennie jeździć w bardzo długie trasy to znacznie lepszy będzie 1.5 blueHDi 130 KM, zarówno ze względu na niższe spalanie jak i trwałość. Jednostki benzynowe 1.2 130 KM mają według producenta 240 tysięcy przebiegu do naprawy głównej – taką informację otrzymaliśmy swego czasu w fabryce. Warto też zwrócić uwagę, że wcześniej producent miał problemy z paskami rozrządu, które w kąpieli olejowej rozpuszczały się i potrafiły zapchać układ olejowy.
Peugeot 308 SW to udane kombi, które będzie długo cieszyć oko swoich nowoczesnym designem oraz znakomitym wnętrzem. I właśnie do wnętrza jeszcze na chwilę chciałbym wrócić. Warto bowiem zwrócić uwagę na kilka cech, które trudno znaleźć u konkurencji.
Po pierwsze i-cockpit ze znakomitym wyświetlaczem 3D. Tak, Peugeot 308 SW ma trójwymiarowe zegary i chociaż dla wielu osób może być to po prostu gadżet, to mi pomysł, aby wyświetlać mapy i zegary w trzech wymiarach po prostu się podoba! I-cockpit oznacza też, że spłaszczona kierownica znajduje się pod zegarami, co dodaje wnętrzu sportowego wyglądu a przesiadka do zwykłego samochodu jest trudna, bo tam są takie wielkie te kierownice…
Po drugie, jeśli zamawiacie 308 SW, to warto pokusić się o wzięcie foteli z masażem. Jest znakomity! Osiem niezależnych punktów masuje plecy kierowcy i pasażera bardzo skutecznie a ilość programów zwiększono w stosunku do poprzednich modeli.
Po trzecie, Peugeot 308 SW ma jednego z najlepszych asystentów pasa ruchu na rynku. Działa subtelnie, nie szarpie kierownicą, płynnie przyspiesza i zwalnia a jego obsługa jest wręcz trywialna. Odciąża kierowcę podczas jazdy.
System multimedialny działa bardzo płynnie, ilość opcji jest bardzo duża, ale logicznie podana, łatwo się w tym wszystkim zorientować. Jakość grafiki, map i kamer 360 stoi na wysokim poziomie. Możliwości personalizacji menu też ułatwiają życie, chociaż ten cały elektroniczny raj nie spodoba się miłośników pokręteł i przycisków fizycznych.
Zobacz: Samochody Peugeot dostępne od ręki
Podsumowanie
Peugeot 308 SW jest solidnie wykonanym, oszczędnym i przestronnym autem, które sprawdzi się w charakterze samochodu dla rodziny lub do firmy. W kilku obszarach Peugeot wyprzedził konkurencję i dlatego warto pomyśleć o jego zakupie. Jak każde auto ma swoje wady, ale zalet jest znacznie więcej.
Cena 308 SW zaczyna się od 108.300 zł. Skonfiguruj swojego Peugeot 308 SW teraz.
Dziękujemy firmie Peugeot Polska za udostępnienie auta do testu.
Najnowsze komentarze