Czytelnicy AUTO BILD KLASSIK wybierają legendarne klasyczne samochody z lat 60. jako zwycięzcę w kategorii „Kabriolety i roadstery” jako „Złotego Klasyka Roku 2022” . Design Pininfariny sprawia, że Alfa Romeo Giulia Spider jest jednym z najpiękniejszych włoskich roadsterów wszechczasów. Historyczne i aktualne modele Alfy Romeo wielokrotnie wygrywały w konkursie czytelników AUTO BILD KLASSIK.
Chyba żaden inny kabriolet nie odzwierciedla tak doskonale włoskiego stylu życia lat 60. jak Alfa Romeo Giulia Spider. Czytelnicy AUTO BILD KLASSIK są tego samego zdania i uznali elegancki dwumiejscowy samochód za „Złotego Klasyka Roku 2022” w kategorii „Kabriolety i roadstery”*.
AUTO BILD KLASSIK zaproponował czytelnikom do wyboru łącznie 50 vintage i youngtimerów w pięciu kategoriach, które w 2022 roku obchodzą swoje okrągłe urodziny. Najwięcej głosów w kategorii „Kabriolety i Roadstery” zdobyła Alfa Romeo Giulia Spider, która uplasowała się na pierwszym miejscu i zostawiła w pokonanym polu dwóch silnych konkurentów z Wielkiej Brytanii i USA.
„Jako marka z długą historią, Alfa Romeo jest szczególnie popularna wśród niemieckich fanów klasycznych samochodów. Jesteśmy dumni, że po raz kolejny otrzymaliśmy trofeum dla Alfy Romeo Giulia Spider w konkursie czytelników AUTO BILD KLASSIK. To wspaniały prezent na 60. urodziny dla tego modelu, który uważam za jeden z najpiękniejszych włoskich roadsterów wszechczasów” – skomentował Niccolò Biagioli, Brand Country Director Alfa Romeo.
Historyczne i aktualne modele Alfy Romeo regularnie znajdują się wśród zwycięzców w plebiscytach AUTO BILD KLASSIK. W przeszłości czytelnicy uznali Alfę Romeo Spider z 1966 roku „Klasykiem roku” oraz Alfę Romeo Giulię, która była produkowana od 2016 roku, za „Klasyka przyszłości”. Podobnego zdania byli respondenci brytyjskiego Autocar.
Alfa Romeo Giulia Spider (1962)
Fani włoskich roadsterów mogą podziękować Hoffmanowi za model Alfa Romeo Giulia Spider Max. Jako jeden z największych amerykańskich importerów europejskich samochodów, rodowity Austriak miał duży wpływ na politykę modelową marek, za które odpowiadał w latach 50. Hoffman chciał od Alfy Romeo małego, zwrotnego roadstera na słoneczne stany Kalifornia i Floryda. Nie można pozostawić tego rynku brytyjskim producentom, argumentował Hoffman i zamówił w trybie doraźnym kontyngent startowy 600 pojazdów, aby to potwierdzić.
Alfa Romeo została przekonana. Zaprezentowany krótko wcześniej model Giulietty stanowił podstawę techniczną projektu. W przypadku nadwozia zdecydowano się na projekt studia projektowego Pininfarina. Alfa Romeo Giulietta Spider została zaprezentowana na Salonie Samochodowym w Paryżu oraz na IAA we Frankfurcie jesienią 1955 roku. Ogromny odzew szybko pokazał, że Hoffman nie tylko trzymał rękę na pulsie w USA. Do 1962 roku wyprodukowano około 17.000 egzemplarzy Giulietty Spider, wszystkie z czterocylindrowymi silnikami o pojemności 1.3 litra.
W 1962 roku całkowicie przeprojektowany model Giulia zastąpił Giuliettę, ale początkowo tylko w wersji sedan. Spider był nadal budowany z nazwą zaadaptowaną z Giulietty na Giulię i z w dużej mierze identyczną technologią. Największą zmianą była czterocylindrowa Giulia z silnikiem o pojemności 1.6 litra, która była teraz używana jako napęd auta. Wybrzuszenie na masce daje nieco wyższemu silnikowi więcej miejsca, a także optymalizuje przepływ powietrza chłodzącego. Jest to charakterystyczny wyróżnik modeli Giulietta Spider i Giulia Spider.
Bazując na poprzedniku, który ma mniejszą o 300 centymetrów sześciennych pojemność skokową silnika, napęd Giulii jest również ucieleśnieniem technologii wyścigowej w jej najczystszej postaci. Blok i głowica cylindrów wykonane są z aluminium. Za sterowanie zaworami odpowiadają dwa górne wałki rozrządu, a komory spalania mają półkulisty kształt. Oprócz standardowej wersji o mocy 92 KM dostępna jest również Alfa Romeo Giulia Spider Veloce o mocy 112 KM. W obu wersjach wysokoobrotowy czterocylindrowy silnik przekonuje mocnym dźwiękiem typowym dla tej marki.
Podwozie również świadczy o wyścigowych genach roadstera. Przednia oś jest prowadzona przez podwójne trójkątne wahacze, kolumny resorujące i stabilizator. Na sztywnej tylnej osi zastosowano wahacze wzdłużne i centralny trójkąt reakcyjny – wahacz o specjalnej trójramiennej konstrukcji stosowany w przypadku sztywnych tylnych mostów.
W latach 1962-1965 Alfa Romeo i Pininfarina wyprodukowały łącznie około 10.300 egzemplarzy modelu Giulia Spider. Następca, w którym zrezygnowano z nazwy Giulia, nadal wzbudzał sensację – była to Alfa Romeo Spider, samochód, który był również niepowtarzalny dzięki okrągłemu tyłowi nadwozia.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Alfa Romeo / Stellantis
Najnowsze komentarze