Duster, Jogger, Sandero Stepway oraz inne modele Dacii odnoszą duże sukcesy na rynku. To między innymi dzięki rosnącemu zainteresowaniu klientów samochodami z silnikami zasilanymi LPG marka odniosła potrójny sukces.
Pomimo pewnej ospałości rynku motoryzacyjnego, na który nadal wpływają kryzys COVID-19, kryzys dostaw elektroniki i kryzys logistyczny, Dacia zdołała osiągnąć łączną sprzedaż na poziomie 573.800 sztuk, co oznacza wzrost o 6,8% w porównaniu z rokiem 2021. Rok 2022 to także ważny kamień milowy dla Dacii, która łącznie, od 2004 roku przekroczyła symboliczny próg 8 milionów sprzedanych pojazdów.
Zobacz: Testy, pomiary, spalanie i opinie na temat samochodów Dacia
Wyniki sprzedaży marki potwierdzają trafność jej pozycjonowania opartego na najwyższym stosunku ceny do jakości i możliwości. Jest to szczególnie widoczne w sukcesie jej nowego asortymentu wśród klientów prywatnych. W 2022 roku Dacia osiągnęła rekordowy udział w rynku samochodów osobowych w Europie na poziomie 7,6% (6,2% w 2021 roku), umacniając swoje miejsce na europejskim podium drugi rok z rzędu. Dacia odnotowała również rekordowe udziały w rynku europejskim w segmencie PC+LCV* na poziomie 3,7%, co oznacza wzrost o 0,5 punktu procentowego w stosunku do roku 2021, oraz w segmencie PC* na poziomie 4,2%, co oznacza wzrost o 0,7 punktu procentowego w stosunku do roku 2021.
Oprócz utrzymania pozycji lidera w Maroku, Dacia umocniła swoje pozycje w Europie, odnotowując wzrost wolumenu samochodów osobowych o 15,4% na rynku, który zmniejszył się o 4%.
We Francji, największym rynku Dacii, marka zarejestrowała w 2022 roku 130.800 samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 4,5% w porównaniu z rokiem 2021, na rynku o spadku 7,8%. Wyniki te przekładają się na wzrost udziału w rynku o jeden punkt do 8,6%, co stawia markę na trzecim miejscu podium samochodów osobowych po raz pierwszy w jej historii. W kanale detalicznym Dacia odnotowała 15,8% udział w rynku, co oznacza wzrost o 1,3 punktu, co oznacza, że w 2022 roku jeden na sześciu klientów detalicznych wybrał Dacię.
Zobacz: Nowe samochody Dacia z LPG
W Niemczech, gdzie rynek zdominowany jest przez ofertę z segmentu C, Dacia odnotowała najlepsze wyniki sprzedaży w 2022 roku, notując 50% wzrost wolumenu do 60.300 sztuk oraz udział w rynku, który po raz pierwszy w swojej historii przekroczył 2% na rynku samochodów osobowych i 5% na rynku odbiorców indywidualnych w segmencie aut osobowych. Dacia wyprzedziła tym samym kilka marek o ugruntowanej pozycji na tym rynku i zajmuje obecnie szóste miejsce pod względem sprzedaży komputerów PC klientom indywidualnym.
Dacia rośnie również we Włoszech – sprzedaż 67.300 sztuk aut osobowych, co oznacza wzrost o 9,2% w stosunku do roku 2021, na rynku, który odnotował spadek o 9,7%. Przy poziomie 5,1% udział w rynku samochodów osobowych wzrósł o 0,9 punktu procentowego w porównaniu z rokiem 2021. Włochy to rynek m.in. na auta z instalacją LPG. Dacia jest tu czwartą co do wielkości marką w kanale detalicznym, zyskując jedno miejsce w rankingu w porównaniu z rokiem 2021, z udziałem w rynku na poziomie 8,3%, co oznacza wzrost o 2 punkty w porównaniu z rokiem 2021.
W Hiszpanii Dacia odnotowała 37.800 sztuk sprzedaży samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 2,7% w stosunku do roku 2021 na rynku o spadku 5,3%. Przy 4,7% udział w rynku samochodów osobowych jest wyższy o 0,4 punktu procentowego w stosunku do roku 2021. W kanale detalicznym Dacia potwierdziła swoje 4. miejsce w rankingu sprzedaży dla klientów indywidualnych, z udziałem w rynku na poziomie 8,1%, co oznacza wzrost o 0,6 punktu procentowego w stosunku do roku 2021.
W Wielkiej Brytanii Dacia odnotowała wzrost wielkości sprzedaży o 55% w porównaniu z rokiem 2021 na rynku o spadku 2%. W kanale detalicznym udział marki w rynku wzrósł z 2% w 2021 roku do 3,1%, plasując Dacię na 13 miejscu (wzrost o 5 miejsc).
Inne kraje mocno przyczynią się do wyników Dacii w 2022 roku. Szczególnie w Rumunii, gdzie marka przekroczyła 30% rynku samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 2 punkty w stosunku do roku 2021. W Portugalii i Belgii Dacia jest marką numer jeden w kanale sprzedaży prywatnej.
W Europie Wschodniej kraje bałtyckie, Słowacja i Czechy odnotowały wzrost sprzedaży samochodów osobowych o ponad 30%. W Turcji sprzedaż samochodów osobowych wzrosła o 30% przy udziale w rynku wynoszącym ponad 6 punktów, co oznacza wzrost o 1,1 punktu w porównaniu z rokiem 2021.
Silny plan produktowy oparty na czterech podstawowych modelach
W ciągu niespełna 15 miesięcy Dacia wprowadziła na rynek nową gamę, która obejmuje teraz cztery nowe podstawowe modele:
- Sandero,
- Spring,
- Duster w 2021 roku
- Jogger w 2022 roku.
Ostatni rozdział strategii wprowadzania nowej tożsamości Dacii, pod koniec 2022 roku, cztery modele zostaną odnowione jednocześnie z nową tożsamością marki: nowe kolory i nowy emblemat Dacia Link, opływowe D i C połączone jak ogniwa w łańcuchu, symbole solidności i prostoty.
W 2022 roku każdy model przyczynił się do wzrostu Dacii.
- Sandero, ze sprzedażą 229.500 sztuk w 2022 roku (+1,2% w stosunku do 2021 roku), jest najlepiej sprzedającym się modelem wśród klientów indywidualnych w Europie szósty rok z rzędu. W 2022 roku Sandero był również drugim najlepiej sprzedającym się samochodem osobowym w Europie, we wszystkich kanałach sprzedaży łącznie.
- Duster wpisuje się w ten sam trend. Zachowuje swoją pozycję w rankingu najlepiej sprzedających się SUV-ów dla klientów indywidualnych w Europie od 2018 roku. Staje się również drugim najlepiej sprzedającym się pojazdem dla klientów indywidualnych w Europie, tuż za Sandero. Dzięki 197.100 egzemplarzom sprzedanym w 2022 roku (+5,8% w stosunku do 2021 roku) we wszystkich krajach, Duster przekroczył liczbę 2 milionów sztuk na drogach od momentu wprowadzenia na rynek w 2010 roku.
- Spring, w 100% elektryczny samochód miejski, do 2022 roku sprzedał się w 48.900 sztuk (+75% w stosunku do 2021 roku) i od momentu wprowadzenia na rynek przyciągnął ponad 100 000 klientów, z czego ¾ to osoby prywatne. Spring jest obecnie na podium najlepiej sprzedających się pojazdów elektrycznych dla klientów indywidualnych w Europie.
- Jeśli chodzi o Joggera, to w pierwszym roku obecności na rynku, do 2022 roku sprzedał się 56.800 pojazdów i będzie drugim najlepiej sprzedającym się pojazdem segmentu C w Europie, z wyłączeniem SUV-ów. Liczba zamówień przekroczyła 90 tysięcy szt.
Atrakcyjne samochody Dacia
Atrakcyjność produktów Dacia zarówno pod względem wyposażenia jak i silników potwierdzają szczególnie wysokie miksy sprzedaży. Ponad 70% klientów nadal wybiera najlepiej wyposażone wersje.
Jeśli chodzi o silniki, co trzeci klient Dacii wybiera silnik ECO-G 100. W przypadku Joggera wskaźnik ten wzrasta do 58%. Ten dwupaliwowy silnik benzynowy i LPG pozwala Joggerowi emitować średnio 10% mniej CO2 (118g CO2 / km) niż równoważny silnik benzynowy i oferuje zasięg ponad 1000 km dzięki dwóm zbiornikom.
Prawdziwy booster dla elektrycznej mobilności, 93% prywatnych klientów Springa to pierwsi nabywcy samochodów elektrycznych.
Nowi klienci marki Dacia
O atrakcyjności gamy Dacia świadczy również jej zdolność do pozyskiwania nowych klientów i budowania lojalności. W regionie Europa 5 (Francja, Wielka Brytania, Niemcy, Włochy i Hiszpania) sześciu na dziesięciu klientów Dacii nie posiadało samochodu Grupy Renault. W momencie odnowienia umowy 8 na 10 klientów wybiera samochód Grupy Renault.
Perspektywy na 2023 r. – hybryda, nowy mocniejszy Spring, modernizacja sieci sprzedaży
Od początku stycznia do salonów trafiła cała gama z nową tożsamością Dacii. Marka kontynuuje swój rozmach, w szczególności poprzez rozszerzanie gamy samochodów z napędem elektrycznym.
- Jogger HYBRID 140, pierwsza hybryda w gamie Dacia, to najbardziej przystępny cenowo hybrydowy samochód rodzinny na rynku. Jogger HYBRID 140, wyposażony w sprawdzoną i wydajną technologię Grupy Renault, posiada automatyczną skrzynię biegów bez sprzęgła i oferuje klientom większą moc, komfort i oszczędność paliwa przy emisji CO2 od 108g/km.
- Dzięki nowemu silnikowi ELECTRIC 65 (65 KM / 48 kW), Spring oferuje więcej mocy, przyspieszenia i przyspieszenia. Wiosna wprowadza także nowy, poprzeczny poziom wykończenia Extreme. W drugim kwartale ten poziom wykończenia będzie dostępny w całej gamie i jeszcze bardziej posunie koncepcję opracowaną z powodzeniem przy okazji premiery Joggera, doskonale ilustrując outdoorowego ducha Dacii.
- Od początku 2022 roku Dacia rozwija plan modernizacji sieci sprzedaży z nową tożsamością marki. Ten ambitny projekt ma na celu zwiększenie widoczności i atrakcyjności punktów sprzedaży oraz stworzenie nowego środowiska wewnętrznego w oparciu o zasady funkcjonalności, elastyczności i odpowiedzialności ekologicznej. Do końca 2022 roku 10% obiektów sieci Dacia zostanie zmodernizowanych, a w 2023 roku trend ten ulegnie przyspieszeniu.
„W 2022 roku rekordowe wzrosty wolumenu i udziału w rynku Dacia w Europie potwierdzają trafność naszej strategii opartej na esencji i przydatności naszych produktów dla klientów. W 2023 roku będziemy nadal budować ten impet, w szczególności poprzez rozszerzenie naszej gamy pojazdów z napędem elektrycznym, pozostając jednocześnie wierni DNA Dacii: oferując naszym klientom to, co najważniejsze w najlepszym stosunku możliwości do ceny.” – podsumowuje wyniki Xavier Martinet, Dyrektor Marketingu Sprzedaży i Operacji Dacia.
*PC+LCV, LCV = Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja (w tym DOM-TOM), Niemcy, Grecja, Węgry, Islandia, Irlandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Malta, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Republika Cypru, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania + Wyspy Kanaryjskie, Szwecja, Szwajcaria, Wielka Brytania
**Klienci prywatni = Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Węgry, Włochy, Luksemburg, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Wielka Brytania
Najnowsze komentarze