Silnik 1.6 PureTech to poprawiona i niezawodna jednostka, która z powodzeniem napędza wiele modeli samochodów Citroën, DS Automobiles i Peugeot. Cieszy się dobrą opinią.
Przez długie lata w szeregu modeli PSA i BMW stosowano wiele wersji benzynowego silnika 1.6 THP opracowanego wspólnymi siłami przez obie firmy. Wydawać by się mogło, że ogromne doświadczenie inżynierów dwóch koncernów zaowocuje projektem doskonałym – tak się jednak nie stało. Dlatego postanowiono go przekonstruować w 2017 roku roku. Pojawiła się pozbawiona wad poprzednika jednostka 1.6 PureTech.
1.6 THP miał swoje wady
Gwoli przypomnienia wymieńmy kilka przywar starego silnika 1.6 THP. Póki był w pełni sprawny zachwycał osiągami, kulturą pracy, elastycznością i oszczędnym obchodzeniem się z zawartością baku. Niestety wariator zmiennych faz rozrządu, napinacz łańcucha rozrządu oraz sam łańcuch sprawiały w nim problemu Takie połączenie technicznych wad w jednostce serwisowanej zgodnie z wytycznymi ASO – z długimi okresami między wymianami oleju – skutkowało tylko mnogością powtarzających się awarii. Jedynie częste wymiany oleju i profilaktyczne wymiany teoretycznie bezobsługowego łańcucha pozwalały na normalne użytkowanie silnika bez większych niespodzianek.
Warto podkreślić, że w późniejszym okresie ASO otrzymało nowe wytyczne i wymieniało też wadliwe elementy. Podczas produkcji, na przestrzeni lat, wprowadzano też pewne poprawki i najnowsze wersje były już znacznie lepsze, ale opinia pozostała. Dlatego postanowiono podejść do sprawy od początku.
1.6 PureTech – benzyna na nowo
W wyniku szczegółowej analizy zaplanowano szereg zmian, które szczegółowo badano przed prowadzeniem. To zaowocowały powstaniem zupełnie nowej wersji pod nową nazwą – 1.6 PureTech. Nadal mamy do czynienia z czterocylindrowym blokiem i głowicą o szesnastu zaworach, stosowana jest także turbosprężarka o zmiennej geometrii łopat (koszt regeneracji to około 1800 złotych) i bezpośredni wtrysk paliwa – bez niego nie byłoby możliwe osiągnięcie wyników czystości spalin narzuconych przez normę Euro 6d-Temp. Dodatkowym elementem odpowiedzialnym za czystość spalin jest filtr cząstek stałych, ale jego obecność jak na razie nie przysparza problemów.
180 – 225 KM mocy
Zależnie od wariantu 1.6 PureTech dysponuje mocą 181-225 KM, z powodzeniem jest także elementem napędów hybrydowych stosowanych chociażby w Peugeocie 508 drugiej generacji czy Citroënie C5 Aircross, gdzie we współpracy z silnikiem elektrycznym zapewnia piorunujące osiągi przy wciąż akceptowalnym zużyciu paliwa. Podobnie jak w przypadku poprzednika zmagającego się z problemami związanymi z rozrządem zastosowano łańcuch. Na szczęście układ zaprojektowano od podstaw, a zwłaszcza felerny napinacz i łańcuch.
Tym razem łańcuch z osprzętem nie poddaje się po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów, co pozwala wierzyć w skuteczność zmian inżynierów. Realne zużycie paliwa jak w każdym doładowanym silniku benzynowym w ogromnej części zależy od kierowcy, jego temperamentu i warunków drogowych. Na jednakowej trasie może zadowolić się wartością 6-6.5 litra na sto kilometrów, bądź z łatwością przekroczyć 10 litrów. Interwał wymiany oleju określono początkowo na 30 tysięcy kilometrów lub dwa lata, w trosce o żywotność konstrukcji warto skrócić go co najmniej o połowę. Same serwisy też stosują w zależności od modelu krótsze okresy, nawet jeśli auto jest na gwarancji.
Bezawaryjny z dobrymi opiniami
Nowoczesne benzynowe silniki potrafią być oszczędne i bezawaryjne, potrzebują jedynie rzetelnej konserwacji zgodnej z instrukcjami specjalistów i przede wszystkim żadnych oszczędności serwisowych. 1.6 PureTech ma bardzo dobre opinie na rynku, jest cichy, mocny a użytkownicy doceniają, że dobrze poddaje się też tuningowi.
Tuning 1.6 PureTech
Chiptuning 1.6 PureTech jest dość popularnym sposobem podniesienia mocy – z wersji 180 KM można bezpiecznie uzyskać 200-220 KM, z wersji 225 KM ponad 250. W obu przypadkach znacznie wzrasta maksymalny moment obrotowy, poprawiający komfort użytkowania na niskich obrotach. Taka modyfikacja może jednak wpłynąć na żywotność silnika, warto więc dbać o częstą wymianę oleju.
Redakcyjny DS 7 Crossback z 1.6 PureTech
Od 2021 roku w redakcji Francuskie.pl jeździ DS 7 Crossback ze 180-konnym silnikiem PureTech 1.6. Nie sprawia żadnych problemów – auto jest komfortowe, niezawodne i niezwykle eleganckie. Nasze opinie na temat spalania i eksploatacji 1.6 PureTech można przeczytać w naszych materiałach z DS 7 Crossback.
Więcej informacji o silniku 1.6 Puretech znajdziesz tutaj.
Najnowsze komentarze