Dodge zapoczątkowuje nową erę motoryzacyjnego muscle cara, ogłaszając dziś globalny debiut pierwszego i jedynego na świecie elektrycznego muscle cara oraz pierwszego multi-energetycznego muscle cara marki: całkowicie nowego Dodge’a Charger.
Dodge Charger nowej generacji elektryzuje legendę. Charger zachowa tytuł najszybszego i najpotężniejszego samochodu typu muscle car na świecie, na czele z całkowicie nowym, całkowicie elektrycznym Dodge Charger Daytona Scat Pack 2024, który zapewnia moc 670 koni mechanicznych i ma osiągnąć 0-60 mil na godzinę w 3,3 sekundy i przejechać ćwierć mili w szacunkowym czasie 11,5 sekundy. Zelektryfikowane modele obejmują również 496-konnego Dodge’a Charger Daytona R/T z 2024 roku.
Całkowicie nowy Dodge Charger posiada standardowy napęd na wszystkie koła dla wszystkich modeli i będzie oferował wybór osiągów dzięki opcjom układu napędowego z wieloma źródłami energii – 550-konny Dodge Charger SIXPACK H.O. napędzany silnikiem 3.0L Twin Turbo Hurricane High Output oraz 420-konny Dodge Charger SIXPACK S.O. napędzany silnikiem 3.0L Twin Turbo Hurricane Standard Output.
„Zelektryfikowany Dodge Charger Daytona Scat Pack z 2024 roku zapewnia osiągi na poziomie Charger Hellcat Redeye i zapowiada swoją obecność poprzez pierwszy na świecie wydech z komorą wydechową Fratzonic, podczas gdy napędzane silnikiem Hurricane modele Dodge Charger SIXPACK dadzą Brotherhood of Muscle opcję gazową, która wytwarza lepsze wartości mocy i momentu obrotowego niż odchodzące 5,7- i 6,4-litrowe silniki HEMI” – powiedział Tim Kuniskis, dyrektor generalny marki Dodge – Stellantis. „Nadeszła kolejna generacja mięśni Dodge’a”.
Dwudrzwiowe wersje coupe całkowicie elektrycznego Dodge Charger Daytona Scat Pack i Dodge Charger Daytona R/T 2024 rozpoczną produkcję w połowie 2024 roku. Produkcja w pełni elektrycznych czterodrzwiowych modeli Daytona Scat Pack i R/T rozpocznie się w pierwszym kwartale 2025 roku. Napędzane gazem dwudrzwiowe modele Dodge Charger SIXPACK H.O. i czterodrzwiowe Dodge Charger SIXPACK S.O. również mają rozpocząć produkcję w pierwszym kwartale 2025 roku. Całkowicie nowy Dodge Charger będzie produkowany w fabryce Windsor (Ontario) Assembly Plant.
Pierwszy i jedyny na świecie elektryczny muscle car
Zupełnie nowy Dodge Charger wprowadza pierwszy w pełni zelektryfikowany muscle car do bractwa Dodge’a. Modele Dodge Charger nowej generacji są pierwszymi pojazdami, w których zadebiutowała platforma STLA Large, wysoce elastyczna, natywna dla BEV platforma, która ma potencjał do przenoszenia ekstremalnej mocy. Różnorodne moduły zawieszenia i kołyski układu napędowego mogą być zastosowane w celu dostosowania do konkretnych celów związanych z osiągami pojazdu.
W pełni elektryczne, napędzane na wszystkie koła modele Dodge Charger Daytona są zasilane przez układ napędowy 400V, który zapewnia doładowane osiągi V-8 przy zerowej emisji spalin i natychmiastowej reakcji momentu obrotowego. System obejmuje akumulator wysokonapięciowy, podwójny zintegrowany moduł ładowania oraz przedni i tylny moduł napędu elektrycznego (EDM). Przedni EDM wykorzystuje odłączanie przednich kół, poprawiając zasięg i wydajność, podczas gdy tylny EDM zawiera mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, aby zwiększyć przyczepność i wydajność. Zarówno przedni, jak i tylny EDM mają architekturę 3 w 1 (falownik, skrzynia biegów i silnik), a każdy z nich generuje 335 koni mechanicznych (250 kW).
Akumulator ma pojemność 100,5 kWh i szczytowy wskaźnik rozładowania 550 kW – specjalnie zaprojektowany, aby zmaksymalizować przyspieszenie, umożliwiając silnikowi wykorzystanie największej mocy akumulatora na dystansie ćwierć mili. Struktura ogniw akumulatora jest pryzmatyczna, co zapewnia większą stabilność strukturalną ogniwa i lepszą wydajność termiczną dzięki sztywnej obudowie, co skutkuje niższymi temperaturami akumulatora podczas jazdy z wysokimi osiągami. Technologia niklowo-kobaltowo-aluminiowa ogniwa akumulatora zapewnia większą moc w przeliczeniu na gram – jest to akumulatorowo-elektryczna wersja paliwa wysokooktanowego.
Układ napędowy 400V oferuje sześć poziomów wydajności w jednym układzie napędowym. Model 2024 Charger Daytona R/T jest dostarczany ze standardowym zestawem modernizacyjnym Direct Connection Stage 1, który dodaje 40 koni mechanicznych, aby osiągnąć łączną moc 496 koni mechanicznych, podczas gdy Daytona Scat Pack jest dostarczana z zestawem Stage 2, który oferuje wzrost o dodatkowe 80 koni mechanicznych, zwiększając całkowitą moc wyjściową do 670 koni mechanicznych. Przyszłe modele Daytona będą wymagały zakupu zestawów Direct Connection Stage, aby uaktualnić z modeli bazowych do osiągów Stage 1 i Stage 2.
Modele Charger Daytona wykorzystują również zaawansowany i konfigurowalny system hamowania regeneracyjnego, przekształcający energię kinetyczną pojazdu w energię elektryczną podczas zwalniania w celu zwiększenia całkowitego zasięgu. Kierowcy mogą dostosować poziom hamowania regeneracyjnego (0,1 g, 0,2 g lub 0,3 g) za pomocą łopatek zmiany biegów, aby dostosować wrażenia z jazdy.
Dynamika osiągów nowej generacji
Całkowicie nowy Dodge Charger ma DNA muscle cara zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Charger jest wyposażony w wiele funkcji wydajnościowych, w tym tryb PowerShot z przyrostem 40 koni mechanicznych dla modeli Charger Daytona; tryby Drag, Track, Drift i Donut; 20-calowe koła z oponami 305 z przodu i 325 z tyłu; największy pakiet hamulcowy kiedykolwiek oferowany w pojazdach Dodge; półaktywne zawieszenie; funkcje Race Prep; Line Lock, Launch Control i inne, a wszystko to ze standardowym napędem na wszystkie koła dla wszystkich modeli Charger.
PowerShot: PowerShot, dostępny za pomocą przycisku w prawym dolnym rogu kierownicy, jest standardem w modelach Charger Daytona Scat Pack i R/T i zapewnia przyrost 40 koni mechanicznych na 15 sekund po aktywacji przez naciśnięcie przepustnicy.
Hamulce o wysokiej wydajności: Dostępne z opcją Track Package w Chargerze Daytona Scat Pack, masywne 16-calowe wentylowane tarcze Brembo i czerwone sześciotłoczkowe przednie/czterotłoczkowe tylne stałe zaciski zwiększają powierzchnię omiatania o ponad 30% w porównaniu z poprzednim SRT i są największym pakietem hamulcowym oferowanym w pojazdach Dodge, zapewniając najwyższą wydajność na torze i odporność na zanikanie hamulców.
Brake by Wire eBoost: Inteligentny układ hamulcowy Brake by Wire wykorzystuje centralny moduł do kontroli zwalniania pojazdu, łącząc hamowanie regeneracyjne i fundamentowe oraz monitorując dane wejściowe w celu zapewnienia optymalnej siły hamowania i informacji zwrotnej z pedału hamulca.
Koła/opony: Całkowicie nowy Dodge Charger jest wyposażony w największy jak dotąd pakiet opon Dodge’a, z 20-calowymi kołami i naprzemiennymi oponami Goodyear Eagle F1 Supercar 3 305/35ZR20XL z przodu / 325/35ZR20 z tyłu, dostępnymi z opcją Track Package w Daytona Scat Pack. Pakiet opon, pierwszy zorientowany na jazdę uliczną/szosową zestaw dla Dodge’a Charger, pozwala na niezależne dostrojenie przednich i tylnych opon, z przednimi dostrojonymi do osiągnięcia maksymalnego przyspieszenia bocznego i tylnymi dostrojonymi do stabilności.
Zawieszenie: W modelu Charger zastosowano wielowahaczowe zawieszenie przednie, które zapewnia lepsze osiągi podczas pokonywania zakrętów dzięki sztywności kutych aluminiowych łączników, co przekłada się na trwałość, dynamikę i właściwości jezdne. W pełni niezależne tylne zawieszenie zostało zaprojektowane z myślą o osiągach, ze zoptymalizowaną geometrią z przodu w celu zwiększenia wyczucia układu kierowniczego i unikalną dla Chargera geometrią tylnego zawieszenia typu 4-link, która zwiększa kontrolę nad nadwoziem podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością.
Zawieszenie półaktywne: Opcjonalne w Charger Daytona Scat Pack z pakietem Track, zawieszenie Adaptive Damping wykorzystuje podwójne tłumienie, trzy razy więcej akcelerometrów nadwozia, cztery razy więcej akcelerometrów piast kół i cztery razy więcej czujników wysokości jazdy niż w poprzednim Chargerze, co pozwala na większą siłę tłumienia w scenariuszach prowadzenia, płynniejszą jazdę po nierównych drogach i szerszy zakres personalizacji w każdym trybie jazdy.
Tryby jazdy: Całkowicie nowy Dodge Charger oferuje szereg trybów jazdy, aby dać kierowcy możliwość określenia osobowości tego muscle cara, w tym Auto, Eco, Sport, Wet/Snow oraz Track and Drag (dostępny w standardzie tylko w Chargerze Daytona Scat Pack). Tryb Track zapewnia maksymalne osiągi pojazdu na gładkich, suchych nawierzchniach, podczas gdy tryb Drag, przeznaczony do użytku na zamkniętym torze dragstrip, zapewnia optymalny start z toru dragstrip i przyspieszenie na prostej
Opcje wyścigowe: Charger oferuje więcej niż kiedykolwiek opcji odkrywania osiągów muscle cara dzięki nowym trybom Donut i Drift dostępnym wyłącznie w Daytona Scat Pack, powrotowi popularnych funkcji Launch Control i Line Lock oraz ekskluzywnym opcjom wyścigowym Dodge’a.
Tryb Donut: Umożliwia obracanie tylko tylnymi kołami i obracanie się wokół jednego z przednich kół bez interwencji systemu kontroli trakcji.
Tryb Drift: Kierowca może wybrać trzy poziomy kąta poślizgu, a moment obrotowy jest zależny od tylnej osi, wykorzystując przednią oś do utrzymania kąta poślizgu. Przednie amortyzatory stają się w pełni miękkie, a tylne w pełni sztywne, aby umożliwić nadsterowność, a system kontroli trakcji pozwala na różne różnice prędkości kół bez ustawiania kodów błędów.
Blokada liniowa: Daje kierowcy możliwość zablokowania przednich kół, usunięcia momentu obrotowego z przedniej osi i obrócenia tylnych opon w celu oczyszczenia i rozgrzania opon przed startem.
Launch Control: Zapewnia optymalne przyspieszenie na prostej ze startu zatrzymanego, z pięcioma poziomami intensywności startu do wyboru.
Przygotowanie do wyścigu: Nowy Charger debiutuje z ekskluzywnymi metodami Dodge’a do przygotowania do wyścigu, do wyścigów drag racing lub wyścigów torowych. Przy krótszym zapotrzebowaniu na energię w wyścigach drag, system przygotowania do wyścigu zapewnia optymalną moc wyjściową dzięki cieplejszemu akumulatorowi. Potrzeby wyścigów torowych wymagają dłuższego poboru energii, co powoduje nagrzewanie się akumulatora, co skłania system przygotowania do wyścigu do osiągnięcia niższej temperatury początkowej, co daje więcej czasu na nagrzanie się akumulatora i pozwala na dłuższy czas na torze. Strony przygotowania do wyścigu zawierają informacje o poziomie naładowania akumulatora, poziomie termicznym i czasie pozostałym do osiągnięcia przez akumulator gotowości do wyścigu.
Struktura nadwozia: Wszystkie nowe modele Dodge Charger Daytona osiągają niemal idealny rozkład masy między dwiema osiami, poprawiając prowadzenie i kontrolę nad pojazdem, a zwiększona ogólna sztywność struktury nadwozia pomaga w osiąganiu lepszych osiągów i jakości jazdy, minimalizując grzechotanie w kabinie i wibracje układu napędowego.
Najnowsze komentarze