Do takiego porównania prędzej czy później musiało dojść. Dacia Duster zmierzyła się na łamach tygodnika MOTOR z MG ZS. Zapowiedź tego starcia znajduje się w dolnej części okładki tygodnika. Wyżej można dostrzec Renault Clio i Peugeota 5008. Czyżby warto było wysupłać kilka monet i kupić aktualny MOTOR?
MOTOR nr 12 (3691) z 18.III.2024
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,79 zł
Koszt 1 strony: niemal 10 groszy
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 308, 5008, e-5008, Clio, Master, Megane, R4, Symbioz, A290, Bigster, Duster, Astra, Frontera, Grandland, Insignia
Na stronie 6. MOTOR informuje w krótkiej notatce o ogromnej inwestycji Stellantis w rozwój napędów i modeli w Ameryce Łacińskiej. Pisaliśmy o tym niemal dwa tygodnie temu.
Na stronach 6-7 znajdziecie raport na temat kradzieży samochodów w Polsce. Wynika z niego, że prym wśród złodziei wiedzie Toyota. W Top10 mieszczę się dwie marki francuskie – Renault na miejscu siódmym i Peugeot na dziesiątym. Dziewiątą pozycję zajmuje Fiat. W przypadku tego ostatniego najczęściej kradziony jest Ducato, a w przypadku Renault zwykle ginie Master.
Na stronie 8. w dziale Przyszłe premiery MOTOR wspomina m.in. Alfę Romeo Giulię, Alpine A290, Alfę Romeo Milano, Dacię Bigster, Jeepa Wagoneera S, Renault 4, Nissana Juke’a, Opla Fronterę, Opla Grandlanda, Peugeota e-5008 oraz Renault Symbioza.
Na tej samej stronie MOTOR zamieścił też tabelkę z liczbą rejestracji dziesięciu najpopularniejszych marek w Europie w styczniu br. Wynika z niej, że Peugeot był piątą najchętniej kupowaną marką, Dacia uplasowała się na miejscu siódmym, a Renault zamknęło Top10.
Tuż obok pojawiła się krótka informacja o tym, że EuroNCAP przyjrzy się bezpieczeństwu ekranów montowanych w samochodach.
Na stronach 8-9 opublikowano materiał o amerykańskich nowościach, w którym wspomniano Dodge’a Chargera.
I tak dotarliśmy do stron 16-19, na których MOTOR porównał Dacię Duster z MG ZS. Oba auta napędzane są silnikami benzynowymi o pojemności 1.0, przy czym ten w Dacii ma do dyspozycji także LPG i generuje 100 KM, a ten w MG jedynie na benzynie osiąga 111 KM. Dodajmy, że MG jest droższe od Dacii o ponad 7.000 zł, ale po doposażeniu różnica zmniejsza się do niespełna 2.000 zł. Klientów może jednak skusić automatyczna skrzynia biegów w aucie z Chin. Z kolei w kwocie do 100.000 zł (takie jest założenie przyjęte przez MOTOR) można wciąż kupić diesla pod maską Dacii, o którym w MG można jedynie pomarzyć.
MG ZS okazuje się samochodem wyraźnie niższym od Dacii Duster, odrobinę krótszym i ma dużo mniejszy rozstaw osi. Co ciekawe w jakiś sposób nie przekłada się to na mniejszą przestronność – MOTOR uznał wręcz, że to chiński samochód oferuje więcej miejsca wewnątrz! Dostrzeżono też więcej miękkich materiałów kokpicie MG niż w Dacii. Na szczęście zauważono też tylko jednopłaszczyznową regulację kierownicy w MG, o czym w Dusterze już od kilku lat nie ma mowy.
MOTOR zachwyca się ekranem z widokiem dookolnym w MG. Dacia może posiadać nawet cztery kamery (choć nie w tej wersji), a poza tym nawet Redaktor Laska przyznaje, że grafika w MG jest niedzisiejsza, a reakcje ekranu opóźnione. No cóż, skoro jednak chińskie auto ma elektryczną regulację fotela kierowcy, to na wiele można przymknąć oko…
Wyraźnie lepiej MOTOR ocenił układ jezdny MG, a odrobinę lepiej – jego hamulce, choć generalnie żadne z tych dwóch aut nie zachwyca w tej ostatniej kwestii. Duster okazał się też nieco mniej dynamicznym samochodem od MG, ale chińskie auto też nie rzuca na kolana przyspieszeniami. Za to Dacia jest oszczędniejsza (mniej pali, nie wnikam już w koszty użytkowania na LPG) i oferuje – na samej tylko benzynie – większy zasięg. Po dodaniu LPG MG wymięka w tej kategorii.
Ostatecznie jednak to MG zwyciężyło to porównanie zbierając 218 punktów – o 5 więcej od Dacii Duster.
A ja ze swojej strony polecam Wam ostatni test Dustera przeprowadzony przez Macieja Pertyńskiego.
W teście opon letnich w rozmiarze 225/50R17 porównano (na stronach 22-27) dziewięć opon, w tym Michelin Pilot Sport 5. Okazała się najdroższa (kosztuje 719 zł za sztukę), ale naprawdę dobra. Zdobyła 2. miejsce (ex aequo z GoodYearem, a zwyciężył – cóż za zaskoczenie – niemiecki Continental.
Lancia Delta III generacji została prześwietlona przez MOTOR w dziale Używane na stronie 30. Ten stylowy samochód otrzymał całkiem dobre noty! Ocena poniżej przeciętnej pojawiła się tylko w przypadku zużycia paliwa i dostępności serwisu. Za przeciętne uznano ceny części, koszty serwisu oraz bezawaryjność. Nota powyżej średniej pojawiła się w przypadku pojemności bagażnika, jakości materiałów, komfortu jazdy i hałasu, osiągów, cen zakupu oraz dostępności części. Za bardzo dobre uznano przestronność wnętrza, wyposażenie oraz wygląd i styl.
Samochody – nawet na rynku wtórnym – wciąż są w Polsce drogie względem dochodów, dlatego Polacy często posiłkują się kredytem przy ich zakupie. MOTOR przeanalizował tę sytuację i wyszło, że najczęściej finansuje się kredytem zakup używanych Opli Astr. Nierzadko po tę formę finansowania sięgają także nabywcy Dacii Duster, Opli Insignia, Renault Megane czy Nissanów Qashqai. Analizę tę znajdziecie na stronie 31.
Kupując samochód często zwracamy uwagę na koszty jego późniejszej eksploatacji. MOTOR na stronach 32-37 prześwietli rynek aut używanych w podziale na klasy szukając aut tanich w użytkowaniu. W segmencie B znakomicie wypadło Renault Clio TCe 100. Wśród kompaktów doceniono Peugeota 308, zarówno z benzynowym PureTechem 130, jak i ze 130-konnym dieslem 1.5 BlueHDi. W segmencie crossoverów i małych SUV-ów pojawiła się Dacia Duster 1.5 dCi 110 4×2 EDC a wśród średnich SUV-ów Peugeot 5008 1.6 PureTech 180 i 2.0 BlueHDi 180.
Porównanie BMW M8 i Dodge’a Challengera znajdziecie w dziale Motopasje na stronach 40-45.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR; zdjęcia: archiwum
Najnowsze komentarze