Stellantis N.V. ogłosił dzisiaj rekordowy plan inwestycyjny dla regionu Ameryki Południowej o łącznej wartości 5,6 miliarda euro w latach 2025–2030, co stanie się największą inwestycją w historii brazylijskiego i południowoamerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Planowane inwestycje będą wspierać wprowadzenie na rynek w tym okresie ponad 40 nowych produktów, a także rozwój nowych technologii biohybrydowych, innowacyjnych technologii dekarbonizacji w całym łańcuchu dostaw motoryzacyjnych oraz nowych strategicznych możliwości biznesowych.
Inwestycja Stellantis wzmacnia jej wiodącą pozycję w regionie, wzmacnia rozwój lokalnego przemysłu i przyspiesza realizację długoterminowego planu strategicznego Dare Forward 2030, ponieważ region utrzymuje wiodącą pozycję w oferowaniu czystej, bezpiecznej i niedrogiej mobilności w Brazylii i w Ameryce Południowej.
„To ogłoszenie umacnia naszą pewność i zaangażowanie w przyszłość południowoamerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego i jest odpowiedzią na sprzyjające lokalne otoczenie biznesowe” – powiedział dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares. – „W ramach strategii rozwoju naszej firmy opartej na „trzecim silniku” Ameryka Południowa wraz z naszymi pracownikami, łańcuchem dostaw i partnerami przejmie wiodącą rolę w przyspieszaniu dekarbonizacji mobilności zaangażowani w pomoc w tworzeniu i realizacji naszej strategii inwestycyjnej, abyśmy mogli wspólnie osiągnąć nasze wiodące w branży ambicje neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla”.
W ramach planu strategicznego Dare Forward 2030 Stellantis zainwestuje w ciągu następnej dekady ponad 50 miliardów euro w elektryfikację i jest na dobrej drodze, aby do 2038 roku stać się firmą o zerowej emisji dwutlenku węgla netto, obejmującą cały zakres działalności, z jednocyfrowym udziałem procentowym kompensacji pozostałych emisji. Ameryka Południowa odgrywa wiodącą rolę w „trzecim silniku” – połączeniu segmentów Ameryki Południowej, Bliskiego Wschodu i Afryki, Chin i Indii oraz Azji i Pacyfiku – i w znaczący sposób przyczynia się do wzrostu docelowych przychodów firmy poza Ameryką Północną i Europą.
Nowe układy napędowe z technologiami biohybrydowymi
Jednym z bohaterów tej inwestycji są najnowocześniejsze technologie Bio-Hybrid, które łączą elektryfikację z silnikami hybrydowymi zasilanymi biopaliwami (etanolem) na trzech różnych poziomach. Zakład Stellantis w Betim w Brazylii to globalne centrum specjalistycznej wiedzy firmy w zakresie technologii biohybrydowej, kontynuujące dziedzictwo innowacji. Stellantis, działający jeszcze pod marką Fiat, był pionierem w rozwoju i zastosowaniu technologii silników na biopaliwo, wykorzystujących 100% etanol. W przyszłości region będzie produkował także pojazd elektryczny na baterie (BEV).
Produkcja pierwszych pojazdów wyposażonych w technologię Bio-Hybrid jest elastyczna i można ją zintegrować z różnymi modelami produkowanymi przez Stellantis. Jest kompatybilna ze wszystkimi liniami produkcyjnymi firmy w regionie. Oczekuje się, że nowe technologie hybrydowe i elektryczne wzmocnią brazylijską inżynierię i krajowy przemysł.
Technologia Bio-Hybrid jest wspierana przez trzy hybrydowe układy napędowe, które będą stopniowo produkowane i wprowadzane na rynek. Te nowe technologie obejmują Bio-Hybrid, zelektryfikowane dwusprzęgłowe skrzynie biegów Bio-Hybrid (eDCT), Bio-Hybrid Plug-In i BEV (w 100% elektryczny). Nowe technologie hybrydowe zaczną być dostępne pod koniec 2024 roku.
Wzmocnienie Stellantis w Ameryce Południowej
Stellantis jest liderem na trzech głównych rynkach Ameryki Południowej: w Brazylii, Argentynie i Chile. W ubiegłym roku łączna sprzedaż Stellantis w regionie przekroczyła 878.000 pojazdów, a udział w rynku wyniósł 23,5%. Firma jest liderem sprzedaży w Brazylii z 31,4% udziałem w rynku i utrzymuje pozycję lidera w sprzedaży lekkich samochodów dostawczych w Ameryce Południowej z 28,6% udziałem w rynku. Fiat to najlepiej sprzedająca się marka w Brazylii i Ameryce Południowej, a pick-up Fiat Strada to najlepiej sprzedający się pojazd w kraju i regionie.
Dzięki tej inwestycji Stellantis będzie w coraz większym stopniu przygotowany do projektowania, rozwijania i produkcji nowoczesnych samochodów w regionie, poszerzając jednocześnie swoją działalność. Na przykład w Argentynie firma nabyła 19,9% udziałów w Argentina Litio y Energía S.A., co stanowi znaczący krok w kierunku stworzenia klastra zrównoważonych materiałów akumulatorowych, aby spełnić cele elektryfikacji określone w jej globalnym planie.
Ponadto, dzięki przejęciu firm Norauto i DPaschoal, Stellantis stał się największym dystrybutorem komponentów motoryzacyjnych w Ameryce Południowej i planuje rozszerzyć swoją działalność w sektorze posprzedażowym.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Stellantis
Najnowsze komentarze