Mając do dyspozycji benzynowe i dieslowskie silniki Renault i płytę podłogową Logana MCV, Pick-Up jest autem nowoczesnym i wytrzymałym. Z ładownością ponad 800 kg i imponującą długością przestrzeni ładunkowej, jest także niezwykle praktyczny. Dodatkowym plusem jest 300-litrowa przestrzeń bagażowa za fotelami w kabinie.
Nie do pobicia jest wartość auta oferowana za jego cenę. W marcu 2008 roku, na rynku rumuńskim, auto będzie kosztowało około 7.250 euro.
Nabywcy wersji z silnikiem wysokoprężnym będą musieli przyjeżdżać na okresowe przeglądy co 15.000 km, a nie tak jak dotychczas co 10.000 km. Wersje benzynowe wymagają serwisowania co 20.000 km, zamiast dotychczasowych 15.000 km.
1. Główne cele:
Wytrzymałość przede wszystkim
Dacia Logan Pick-Up odziedziczyła po Loganie MCV i Loganie Van prosty, nie rzucający się w oczy design. Materiały użyte do wykończenia wnętrza, deski rozdzielczej, paneli drzwiowych, czy tapicerka foteli są wyjątkowo mocne i trwałe, co jest niezmiernie ważne w aucie, które ma przede wszystkim pracować. Z zewnątrz znajdziemy elementy znane z innych wersji Logana: części metalowe są chronione woskiem wtryskiwanym pod wysokim ciśnieniem, a wszystkie połączenia są pokryte specjalnym uszczelnieniem, odpornym na zmiany temperatury, dzięki czemu nawet po wielu latach nie będą się łuszczyć i kruszyć.
Ochrona antykorozyjna zapewniona jest także dzięki ocynkowanym blachom, a niektóre wersje będą miały na drzwiach specjalne plastikowe ochraniacze. Innymi dodatkami zwiększającymi wytrzymałość pojazdu mogą być: wzmocnione i podwyższone zawieszenie oraz metalowa płyta pod zespołem napędowym. Pick-Up otrzyma także specjalny system do ochrony przed kurzem skrzyni biegów, zaprezentowany i wdrożony już w Loganie MCV.
Logan Pick-Up zaprojektowany jest tak, aby wytrzymać jak największe przebiegi. Jego ładowność, to 800 kg, a skrzynia ładunkowa standardowo pokryta jest specjalnym tworzywem, które ma zapobiegać uszkodzeniem powłoki lakierniczej podczas załadunku i przesuwania się towarów. Klapa wytrzymuje do 300 kg nacisku, co jest spotykane w dużo większych pick-upach. Cała powierzchnia przestrzeni ładunkowej jest specjalnie zabezpieczona antykorozyjnie. Dodatkowo skrzynia posiada dwa odpływy wody.
Bezpieczeństwo
Dacia Logan Pick-Up posiada wszystkie aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa, zastosowane już w Loganie MCV. Tak jak pozostałe samochody z gamy Logana, zbudowana jest na platformie B0. Wywodzi się ona z platformy B, na której bazują Renault Modus, Renault Clio II, Renault Clio III oraz Nissan Micra. Zawieszenie zostało zestrojone tak, aby zapewnić dobre prowadzenie w każdych warunkach i na każdej jakości drogach. Przód, to kolumny McPhersona, takie jak w Clio II.
Tak jak w innych samochodach, zbudowanych na platformie B, wzmocnione tylne zawieszenie korzysta z belki skrętnej i sprężyn śrubowych z pionowymi amortyzatorami, stworzonymi specjalnie aby dobrze znosić jazdę po kiepskiej jakości drogach. Przednie zawieszenie wyposażone jest w stabilizator. Hamulce z przodu auta są tarczowe, a tylne wyposażono w bębny. Wersje wyposażone w system ABS będą miały montowaną najnowszą wersję systemu Boscha 8.0 z elektronicznym rozdziałem siły hamowania, przejętą z Megane II.
Systemy bezpieczeństwa biernego w Loganie Pick-Up zawierają poduszkę powietrzną kierowcy jako standard, a poduszka pasażera jest opcją. Pasy bezpieczeństwa standardowo wyposażone będą w napinacze. Konstruktorzy Renault dołożyli także wszelkich starań projektując kontrolowane strefy zgniotu, rozpraszające energię kinetyczną zderzenia. Podczas kolizji zespół napędowy ma przemieścić się pod podłogę przedziału pasażerskiego. Materiały, z których wykonana jest deska rozdzielcza mają zapobiec powstaniu urazów podczas uderzenia o nie ciała pasażerów. Aby poprawić ochronę nóg, wzmocniono podłogę w przedniej części kabiny, zarówno po stronie kierowcy, jak i pasażera. Skutki zderzeń bocznych mają zminimalizować wzmocnienia drzwi oraz poprawiona konstrukcji słupków B.
Niezawodne silniki
Do wyboru w Dacii Logan Pick-Up będą trzy silniki. Będzie to 1,6 w dwóch wariantach mocy (70 i 85 KM) oraz diesel 1,5 dCi. Silnik benzynowy 1,6 MPI rozwija moc 64kW (85 KM) przy 5.500 obr/min., a jego moment obrotowy wynosi 128 Nm przy 3.000 obr./min. Jednostka ta jest dość prosta w budowie oraz serwisowaniu, co jest dość ważnym kryterium w tej klasie aut. Moment obrotowy jest w tym silniku dostępny już przy niskich obrotach, a przełożenia trzech pierwszych biegów są dość krótkie, co sprzyja dobrym osiągom nawet, gdy w skrzyni ładunkowej znajduje się ciężki ładunek. Dwa ostatnie biegi sprzyjają cichej i w miarę szybkiej jeździe oraz niskiemu zużyciu paliwa na poziomie 8,1l/100km w cyklu mieszanym.
Bardziej zaawansowany technologicznie diesel 1,5 dCi, to jeden z lepszych silników w swojej kategorii. Jest wyposażony w bezpośredni wtrysk Common Rail drugiej generacji, który zapewnia bardzo dobre osiągi przy niezwykle niskim zużyciu paliwa. Wersja o mocy 50 kW (70 KM) rozwija moment obrotowy o wartości 160 Nm przy 1.700obr./min., a 85% momentu przypada w zakresie obrotów między 1.500 a 3.500. Odmiana o mocy 63 kW (85 KM) ma 200 Nm przy 1.900 obr/min., a 90% tej wartości jest dostępna już przy 1.500 obr./min. Pięciobiegowa skrzynia biegów, nie wymagająca zmian oleju przez cały okres użytkowania, ma wydłużone przełożenia, aby jak najlepiej wykorzystać produkowany przez silnik wysoki moment obrotowy. Przyspieszenia są godne aut typowo osobowych, nawet kiedy auto jest dość mocno załadowane.
Logan Pick-Up wyposażony w silnik 1,5 dCi w wersji 85 KM spala 5,2l/100km w cyklu mieszanym, a emisja CO2 to jedynie 137g/km. Dzięki tak niskiej emisji CO2, Dacia Logan Pick-Up ma szansę przyczynić się do zaplanowanej w 2009 roku sprzedaży przez Renault miliona aut emitujących do atmosfery mniej niż 140g CO2/km. Na swoim 50-litrowym baku Dacia Logan Pick-Up 1,5 dCi 85 KM może przejechać ponad 1.000 km, co jest wartością rzadko spotykaną w tej kategorii aut.
Dzięki zastosowaniu nowinek technicznych grupy Renault w silnikach Dacii Logan Pick-Up udało się wydłużyć przebiegi między obowiązkowymi przeglądami. Diesle 1,5 dCi 85 KM będą pojawiać się w serwisie co 15.000km, a auta z silnikami benzynowymi co 20.000km. Spowoduje to znaczący spadek kosztów użytkowania i serwisowania.
2. Praktyczny, wygodny Pick-Up
Genialna kabina
Kabina Dacii Logan Pick-Up, zaprojektowana dla komfortu i maksymalnej wygody, jest praktycznie taka sama jak w Dacii Logan sedan i MCV, bardziej typowa dla wygodnych aut segmentu C niż dla pickupów zbudowanych na bazie aut segmentu B. Widoczność do przodu i do tyłu jest znakomita, a pozycja za kierownicą bardzo dobra, tak jak w innych Loganach. Wszystkie kontrolki i instrumenty są pod ręką i w zasięgu wzroku, a miejsca na obszernych fotelach jest pod dostatkiem.
Oprócz dużego schowka w desce rozdzielczej, kieszeni w drzwiach, czy uchwytów na napoje pod konsolą centralną, za fotelami jest ogromna przestrzeń na podręczny bagaż, która ma aż 300 litów. Jest ona bardzo łatwo dostępna, poprzez odchylenia oparcia fotela kierowcy lub pasażera. Można tam zmieścić kilka podróżnych toreb lub skrzynki z narzędziami, pozostawiając skrzynię ładunkową dla cięższych i większych gabarytowo przedmiotów. Po bokach kabiny znajdują się także wieszaki na ubrania, umieszczone tak, aby nie zakłócać dobrej widoczności do tyłu i na boki. Jest także siatka zabezpieczająca drobne przedmioty przed przemieszczaniem się po kabinie.
Aby zabezpieczyć kabinę przed przemieszczającym się po skrzyni ładunkiem, tylna szyba jest specjalnie wzmocniona, a dodatkowo może być także założony specjalny pałąk. Wszystkie te urządzenia są oczywiście zgodne z wymogami bezpieczeństwa dla małych aut dostawczych.
Pomysłowy, przyjazny Pick-Up
Ze skrzynią ładunkową, oferującą możliwość przewożenia ładunku o dużej wysokości, Dacia Logan Pick-Up jest prymusem w swojej kategorii jeśli chodzi o przewożenie wysokich ładunków. Dodatkowo, wymiary skrzyni spełniają wymagania nawet najbardziej wymagających użytkowników, czy to firmowych, czy prywatnych. Długość przestrzeni ładunkowej, to ponad 1,8 m, a szerokość, to 1,37 m. Wysokość progu załadunku to jedynie 64 cm, co jest bardzo dużym ułatwieniem. Skrzynia ładunkowa posiada 16 punktów mocowania ładunku, co zabezpiecza go przed niebezpiecznym przemieszczaniem się podczas jazdy.
Ponieważ na autach tej klasy często wykonuje się specjalne zabudowy, Logan Pick-Up może być specjalnie przygotowana pod chłodnie lub do przewozu dużych gabarytów. Dzięki porozumieniom z wykonawcami, praktycznie każdy dealer Dacii będzie mógł zaproponować dowolne przerobienie Pick-Upa.
Wersje wyposażenia
Dacia Logan Pick-Up będzie oferowana z dwoma poziomami wyposażenia, zależnie od rynku, na który będzie produkowana. W Rumunii podstawowe wyposażenie stanowić będą trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i poduszka powietrzna kierowcy – zarówno w wersji 1,6 MPI, jak i w dieslu 1,5 dCi. Wersja Comfort Pack będzie dodatkowo wyposażona we wspomaganie kierownicy, centralny zamek, przyciemnione szyby, elektrycznie sterowane lusterka, czy specjalne plastikowe boczne nakładki ochronne. Będzie ona dostępna z silnikami 1,6 (70 i 85 KM) oraz 1,5 dCi 85 KM.
Opcjonalnie będzie można Logana Pick-Up wyposażyć w klimatyzację, radio CD z mp3 i pakiet bezpieczeństwa: ABS + poduszka powietrzna pasażera. Można będzie także wybierać spośród wielu innych akcesoriów, takich jak pokrywa przestrzeni ładunkowej z włókna węglowego, hak holowniczy, czy radar cofania, a także systemy mocowania bagażu.
3. Otwarcie na nowe rynki
Dacia Logan Pick-Up jest otwarta przede wszystkim na ludzi potrzebujących prostego, praktycznego samochodu do pracy, ale także na tych, którzy potrzebują auta do aktywnego spędzania wolnego czasu. W obu przypadkach nabywcy będą zaskoczeni możliwością adaptacji, wytrzymałością i dostępnością samochodu. Większość producentów przez ostatnie lata nie dostrzegała części rynku, w który celuje Dacia Logan Pick-Up.
Jest na rynku kilka dużych pickupów, jak Nissan Navara, ale brak na nim małych aut tego segmentu. Logan Pick-Up bez wątpienia zapełni tę lukę, oferując przy tym bardzo dużo za bardzo niewielkie pieniądze. Logan w wersji Pick-Up w 2008 roku będzie sprzedawany w Rumunii, Bułgarii i w Turcji. Na pozostałych rynkach zadebiutuje w 2009 roku.
Czwarta wersja Logana produkowana w fabryce w Pitesti
Dacia Logan Pick-Up będzie produkowana w fabryce w Pitesti i będzie dzieliła wiele częsci z Loganem MCV i Loganem Van. Mniej niż 100 części będzie charakterystyczne jedynie dla wersji Pick-Up, dlatego też będzie ona schodziła z tej samej taśmy montażowej, co MCV i Van. Jedynie spawalnia nadwozi została zaprojektowana specjalnie dla wersji Pick-Up. Program wdrożenia tej wersji Logana do produkji kosztował 51 milionów euro: 22 miliony pochłonęły prace rozwojowe, a 29 milionów kosztowała rozbudowa fabryki i zatrudnienie nowych pracowników.
W sumie 100 milionów euro zainwestowano w 2007 roku w fabrykę w Pitesti. Dzięki temu w 2008 roku produkcja ma wzrosnąć do 350.000 aut, z 235.000 w 2006 roku. Wydajność fabryki wzrosła z 42 do 60 samochodów na godzinę.
Ponad 230.000 Dacii sprzedanych w 2007 roku
Sprzedaż Dacii osiągnęła w 2007 roku ponad 230.000 sztuk, co dało ponad 17% wzrostu w porównaniu z rokiem 2006. To bardzo ważny rok dla Dacii, ponieważ dokonano bardzo dużego kroku naprzód w rozwoju zarówno fabryki, jak i całej marki, szczególnie poprzez wprowadzenie Logana MCV w 33 krajach (w całej Europie, Algierii, Maroku, Turcji, Syrii…) oraz poprzez wypuszczenie Logana Van w Rumunii i Bułgarii. Po mniej, niż półtora roku od wprowadzenia do sprzedaży Logana MCV, jego sprzedaż, to prawie jedna trzecia wszystkich Dacii (81.000 sztuk na koniec 2007 roku).
Dacia zamierza zwiększyć sprzedaż swoich aut w 2008 roku, głównie dzięki rozpoczęciu sprzedaży Logana Pic-Up, a także modelu Sandero.
tłumaczenie materiałów Dacia Group
Grzegorz Różycki
Zdjęcia: Dacia group
Najnowsze komentarze