„Auto-Świat” nr 19 (666) z 5.V.2008
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,10 zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 4 grosze
Warto kupić? niekoniecznie
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
O jakich modelach choćby wzmiankują: berlingo, C1, C4, C5, C6, C8, XM, Xsara Picasso, 107, 207, 307, 308, 407, 607, 807, Bipper, Partner, Clio, Laguna, Logan, sportowe
W listach od czytelników dylemat Pana Strzeleckiego na temat m.in. Dacii Logan – do jakiego segmentu zaliczyć to auto i na podstawie czego klasyfikuje się samochody do poszczególnych klas. Otóż Logan, to – tak, jak Octavia – klasa kompaktów, choć „Auto-Świat” często klasyfikuje w innych segmentach.
Drugi piękny list dotyczy katalogu wydanego przez „AŚ”, w którym – jak zauważył Pan Arkadiusz Nycz – „dokopuje się” autom francuskim i włoskim. Proszę mi wytłumaczyć, na czym polega drogi serwis Peugeota 207, którego użytkuję, a na czym tani serwis Golfa, skoro w VW robi się przeglądy co 15 tys. km za średnio 800 zł, a w Peugeocie – co 30 tys. km za 580 zł. Otóż to – „Auto-Świat” wciąż powtarza mity. Serwis niemieckich aut zwykle oceniany jest na podstawie zamienników (baaardzo różnej przecież trwałości), co przeciwstawia się „drogim” częściom fabrycznym aut francuskich. Gdyby porównać ceny części zamiennych w ASO marek francuskich i niemieckich, to ciekawe, jak wypadłoby owo porównanie. Zresztą z zamiennikami jest podobnie.
Strona 8. przynosi ocenę jazdy testowej Peugeotem 308 SW. Przy okazji wspomniano model 807, jako jedynego vana w ofercie, ale i o innych autach z koncernu PSA – 107, 407, 607, C1, C4, C5, C6 i C8. Samą 308-kę SW oceniono całkiem pozytywnie, choć trudno tu tak naprawdę mówić o jeździe testowej – to znowu opis modelu, bez żadnych odniesień do faktycznych wrażeń z jazdy tym samochodem. Summa summarum oceniono kombi Peugeota na 5-. Idzie nowe?
Na sąsiedniej stronie zamieszczono całostronicową reklamę Renault Modusa w formie testu auta. To już norma w ostatnich kampaniach marketingowych Renault i wypada to całkiem fajnie.
Dziś zaczynają się Poznańskie Spotkania Motoryzacyjne – targowa impreza, podczas której polską premierę mają nowe Citroëny Berlingo i C5. „Auto-Świat” wspomina o tym na stronie 16. Z kolei strona sąsiednia przynosi zestawienie sprzedaży (za pierwszy kwartał br.) nowych samochodów wyposażonych w silnik wysokoprężny. Na miejscu 12. Citroën Berlingo, dwa oczka dalej Renault Laguna, a piętnastkę zamyka Peugeot Partner.
Poniżej skrócony cennik Peugeotów Bippera i Partnera. Temu drugiemu poświęciliśmy ostatnio kilka artykułów, prezentując ceny i wyposażenie zarówno wersji osobowej, jak i ciężarowej. Nie zapomnieliśmy przy tym o dotychczasowej wersji, która pod nazwą Origin wciąż jest oferowana na polskim rynku. Szczegóły wyposażenia i ceny Partnera Origin w wersji zarówno osobowej, jak i ciężarowej znajdziecie tutaj.
Krótkie wzmianki o Citroënie pojawiły się w niedużej relacji z Rajdu Jordanii, gdzie dwie C4-ki zderzyły się czołowo (na dojazdówce), co pozbawiło Sebastiena Loeba szans na zwycięstwo. Za to drugim miejscem popisał się Dani Sordo.
Na tej samej stronie 18. znajdziecie artykuł na temat GP Turcji w Formule 1. Jesteśmy już po pierwszym treningu. Fernando Alonso uzyskał podczas niego czwarty czas, może więc naprawdę Renault wraca do gry? Także młody Piquet wskoczył do pierwszej dziesiątki, konkretnie na dziewiąte miejsce.
„Auto-Świat” wspomniał też o starcie Karoliny Czapki w Renault Megane Trophy i pokazał zdjęcie tego ciekawego samochodu.
Na stronach 20-23 zamieszczono test porównawczy Citroëna C1 i Hyundaia i10. Całośc przygotowali Niemcy, nasi tylko całość przetłumaczyli i podali ceny w Polsce. Ciekawostką jest fakt, że w obu autkach pracowały automatyczne/zautomatyzowane skrzynie biegów – rzecz w mieście całkiem przyjemna. A ponieważ tekstu jest niewiele, skupię się od razu na kilku pozycjach z tabelki punktowej, które mi się nie spodobały. Oto one:
– przestronność z przodu – niedoszacowano moim zdaniem o 1 punkcik C1-ki, która ma zauważalnie (o 4 cm) szersze wnętrze, niż Hyundai;
– ergonomia obsługi – C1, to prosty w obsłudze samochód, nie wiem więc, dlaczego uznano, że jest mniej ergonomiczny od koreańskiego konkurenta; =1 punkt dla Citroëna;
– przyspieszenie – różnica w sprincie do setki, to dramatyczne 3,9 sekundy, w związku z czym odjąłbym i10-tce ze trzy punkty; Maluch przyspieszał niewiele gorzej ;-)))
– elastyczność – tu róznice też są ogromne – 3-4 sekundy, to naprawdę sporo! minus trzy punkty dla Hyundaia;
– zużycie paliwa – przy tak małych silnikach różnica na poziomie 1,6 litra na setkę i 140 km w zasięgu rzeczywistym, to naprawdę dużo; znowu minus dwa punkty dla i10.
Z resztą z grubsza się zgodzę. Citroën przegrywa to porównanie, ale trudno się dziwić – z założenia jest autkiem mniejszym, jedynie czteroosobowym (w porównaniu z pięcioosobowym Hyundaiem), krótszym o 13 cm, co przekłada się na pojemność bagażnika. Trudno się nie zgodzić z przegraną, ale chyba różnica w punktacji wykazana przez „AŚ” była nieco za duża. Powyższe moje uwagi zmniejszyłyby ją z 19 do jedynie 9 punktów. I tak chyba byłoby sprawiedliwiej.
Renault Clio II posłużył do ilustracji artykułu z cyklu Jak jeździć bezpiecznie zamieszczonego na stronie 38.
Na stronach 40-49 „Auto-Świat” próbuje odpowiedzieć na pytanie, co można kupić dysponując kwota 20 tys. zł. Chodzi oczywiście o samochód ;-) Podzielono wybór na klasy. Wśród autek małych na trzeciej pozycji sklasyfikowano Citroëna C1, który przegrał z Toyotą Yaris i Fiatem Pandą. A gdzie wspaniałe Foxy od Volkswagena? ;-)))
W segmencie B nie pokazano żadnego samochodu francuskiego, ale wreszcie poprawnie zaklasyfikowano Fabię…
Wśród kompaktów wspomniano wprawdzie Peugeota 307, ale znowu wyolbrzymiono kłopoty, jakie mogą się przytrafić z tym samochodem.
W klasie średniej podobnie potraktowano Lagunę, za to po raz kolejny wrzucono nie do tego worka Octavię :-/
W klasie średniej wyższej pokazano Citroëna XM, o którym napisano, że lepiej go unikać. Bzdura – jeśli auto jest zadbane, to będzie służyło długo i bezboleśnie!
Wśród vanów bezkonkurencyjna okazała się Xsara Picasso!
W przyszłym tygodniu „Auto-Świat” obiecuje porównanie Peugeota 308 i Toyoty Auris, a na bieżący numer, to już wszystko, co napisano o francuskich samochodach.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze