Elektryczny Peugeot Partner jest kolejnym autem o tym napędzie w gamie Peugeota, który bynajmniej nie jest nowicjuszem na tym polu. Teraz pokazał w Hanowerze najnowszą wersję Partnera w odmianie użytkowej, która zaoferowana zostanie klientom w drugim kwartale przyszłego roku, gdy ruszy seryjna produkcja tych aut w zakładach PSA Peugeot Citroën w hiszpańskim Vigo.
Nowy Partner już w swoich spalinowych odmianach jest samochodem bardzo oszczędnym, a poprzez to przyjaznym dla środowiska, niemniej jednak dla Francuzów to za mało! Dlatego postanowili zaoferować w pełni elektryczną wersję, auto zeroemisyjne, które świetnie wpisze się w potrzeby wielu klientów biznesowych operujących na niedużych odległościach. Związane to jest z zasięgiem pojazdu, który wg norm NEDC wynosi 170 km.
Istotne, zwłaszcza w metropoliach Europy Zachodniej, jest to, iż elektryczny Nowy Partner może bez problemów wjeżdżać do stref ograniczonego ruchu dla aut spalinowych. Dzięki zerowej emisji zanieczyszczeń (podczas eksploatacji) Peugeot Partner o napędzie elektrycznym bez trudu dostanie się do miejsc, w których samochody spalinowe jeździć zwyczajnie nie mogą. To powinno skutkować zwiększonym zapotrzebowaniem na tego typu samochody zwłaszcza w dużych miastach Niemiec. A wszystko to bez żadnych kompromisów związanych z przestrzenią ładunkową, czy przyjemnością z jazdy.
Baterie o pojemności 22,5 kWh umieszczono w podwoziu, dzięki czemu kubatura przestrzeni ładunkowej nie uległa zmniejszeniu w stosunku do wersji spalinowych. W zależności od długości pojazdu, może ona wynosić od 3,3 (3,7 w wersji MultiFlex) do 3,7 (4,1 w wersji MultiFlex) m³. Wspomniana opcja MultiFlex pozwala na złożenie fotela pasażera z przodu i powiększenie w ten sposób przedziału ładunkowego.
Kompaktowy silnik elektryczny ze stałymi magnesami dostarcza 67 KM mocy. Opracowany został we współpracy z Mitsubishi. Moment obrotowy o wartości 200 Nm dostarczany jest już od początku napędzania auta z uwagi na stałe przełożenie. W efekcie elektryczny Partner jest samochodem o wysokiej elastyczności napędu, doskonale przyspieszającym bez względu na prędkość obrotową silnika. Daje to duży komfort prowadzenia i eliminuje skrzynię biegów. Zespół napędowy pracuje przy tym praktycznie bezgłośnie.
Ważną cechą jest możliwość szybkiego ładowania (w 30 minut do 80% pojemności akumulatorów) prądem o natężeniu 125 A. Klasyczne ładowanie prądem o natężeniu 16 A trwa z reguły od 6 do 9 godzin, czasem może sięgnąć 12 godzin. Użytkownik nie pomyli się w kwestii ładowania, bowiem gniazdo do szybkiego ładowania zlokalizowano w miejscu klapki wlewu paliwa wersji tradycyjnych, zaś to do ładowania prądem o niskim natężeniu umiejscowiono na przedzie pojazdu.
Podobnie, jak opisywany już elektryczny Citroën Berlingo, Partner został wyposażony w szereg systemów pozwalających oszczędzać energię oraz komputer uczący kierowcę jazdy ekonomicznej. Standardowym wyposażeniem jest też ESP oraz system wspomagający ruszanie na wzniesieniach (Hill Assist), czy system Dual energy recovery pozwalający na odzyskiwanie energii nie tylko przy hamowaniu, ale także przy zwalnianiu (hamowanie silnikiem). Układ wentylacji zoptymalizowany jest pod kątem ekonomicznego działania klimatyzacji, bądź elektrycznego ogrzewania.
Dzięki lokalizacji baterii pod podłogą, elektryczny Partner oferuje kubaturę do 4,1 m³ i możliwość przewożenia przedmiotów o długości nawet 2,05 m (1,8 m dla wersji krótkiej). Ładowność samochodu wynosi aż 685 kg i Peugeot twierdzi, że to najlepszy wynik w tej kategorii pojazdów. Wspomniana opcja MultiFlex pozwala na podróż trzem osobom, przy czym fotele pasażerów można złożyć powiększając tym samym przestrzeń bagażową. To ważna cecha, bo pozwala przewozić zamkniętym samochodem przedmioty o długości 3 metrów w wersji krótkiej i aż 3,25 metra w wersji długiej.
Ważnym elementem przy zakupie samochodu elektrycznego jest pakiet usług oferowanych przez producenta. W momencie wprowadzenia na rynek Peugeot zaoferuje:
– możliwość zakupu akumulatorów, bądź jedynie ich wynajmu;
– specjalną gwarancję producenta na akumulatory i zespół napędowy;
– dostosowaną do specyfiki auta pomoc drogową;
– instalację infrastruktury ładowania (po podpisaniu odpowiednich umów z partnerami w różnych częściach Europy).
Wprowadzenie elektrycznych aut dostawczych poprawi jeszcze bardziej i tak już znakomity poziom średniej emisji CO2 samochodów Peugeot. Na koniec roku 2011 udało się uzyskać wartość 128,6 g/km, w końcu maja 2012 r. było to już tylko 125,2 g/km, a jeszcze pod koniec roku 2010 poziom ten wynosił 131,6 g/km. Zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej w 2015 roku powinien on wynosić nie więcej, niż 130,0 g/km, co oznacza, że Peugeot już od wielu miesięcy spełnia ten wymóg. Chyba Niemcy będą mieli problem… ;-)
Peugeot walczy o obniżenie emisji dwutlenku węgla na różne sposoby. To między innymi:
– rodzina benzynowych silników EB o trzech cylindrach i pojemnościach 1.0 i 1.2 litra, wprowadzona na początek w modelu 208;
– rozwiązanie e-HDi zwane popularnie mikrohybrydą – nowa wersja systemu Stop&Start;
– pełne hybrydy oferowane pod nazwą handlową HYbrid4 łączące napęd elektryczny z wysokoprężnym;
– pojazdy elektryczne, w tym miejskie auto osobowe i0n, lekki samochód użytkowy Partner, ale także elektryczny skuter E-Vivacity.
KG
zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze