Wzrostowy trend w sprzedaży samochodów marki Dacia utrzymuje się już piąty rok z rzędu (patrz niżej). Co więcej – z każdym rokiem sprzedaż rośnie o ponad 10% rok do roku.
Znaczący udział w tak doskonałym wyniku ma sprzedaż w krajach Europy Zachodniej, które w tym roku wchłonęły ponad 200 tys. tych aut! Tylko w Niemczech i Francji łączna sprzedaż Dacii przekroczyła 150 tys. sztuk.
W samej Rumunii, której rynek motoryzacyjny borykał się z ogromnymi spadkami sprzedaży nowych aut, Dacia zwiększyła swój udział w tymże rynku o 1,5 punktu procentowego, do poziomu 28,9%. W roku 2009 w Rumunii sprzedano 41.862 samochody marki Dacia, a sam rynek przeżył spore załamanie – sprzedaż spadła o 53,2%. Dacia jednak przebrnęła przez tych trudnych 12 miesięcy całkiem dobrze.
Najlepiej sprzedającym się w Rumunii modelem Dacii był oczywiście Logan, którego sprzedano aż 25.722 egzemplarze, a więc niemal 61,5% całej sprzedaży marki w tym kraju. Drugie miejsce wywalczyło Sandero (w tym Sandero Stepway) z wynikiem 6.765 sztuk. Najniższy stopień podium należał do Logana MCV, który sprzedał się w liczbie 6.249 samochodów. Wynik całościowy uzupełniło 1.588 Loganów Van i 1.538 Loganów PickUp.
Na sprzedaż Dacii w Rumunii z pewnością miał wpływ program złomowania starych samochodów nazwany „Korzyść Dacii”. W jego ramach sprzedano ok. 18.000 samochodów.
Dacia systematycznie powiększała swoją ofertę. Wprowadzono oszczędny silnik 1.2 16v o mocy 75 KM, który charakteryzuje się niską emisją dwutlenku węgla i niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. W sprzedaży pojawiło się Sandero Stepway, a także limitowana seria Logana i Sandero „Kiss FM”.
Około 270.000 samochodów marki Dacia zostało wyeksportowanych za granicę. Oznacza to wzrost eksportu o 56,1% w stosunku do wyniku z roku 2008. Z tych 270 tys. aż 200.962 samochody trafiły na rynki Europy Zachodniej. Rynki, na których początkowo w ogóle nie planowano przecież sprzedaży tych samochodów!
Dacia sprzedaje się w Europie Zachodniej coraz lepiej. Na trzech głównych rynkach tego regionu zanotowano w roku 2009 dwu- i trzycyfrowe wzrosty (w procentach): W Niemczech sprzedaż wzrosła o 231,3% rok do roku osiągając poziom blisko 85 tys. sztuk. Francuzi nabyli niemal 66 tys. Dacii – o 51,4% więcej, niż rok wcześniej. Włosi zdecydowali się na niemal 22 tys. samochodów rumuńskiej marki, co stanowiło wzrost o 151,9% w stosunku do roku 2008.
Niżej przedstawiamy sprzedaż Dacii na 10 najważniejszych dla marki rynkach oraz dynamikę sprzedaży w latach 2004-2009.
10 najważniejszych rynków Dacii:
państwo |
sprzedaż |
Niemcy |
84.937 |
Francja |
65.956 |
Włochy |
21.739 |
Algieria |
17.327 |
Turcja |
9.727 |
Hiszpania |
9.030 |
Austria |
4.754 |
Belgia |
4.750 |
Holandia |
4.080 |
Serbia |
3.000 |
Sprzedaż Dacii w latach 2004-2009:
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
|
Rumunia |
80.013 |
113.276 |
107.777 |
102.062 |
84.708 |
41.862 |
pozostałe kraje |
16.306 |
51.130* |
88.931* |
128.411* |
173.664* |
269.420 |
razem |
96.319 |
164.406 |
196.708 |
230.473 |
258.372 |
311.282 |
* W tym Dacia Logan z zakładów w Maroku
Na podstawie publikacji Dacia Group
Krzysztof Gregorczyk
zdjęcia: Dacia Group
Najnowsze komentarze